Weronika Murek

FEINWEINBLEIN. W STARYM...

REŻYSERIA
Katarzyna Szyngiera

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY
Agata Baumgart

MUZYKA
Jacek Sotomski

REŻYSERIA DŹWIĘKU
Damian Pielka

RUCH SCENICZNY
Arkadiusz Buszko

REŻYSERIA ŚWIATŁA
Agata Baumgart we współpracy z Aleksandrem Prowalińskim

ASYSTENT REŻYSERA
Magdalena Wrani-Stachowska

Prapremiera: 8 kwietnia 2017


Akcję dramatu „Feinweinblein. W starym radiu diabeł pali”, nagrodzonego w 2015 roku prestiżową Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną, Weronika Murek osadza na śląskiej prowincji tuż po II wojnie światowej, jednak treści płynące z tej historii są  aktualne również dzisiaj. Zawieszeni w politycznej niewiadomej bohaterowie, pozbawieni tożsamości, szukają pocieszenia  w przepełnionych językiem komunistycznej propagandy głosach radiowych spikerów. Świetlicowa, tęskniąca za czasami wojny - „gdy coś się działo” - widzi w radioodbiorniku łącznik z „lepszym światem”,  Knauerowie  - przedmiot pożądania podarowany im w zamian za chore dziecko, które oddali w ramach niesławnej nazistowskiej akcji T4. W jaki sposób łączy się to z tajemniczym chłopcem? Czy jego życie także okaże się warte tyle, co radioodbiornik…?

 

 

„Feinweinblein” w sposób subtelny, a zarazem niepokojący wsłuchuje się w polsko-niemiecką historię powojenną. Kapituła pragnie podkreślić oryginalność pisarskiej wyobraźni Weroniki Murek, jej umiejętność konstruowania wieloznacznego komunikatu literackiego, a także wyjątkowe wyczucie formy dramatycznej i teatralnej.

(
Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2015 - uzsadnienie przyznania nagrody głównej w konkursie.)


Z RECENZJI:
 

"Na scenie rozwija się polski zaścianek z jego obciążeniami – prostactwem, chciwością, nieuctwem, kompleksami, pogardą, bezdusznością. Polski jarmark z aspiracjami bycia ważnym, wyjątkowym."
(G
azeta Wyborcza)


"Szyngiera i zespół bardzo umiejętnie wydobywają z tekstu Murek to, co ukryte jest między wierszami i zmieniają początkowo nieczytelne sensy w wyjątkowo konkretne, niemal symboliczne sceny, często dobudowując do tego nowe konteksty."
(Stanisław Godlewski, Widzialne i czytelne, Didaskalia)


"Twórcy próbują traktować tekst jako bardziej uniwersalną wypowiedź o polskości, a nie tylko historię, która zdarzyła się na górnośląskiej prowincji."
(Miesięcznik Teatr)




 

bilet facebook bip miasto szczecin


fot. Piotr Nykowski