PROJEKTY
TEATRU WSPÓŁCZESNEGO

PROJEKTY

PROJEKTY MINIONE

Ikona galerii

Letnie warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży ALE CYRK!

 

Zapraszamy młodzież w wieku 10 – 15 lat do wzięcia udziału w letnich, dwutygodniowych warsztatach teatralnych organizowanych przez Teatr Współczesny w Szczecinie. Uczestnicy wezmą udział w zajęciach praktycznych: teatralno-ruchowych, muzycznych i plastycznych, które pomogą im poznać i zrozumieć teatr.

Cykl warsztatów zakończy się wspólnie przygotowanym pokazem zatytułowanym „Ale cyrk”.

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat ukończenia warsztatów teatralnych.

 

Prowadzący:

Maciej Litkowski – aktor Teatru Współczesnego – ukończył PWST w Krakowie oraz Państwowe Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy SKIBA we Wrocławiu.

Jacek Wierzchowski – muzyk Filharmonii Szczecińskiej, perkusista, kompozytor muzyki teatralnej, pedagog.

Natalia Szostak – malarka – uzyskała dyplom z malarstwa i rysunku San Francisco State University. Laureatka nagrody dla wyróżniających się młodych artystów w międzynarodowym konkursie organizowanym przez X-Power Gallery w Los Angeles.

Koszt warsztatów: 680 zł / os. 

(w cenie dwudaniowy obiad)

 

W programie:

gry i zabawy integracyjne uczące pracy w grupie, budowania zaufania między rówieśnikami, łatwego nawiązywania kontaktu, pewności siebie

ćwiczenia ruchowe, rytmiczne, podstawowe zagadnienia pantomimy, pogłębianie świadomości własnego ciała, sprawności ruchowej

wspieranie spontanicznej ekspresji poprzez zabawy parateatralne

przezwyciężanie tremy poprzez zabawę

praca nad wyobraźnią i koncentracją, myślenie kreatywne

ćwiczenia dykcyjne, oddechowe i fonacyjne, „gimnastyka buzi i języka”

etiudy teatralne, poszukiwanie werbalnych i niewerbalnych środków dla wyrażania własnych emocji

elementarne zadania aktorskie, praca z rekwizytem

odgrywanie postaci, praca z tekstem, rozwijanie pamięci

tworzenie scenografii i muzyki teatralnej

wspólna praca nad przedstawieniem - zdobywanie wiedzy na temat tego, jak wygląda praca w teatrze, odkrywanie sztuki teatru.

 

 

 

Terminy warsztatów: 17.08.2015 – 28.08.2015, pn.– pt. godz. 9:00 – 15:00

Pokaz dla rodziców: 29.08.2015 godz. 12:00

Miejsce: Teatr Mały – Deptak Bogusława 6 w Szczecinie

Informacje i zgłoszenia: tel. 601 94 59 59, teatrmaly@wspolczesny.szczecin.pl

Ilość miejsc ograniczona (grupy 14-osobowe)

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------

 

Oferta edukacyjna  związana ze spektaklem „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja”

 

 

1.

Post scriptum do spektaklu „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja” – warsztaty teatralne dla młodzieży:

Zapraszamy młodzież ponadgimnazjalną do udziału w bezpłatnych warsztatach teatralnych,  prowadzonych przez reżyserkę Katarzynę Szyngierę i aktora Macieja Litkowskiego. Zadaniem uczestników  będzie przygotowanie przedstawienia, które stanie się  twórczą odpowiedzią na spektakl „Świadkowie…”.

Przez pięć dni zajęć młodzież zdobędzie narzędzia umożliwiające jej skonstruowanie własnej wypowiedzi – spektaklu, który zostanie zaprezentowany publiczności ostatniego dnia warsztatów. 

Wspólna analiza tekstu Różewicza, przełożenie go na działania scenicznie, zamysł scenograficzny oraz na ewentualną warstwę dźwiękową – wszystko to  pozwoli uczestnikom zdobyć podstawową wiedzę  na temat realizacji spektaklu teatralnego.

 

Termin warsztatów:

21-22 lutego (sobota, niedziela) godz. 10:00-14:00

23, 24, 25 lutego godz. 17:00-20:00

Otwarty pokaz spektaklu przygotowanego w trakcie warsztatów: 25 lutego, godz. 19:00

Miejsce odbywania się warsztatów oraz pokazu: Malarnia

 

Warsztaty bezpłatne, ilość miejsc ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.

Informacje i zapisy:

horyzont@wspolczesny.szczecin.pl, tel. 91 434 24 67 w. 12

 

Uwaga!

Ze względów merytorycznych warunkiem uczestniczenia w warsztatach jest wcześniejsze obejrzenie spektaklu „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja” w reżyserii Katarzyny Szyngiery – ponieważ tworzone przedstawienie, będzie bezpośrednio nawiązywało do realizacji Teatru Współczesnego.
Uczestnicy warsztatów zobowiązują się do obecności na wszystkich zajęciach warsztatowych.

 

2.

Lekcje teatralne: Tadeusz Różewicz i teatr

- oferta Teatru Współczesnego w Szczecinie dla szkół ponadgimnazjalnych związana z premierą sztuki „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja”.

 

Zapraszamy nauczycieli do skorzystania z oferty teatru, dotyczącej możliwości przeprowadzenia w szkole, przez kierownika literackiego teatru, bezpłatnej lekcji teatralnej, opartej na pracy warsztatowej z tekstem sztuki „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja”. Kontakt w sprawie organizacji lekcji: Biuro Obsługi Widzów Teatru Współczesnego

tel. 91 489 23 23, e-mail: bow@wspolczesny.szczecin.pl

Więcej informacji o lekcji w załączonym pliku ( pobierz plik ).

------------------------------------------------

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

http://wspolczesny.szczecin.pl/public/userfiles/image/logo.png         

         

 http://wspolczesny.szczecin.pl/public/userfiles/image/mkidn_01_cmyk_male.jpg


      

 http://wspolczesny.szczecin.pl/public/userfiles/image/250_lat_logo.jpg

 

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl

październik 2013

 

KONKURS "TYDZIEŃ Z GWIAZDĄ"

 

REGULAMIN KONKURSU „TYDZIEŃ Z GWIAZDĄ”:

 

  1. Organizatorem konkursu jest Teatr Współczesny w Szczecinie.
  2. Przedmiotem konkursu jest odpowiedź na pytanie: Kto w spektaklu „Greta Garbo przyjechała” w reżyserii Anny Augustynowicz gra rolę tytułową?
  3. Konkurs ma charakter otwarty i może w nim wziąć udział każdy, bez ograniczeń wiekowych.
  4. W konkursie wezmą udział osoby, które w terminie od 11.10.2013 do 28.10.2013 do godz. 12:00 odpowiedzą na pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielić pisemnie na kuponie konkursowym na terenie Teatru Współczesnego, bądź mailowo na adres: bow@wspolczesny.szczecin.pl
  5. Wśród osób, które udzielą prawidłowej odpowiedzi na pytanie w dniu 28.10.2013 zostaną rozlosowane nagrody w postaci biletów wstępu na spektakl „Greta Garbo przyjechała” grany w dniu 02.11.2013 godz. 19:00. Rozlosowanych zostanie 5 podwójnych biletów.
  6. Warunkiem udziału w konkursie jest podanie następujących danych: imię, nazwisko oraz czytelny adres adres e-mail bądź telefon kontaktowy.
  7. Zwycięzcy zostaną powiadomieni o wygranej drogą e-mailową bądź telefonicznie. Lista zwycięzców zostanie równiez opublikowana na stronie internetowej teatru: www.wspolczesny.szczecin.pl

 

 ----------------------------------------------------------------

Teatr Polska ze spektaklem „Utwór o Matce i Ojczyźnie” 2012

 

Szanowni Państwo,
zapraszamy na „Utwór o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Keff w reżyserii Marcina Libera, jednego z najciekawszych reżyserów w Polsce. Przedstawienie to – uznane przez szczecińską widownię za spektakl sezonu 2010/2011 – zobaczyła już publiczność prestiżowych ogólnopolskich festiwali i przeglądów teatralnych. Teraz, dzięki programowi Teatr Polska, „Utwór o Matce i Ojczyźnie” zawita również do Państwa miejscowości. Pokazom towarzyszyć będą bezpłatne warsztaty teatralne, prowadzone przez wybitne aktorki grające w przedstawieniu:  Irenę Jun i Beatę Zygarlicką.
Warto znaleźć się w gronie widzów.
Do zobaczenia w teatrze!

 

MIEJSCE

WYDARZENIE

Chojnicki Dom Kultury

ul. Swarożyca 1

www.chdk.chojnice.pl

 29 IX 2012 WARSZTATY

15:45 Interpretacja tekstu dramatycznego

30 IX 2012

16:00 i 18:30 SPEKTAKL
21:00 Przestrzeń społeczna/przestrzeń teatru

             - WARSZTATY

Gryficki Dom Kultury

ul. Niepodległości 53

www.gdk-art.net

10 X 2012

10:00 i 19:00 SPEKTAKL

11 X 2012 WARSZTATY

16:00 Przestrzeń społeczna/przestrzeń teatru

17:45 Interpretacja tekstu dramatycznego

Goleniowski Dom Kultury

ul. Słowackiego 1

www.gdk.goleniow.pl

23 XI 2012

10:30 i 18:00 SPEKTAKL

24 XI 2012 WARSZTATY

10:00 Przestrzeń społeczna/przestrzeń teatru

11:30 Interpretacja tekstu dramatycznego

Nowogardzki Dom Kultury

pl. Wolności 7

www.ndk.pl

27 XI 2012

10:00 i 18:00 SPEKTAKL

27 XI 2012 WARSZTATY

12:00 Przestrzeń społeczna/przestrzeń gry

13:45 Interpretacja tekstu dramatycznego

Miejski Dom Kultury w Świnoujściu

ul. Matejki 11

www.mdk.swinoujscie.pl

1 XII 2012

16:00 i 19:00 SPEKTAKL

2 XII 2012 WARSZTATY

10:00 Przestrzeń społeczna/przestrzeń teatru

11:45 Interpretacja tekstu dramatycznego

 

 Utwór o Matce i Ojczyźnie - więcej informacji o spektaklu ->

 


Warsztaty teatralne:

Przestrzeń społeczna/przestrzeń teatru
Prowadzenie: Beata Zygarlicka
Czas trwania: 90 minut
Dla osób od 17 roku życia


Warsztat otwiera na pracę z emocjami, wyobraźnią i ciałem. Odwołując się do tematyki spektaklu pozwala jego uczestnikom uświadomić sobie mechanizmy funkcjonowania człowieka w przestrzeni społecznej. W programie zajęć: etiudy aktorskie, praca interpretacyjna, praca twórcza, rozmowa.


Interpretacja tekstu dramatycznego
Prowadzenie: Irena Jun
Czas trwania: 135 minut
Dla osób od 16 roku życia

Warsztat opiera się na pracy na wybranych tekstach dramatycznych, w tym na „Utworze o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Keff. Udział w nim umożliwia poszerzenie umiejętności związanych z interpretacją i rozumieniem tekstu. W ramach zajęć prowadzone będą ćwiczenia doskonalące technikę słowa i pogłębiania sposobu myślenia o dramacie.


Liczba miejsc ograniczona.
Na warsztaty obowiązują wcześniejsze zapisy:


CHOJNICE
Miejsce: Chojnicki Dom Kultury
Zapisy:
Grzegorz Szlanga, tel. 604 432 346, e-mail: rapsodyczne@gmail.com



GRYFICE
Miejsce:
Gryficki Dom Kultury,  sala Kawiarenka
 ul. Niepodległości 53, Gryfice
Zapisy:
Przemysław Łukomski,  tel. 91 384 26 88, infogdk@o2.pl

GOLENIÓW

Miejsce:
 sala taneczno- baletowa Goleniowskiego Domu Kultury
 ul. Słowackiego 1 , Goleniów
Zapisy:
 Joanna Czerny- Wojciechowska, tel. 601 56 57 96


NOWOGARD

Miejsce:
Nowogardzki Dom Kultury, sala nr 4
Zapisy:
Kamilla Ratajczak, tel. 91 392 62 83, e-mail: sekretariat@ndk.pl

ŚWINOUJŚCIE

Miejsce:
Miejski Dom Kultury w Świnoujściu
ul. Wojska Polskiego 1/1, sala kameralna II p. pok.315
Zapisy:
Aneta Kruk tel. 506 620 909 e-mail: anet.kra@interia.pl

Udział w warsztatach jest bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona.



SYLWETKI PROWADZĄCYCH: 

Beata Zygarlicka

Aktorka Teatru Współczesnego w Szczecinie, laureatka wielu prestiżowych nagród. W 2005 otrzymała Nagrodę Artystyczną Miasta Szczecina.  Występowała także w spektaklach Teatru Telewizji w reżyserii Anny Augustynowicz. W  „Subiektywnym spisie aktorów teatralnych" Jacka Sieradzkiego w tygodniku „Polityka" w 1998 uznana została za aktorkę „na fali", w 2009 wymieniona w kategorii „zwycięstwo" (za rolę w „ID" w reżyserii Marcina Libera). W rankingu „Rzeczpospolitej" w 2002 znalazła się wśród pięciu najlepszych polskich aktorek. Za rolę w spektaklu „Utwór o Matce i Ojczyźnie” otrzymała Bursztynowy Pierścień 2010 dla najlepszej aktorki  sezonu. 



Irena Jun

Wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych na świecie odtwórczyń ról beckettowskich,  mistrzyni słowa. Od  1972 aktorka warszawskiego Teatru Studio, prowadzi Jednoosobowy Teatr Poezji. Jest wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie.  Stale współpracuje z Teatrem Polskiego Radia, ma w swoim dorobku kilkanaście ról w Teatrze Telewizji.  Wielokrotnie nagradzana na festiwalach i przeglądach teatralnych. Odznaczona Srebnym Krzyżem Zasługi oraz Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.  W „Subiektywnym spisie aktorów teatralnych" Jacka Sieradzkiego w 2010 wymieniona w kategorii mistrzostwo (m.in. za rolę w „Utworze o Matce i Ojczyźnie”).

 


ADRESY OŚRODKÓW:

Chojnicki Dom Kultury
ul. Swarożyca 1
www.chdk.chojnice.pl

Bilety:  10 zł
Kasa ChDK
ul. Swarożyca 1, Chojnice
tel. 52 397 22 15
chdk@chojnice.pl


Gryficki Dom Kultury
ul. Niepodległości 53
www.gdk-art.net

Bilety:  10 zł na spektakl grany o godz. 10:00;  20 zł na spektakl grany o godz. 19:00
Sekretariat GDK
ul. Niepodległości 53, Gryfice
tel. 91 384 26 88
infogdk@o2.pl


Goleniowski Dom Kultury
ul. Słowackiego 1
www.gdk.goleniow.pl

Bilety:  10 zł bilet ulgowy;  15 zł bilet normalny
Centrum Informacji Turystycznej
pl. Bramy Wolińskiej 1, Goleniów
tel. 91 418 95 90


Nowogardzki Dom Kultury
pl. Wolności 7
www.ndk.pl

Bilety:  15 zł
Kasa NDK
pl. Wolności 7, Nowogard
tel. 91 39 26 262

 

Miejski Dom Kultury w Świnoujściu
Sala teatralna, ul. Matejki 11
www.mdk.swinoujscie.pl

Bilety: 10 zł
Kasa MDK, Galeria ART
ul. Wojska Polskiego 1/1, Świnoujście
tel. 91 3278760


 O PROJEKCIE TEATR POLSKA:

Teatr Polska jest ogólnopolskim programem promocji teatru wśród mieszkańców mniejszych miejscowości, mających ograniczony dostęp do oferty teatralnej.

Celem projektu jest promocja ciekawego repertuaru wśród środowisk pozbawionych kontaktu z twórczością teatralną oraz zaktywizowanie teatrów do działalności wykraczającej poza własne miasto i konkretny budynek teatralny. Projekt ma także otworzyć możliwości współpracy między teatrami a ośrodkami kultury i ułatwić poznanie nowych miejsc i przestrzeni, w których można wystawić przedstawienie teatralne.
Inspiracją dla projektu były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały mieszkańcom małych miasteczek najważniejsze osiągnięcia kultury polskiej tamtego okresu.
Do tegorocznej, czwartej już, edycji programu Teatr Polska zgłosiło się 86 spektakli. Spośród nich Komisja Artystyczna wyłoniła 15 przedstawień, które tym samym zakwalifikowały się do drugiego etapu oraz dodatkowo wskazała 5 rekomendowanych spektakli. Ostatecznie Komitet Organizacyjny przyznał dotacje 15 teatrom, które odwiedzą 92 miejscowości w całej Polsce ze 175 prezentacjami.  
W tegorocznej edycji projektu biorą udział:
Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego z Koszalina, Bydgoski Teatr Lalek „Buratino”, Centrum Kultury w Lublinie, Stowarzyszenie „Kochanowski” z Opola, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatr Klinika Lalek/ Wrocławski Teatr dla Dzieci, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatr Ochoty z Warszawy, Teatr Ósmego Dnia z Poznania Teatr Polski im. Hieronima Konieczki z Bydgoszczy, Teatr Polski z Poznania, Teatr Provisorium z Lublina, Teatr Wierszalin z Supraśla, Teatr Współczesny w Szczecinie, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.


Projekt realizowany w ramach programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego  „TEATR POLSKA” ze środków MKiDN.


Więcej informacji na stronie: www.polska.e-teatr.pl


 

 

 ------------------------------------------------

Mała Akademia Teatralna sezon 2011/2012 oraz 2011/2010

 

Mała Akademia Teatralna

TEATR. CZUJĘ, WIDZĘ, ROZUMIEM  

 czyli warsztaty dla młodzieży

Jest to projekt edukacyjny skierowany do młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, realizowany przez Teatr Współczesny w latach 2009-2012.W ramach Małej Akademii Teatralnej w Teatrze Małym przeprowadzone zostały twórcze warsztaty, odkrywające przed młodzieżą bogactwo, jakie kryje za sobą teatr i zachęcające do współtworzenia tej dziedziny sztuki. Każde spotkanie warsztatowe było niezależną całością, twórczym aktem teatralnym, w którym biorą udział prowadzący i uczestnicy.

 

TO JUŻ BYŁO....


sezon 2011/2012


22 PAŹDZIERNIKA 2011

TEATR JAKO MIEJSCE SPOTKANIA
Przestrzeń dramatu, sztuki muzycznej i choreograficznej jest wielowymiarowym polem spotkania z drugim człowiekiem.  W teatrze doświadczamy spotkania z drugą istotą ludzką w całej jej złożoności i pięknie, odkrywamy nowe emocje, wynikające z budowania relacji, z poczucia wzajemności. Uczymy się patrzeć i widzieć; wiedzieć i  doświadczać; rozumieć i odczuwać.
Spotkajmy się, na nowo tworząc siebie w przestrzeni wyobraźni, intuicji i  empatii.

 

Prowadziła: Ewa Sobczak

26 LISTOPADA 2011
WSZYSTKO JEST MUZYKĄ

Grać też każdy może – tworzenie warstwy muzycznej przedstawień.   t

ekst to rytm – wie o tym każdy raper. Etiudy rytmiczne z wykorzystaniem sztućców. Imię wpisane w przestrzeń muzyczną. Na granicy rzeczywistości – złudzenia  dźwiękowe.

 

Prowadził: Jacek Wierzchowski


10 GRUDNIA 2011
MÓWIĆ BEZ SŁÓW - CIAŁO I GEST W TEATRZE
Tematem warsztatu jest  nasz wspaniały instrument  jakim jest ciało.
Uczymy się porozumiewania gestami, odczytywania intencji wyrażanych poprzez ruch naszego ciała. Działając w grupie uczymy się być elementem grupy. Poprzez kontakt fizyczny odczuwamy to, co partner ćwiczeń czuje i stara się bez słów nam przekazać przyglądamy się gestom, które na co dzień wykonujemy, odkrywamy, które z nich przejęliśmy od innych. Szereg etiud bez słów wprowadza nas we wspaniałe pokłady wyobraźni. Uczymy się podstawowych technik pantomimy, aby gest w działaniach scenicznych stał się czytelny. Łącząc te wszystkie elementy w jedno uwalniamy się od słów, a ciało staje się cennym instrumentem.
Prowadził: Arkadiusz Buszko

7 STYCZNIA 2012
MÓWIĘ, WYGŁASZAM, WYSTĘPUJĘ... KULTURA ŻYWEGO SŁOWA
Jak zostać dobrym mówcą? Tajniki skutecznego operowania głosem. Ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, oddechowe, emisyjne, a także dotyczące intonacji, akcentu, rytmu i melodii języka. Zasady mowy oficjalnej i scenicznej. Metody pozwalające opanować stres przy wystąpieniach publicznych. Relaksacja i „wyzwalanie głosu”. Wpływ mowy ciała na głośne mówienie.
Prowadziła:
Krystyna Maksymowicz

18 LUTEGO 2012
CZYTANIE DRAMATU.WARSZTAT Z REŻYSEREM
W reżyserskim czytaniu dramatu niezmiernie ważna jest umiejętność określenia przestrzeni gry w opowieści, której się poddajemy, czytając tekst literacki. Ta umiejętność pozwala reżyserowi i aktorom odpowiadać sobie na pytanie „w co grają ludzie”,  zapisani w rytmach dialogów i monologów przez autora dramatu. Prawidłowe rozszyfrowanie tych rytmów sprawia, że aktorzy, którzy tym postaciom użyczają siebie jako instrumentu,  mogą pracować nad rolą niejako od jej wnętrza: przyjmując rytm postaci, przymierzają jej duszę.
Precyzyjna konstrukcja dramatu pozwala podczas czytania postawić pytanie, o co toczy się gra pomiędzy jego bohaterami. Konkluzja wynikająca  z teatralnego przedstawienia tak przeczytanego utworu pozwala widzom i aktorom na odczucie uczestnictwa w tej samej wspólnocie.
Prowadziła: Anna Augustynowicz

 

21 KWIETNIA 2012

WYTAŃCZONA PRZESTRZEŃ. W POSZUKIWANIU TEATRU TAŃCA

Warsztat z zakresu improwizacji, ruchu, tańca, symboliki i świadomości ciała.

Kiedy zaczyna się taniec? Na granicy ruchu naturalnego i formalnego. Będziemy eksperymentować z ruchem, podejmiemy próby zapamiętywania i  przetwarzania materiału ruchowego. Zapoczątkujemy proces twórczy, który ma estetyczne i egzystencjalne znaczenie. Poszerzymy ruchowe możliwości ciała, popracujemy nad na świadomą obecnością w przestrzeni. Odkryjemy specyficznych jakości ruchu, charakterystycznych dla  każdego z nas i umiejscowimy je w ruchu formalnym.

Prowadziła: Monika Tomczyk

 

26 MAJA 2012

PODRÓŻ PO INSPIRACJE.OBRAZY SCENICZNE

Prowadziły: Beata Tomczyk i Monika Tomczyk

 

2 CZERWCA 2012

WYŚPIEWAJ TO, CO CHCESZ

prowadziła: Grażyna Madej


PROWADZĄCY:
Anna Augustynowicz –
reżyser, teatrolog, od 1992 r. dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie
Grażyna Madej –
aktorka Teatru Współczesnego, współpracowała z sekcją Janusza Stokłosy i Orkiestrą Rozrywkową PRiTV w Katowicach
Krystyna Maksymowicz –
aktorka Teatru Współczesnego w Szczecinie i specjalista logopedii artystycznej
Ewa Sobczak –
aktorka Teatru Współczesnego w Szczecinie, wykładowca arteterapii, socjoterapii i emisji głosu w szkołach wyższych
Beata Tomczyk –
plastyk, scenograf, absolwentka Malarstwa i Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, pedagog – instruktor plastyczny
Monika Tomczyk –
pedagog specjalny, terapeuta, absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w PWST we Wrocławiu, aktorka Teatru Logos w Łodzi, instruktor Improwizacji Tańca i Symboliki Ciała
Arkadiusz Buszko –
aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie, reżyser i twórca ruchu scenicznego
Jacek Wierzchowski –
muzyk Filharmonii Szczecińskiej, perkusista, kompozytor muzyki teatralnej, pedagog


sezon 2010/2011

16 PAŹDZIERNIKA 2010
Mówić i być sobą
Mówię, więc jestem. To, co mówię – ukrywa mnie czy odkrywa?  
Słowo jako klucz do rzeczywistości.
Czyje słowa wypowiada aktor?  Tajemnice dialogu aktora z widzem i z samym sobą.  
Tekst jako miejsce spotkania autora, aktora i widza.
Prowadziła:
Irena Jun

20 LISTOPADA 2010
Co nam w duszy gra?
Warstwa muzyczna /dźwiękowa przedstawień teatralnych. Co jest muzyką? Jak jej używać? W poszukiwaniu złotego środka – związek pomiędzy muzyką a innymi środkami scenicznymi. Beatbox, bodybox,  „cokolwiekbox”– powrót do korzeni?  Śpiewny język – wiersz i nie tylko.
Prowadził:
Jacek Wierzchowski

4 GRUDNIA 2010
Taneczne improwizacje. Eksperymentalny teatr tańca – ciąg dalszy poszukiwań
Taniec i gesty codzienności,  trening podstawowych jakości ruchu: kształtu, rytmu, akcji. Kształtowanie umiejętności świadomego wykorzystywania  formalnych środków jakości ruchu:  płynności, przestrzeni, czasu, dynamiki. Jaki ruch wydobywa ze mnie muzyka? Taneczne eksperymenty i próba zapamiętania  materiału ruchowego. Formalizowanie ruchu i „wychodzenie” z formy,   wykorzystywanie napięcia pomiędzy ustalonym układem ruchowym  a ruchem chwili i improwizacją do budowania działania scenicznego.
Przykłady wykorzystania  emocji, głosu , wyobraźni, przestrzeni w kreowaniu ruchu.
Poszukiwanie tematów i środków ekspresji, które są efektywne w  tworzeniu teatru tańca.
Prowadziła:
Monika Tomczyk

8 STYCZNIA 2011
Partnerstwo. Poszukiwanie wspólnego świata
Warsztat poświęcony odkrywaniu mechanizmów warunkujących twórczą i efektywną współpracę.
Gdy priorytetem staje się samorealizacja i sukces, zanika konieczna umiejętność pracy w grupie. Aktor jednak nie może istnieć sam dla siebie, gdyż teatr jest spotkaniem zachodzącym na wielu płaszczyznach. Jak istnieć w zespole zachowując poczucie wartości własnego „ja” jednocześnie szanując i nie przekraczając granic drugiego człowieka?  Jak pogodzić potrzebę indywidualnej ekspresji z koniecznością uczciwej realizacji pomysłów współtwórców projektu? Co zrobić, by połączyć spontaniczność z uważnością? By zachować osobowość nie izolując się?
W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania pomogą nam ćwiczenia wymagające aktywnego i uważnego słuchania. Zadania szkolące umiejętność koncentrowania się nie tylko na sobie, własnych emocjach i potrzebach, ale przede wszystkim kształtujące zdolność i gotowość do harmonijnej odpowiedzi na najmniejszy nawet impuls ze strony partnera, wymagające wrażliwości, czujności i  skupienia. Słowem, wszelkie ćwiczenia wyzwalające umiejętność dialogu, szczerego obcowania z drugim człowiekiem.
Prowadziła:
Barbara Biel

12 LUTEGO 2011
„…aby język giętki”  
Warsztat poświecony technice i wyrazistości mowy. Program obejmuje m.in.: ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe i emisyjne, relaksację, zasady mowy oficjalnej. Zajęcia szczególnie cenne dla tych, którzy wiążą swoją przyszłość z zawodami, wymagającymi wyjątkowo starannego i świadomego używania mowy, takimi jak: aktor, dziennikarz, prawnik, polityk, nauczyciel, logopeda.
Prowadziła:
Krystyna Maksymowicz

12 MARCA 2011
Aktor – maszyna wyzwalająca emocje
Warsztat wymagający zaangażowania wyobraźni na najwyższym poziomie, poświęcony tykającej w nas bombie: emocjom.
Ciało jako pretekst dla emocji. Rozluźnienia i napięcia, których uczymy się używać, aby dać przepłynąć myśli albo precyzyjnie wstrzelić się w akcję. Odkrywamy tekst jako pretekst do działania. Uczymy się  płaczu, krzyku, radości bez granic. Używamy tekstów z wyobraźni, ucząc się akcentować np. tylko samogłoski. Etiudy mienią się jak w kalejdoskopie, a nasza osobowość szaleje z radości.
Prowadził: 
Arkadiusz Buszko

16 KWIETNIA 2011
Trzy kolory... trzy etiudy...biały, czerwony, czarny...
Obszary teatru plastycznego. Scenograficzne (plastyczne) odzwierciedlanie emocji. Widzę i czuję: jak obraz działa na nasze emocje – i odwrotnie: jaki obraz wywołują w nas emocje? Wydobywanie obrazu z czerni scenicznej, z wyobraźni. Wnikanie w głąb przestrzeni teatralnej, komponowanie przestrzeni, pola gry poprzez światło, kolor, działanie sceniczne z wykorzystaniem rożnych materii. Metaforyczne widzenie rzeczywistości i przetwarzanie jej na język teatru.
Prowadziły:
Beata Tomczyk i Monika Tomczyk                                           

14 MAJA 2011                                                                                                                                                                                       Wprawki sceniczne                                                                                                                                                                         Prowadziły: Monika Tomczyk i Beata Tomczyk 

PROWADZĄCY:

Irena Jun – mistrzyni słowa, wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich. Od 1972 roku jest aktorką Teatru Studio, prowadzi też Jednoosobowy Teatr Ireny Jun, jest wykładowcą Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Stale współpracuje z Teatrem Współczesnym w Szczecinie

Barbara Biel – aktorka Teatru Współczesnego, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (2009)

Krystyna Maksymowicz – aktorka Teatru Współczesnego, logopeda – specjalista w dziedzinie logopedii artystycznej

Beata Tomczyk – plastyk, scenograf, pedagog – instruktor plastyczny 

Monika Tomczyk – choreoterapeuta, aktorka Teatru Logos w Łodzi, absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w PWST we Wrocławiu, instruktor Improwizacji Tańca i Symboliki Ciała

Arkadiusz Buszko – aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie, reżyser, twórca ruchu scenicznego

Jacek Wierzchowski – muzyk Filharmonii Szczecińskiej, perkusista, kompozytor muzyki teatralnej, pedagog

 

 

 

20 LAT PO "KLĄTWIE" - TEATR ANNY AUGUSTYNOWICZ

- projekt związany z jubileuszem 20-lecia pracy artystycznej Anny Augustynowicz w Szczecini


15- 18 grudnia 2011

 

      13. grudnia 1991 roku Anna Augustynowicz wystawiła w szczecińskim Teatrze Współczesnym swój pierwszy spektakl – „Klątwę” Stanisława Wyspiańskiego. Wkrótce potem objęła stanowisko dyrektora artystycznego tej sceny. Przez 20 lat stworzyła w Szczecinie teatr rozpoznawalny w Polsce, cieszący się zainteresowaniem i uznaniem krytyki. Rozwinęła swój własny, charakterystyczny i niepowtarzalny język interpretacji scenicznej.
Jako pierwsza sięgnęła po teksty młodych dramaturgów, poruszające ważne problemy społeczne. Maciej Nowak we wstępie do książki „Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku” (Warszawa 2010) – uzasadniając tytuł tej publikacji, pisze: <>. Charakterystyczna dla jej twórczości jest zdolność do podejmowania dialogu z publicznością w tematach trudnych i bliskich człowiekowi, przy zachowaniu wysokiego poziomu dyskusji.

  
      Świętując dwudziestolecie pracy artystycznej Anny Augustynowicz w Szczecinie, pragniemy zaprosić Państwa do rozmowy nie tylko o jej teatrze, ale i z jej teatrem. Podczas czterech dni jubileuszowych prezentacji zobaczymy wybrane spektakle zrealizowane przez reżyserkę na scenach szczecińskich, w kraju oraz dla Teatru Telewizji. Pokazom będą towarzyszyły panele dyskusyjne oraz konferencja naukowa z udziałem krytyków, teatrologów i twórców teatru, organizowana przez Uniwersytet Szczeciński, który wydał także monografię twórczości Anny Augustynowicz autorstwa dr hab. prof. US Roberta Cieślaka. Ponadto odbędzie się koncert muzyki Jacka Wierzchowskiego, artysty od lat komponującego dla Anny Augustynowicz, oraz wystawa zdjęć oddająca charakterystyczną estetykę jej przedstawień.
Niech wszystkie te wydarzenia będą okazją do wspólnej refleksji nad fenomenem pracy Anny Augustynowicz. Niech będą prawdziwym świętem teatru. ZAPRASZAMY!

 

 

 

KALENDARIUM WYDARZEŃ

15.12 czwartek
godz.10.00
Konferencja naukowa
miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

godz. 18.00
Teatr Telewizji - „Toksyny”
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

godz. 20.00
Teatr Telewizji - „Naczelny”
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

godz. 18.00 i 20.00
Teatr Lalek Pleciuga, Szczecin - „Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?”
miejsce: Teatr Lalek Pleciuga, Sala Kameralna


16.12 piątek
godz.10.00
Konferencja naukowa
miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

godz. 13.00
Prezentacja książki „Teatr Anny Augustynowicz”
miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

godz. 17.00
Teatr Telewizji - „Febe, wróć”
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

godz. 19.00
Teatr Wybrzeże, Gdańsk - "Pieszo"

miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena

Wystawa
miejsce: Teatr Współczesny, foyer


godz. 20.45
Panel teatrologiczny
miejsce: Teatr Współczesny, Malarnia



17.12 sobota
godz.18.00
Panel krytyczny
miejsce: Teatr Współczesny, Malarnia

godz. 20.00
Och-Teatr, Warszawa - „W małym dworku””
miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena


18.12 niedziela

godz. 17.00
Koncert muzyki teatralnej Jacka Wierzchowskiego
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

godz.19.00
Teatr Współczesny, Szczecin - „Migrena”
miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena

godz. 21.15
Panel artystyczny
miejsce: Teatr Współczesny, małe foyer

Uroczyste zakończenie projektu - poczęstunek w foyer

 

 

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

SPEKTAKLE:

 

 

 

15.12 /CZWARTEK/ GODZ.18:00/20:00
miejsce: TEATR LALEK PLECIUGA,  SALA KAMERALNA

 

 

TEATR LALEK PLECIUGA/SZCZECIN

 

 

 

Aneta Wróbel
"Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?"
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
muzyka: Jacek Ostaszewski

 

 

 

Niezwykłe przedstawienie zrealizowane na podstawie sztuki osiemnastoletniej autorki. Widzowie – siedząc tyłem do aktorów, obserwują sceniczny świat w lustrze, widząc tym samym siebie nawzajem. I tak wszyscy muszą stanąć twarzą w twarz z problemami, których rozwiązanie pozostaje naszą indywidualną koniecznością. Bo chyba wszyscy potrzebujemy dziś „dwa razy więcej miłości”.

 

 

 

OBSADA:
Dariusz Kamiński, Mirosław Kucharski, Zbigniew Niecikowski, Janusz Słomiński, Krzysztof Tarasiuk, Zbigniew Wilczyński, Przemysław Żychowski

 

 

 

prapremiera: 25 lutego 2000
spektakl trwa: 60 minut

więcej o spektaklu ->

 

 

 

16.12 /PIĄTEK/ GODZ.19:00
miejsce:
TEATR WSPÓŁCZESNY,DUŻA SCENA

 

TEATR WYBRZEŻE/GDAŃSK

 

 

Sławomir Mrożek
"Pieszo"

 

 

 

więcej o spektaklu ->

 

 

 

 

 

17.12 /SOBOTA/ GODZ.20:00
miejsce: TEATR WSPÓŁCZESNY,DUŻA SCENA

 

 

OCH-TEATR FUNDACJA KRYSTYNY JANDY NA RZECZ KULTURY/WARSZAWA

 

 

Stanisław Ignacy Witkiewicz
"W małym dworku"

 

 

 

więcej o spektaklu->

 

 

 

18.12 /NIEDZIELA/ GODZ.19:00
miejsce:
TEATR WSPÓŁCZESNY, DUŻA SCENA

 

TEATR WSPÓŁCZESNY/ SZCZECIN

Antonina Grzegorzewska
"Migrena"

 

więcej o spektaklu  -->


 

 

---------------------------------------

SPEKTAKLE TEATRU TELEWIZJI

 

  Trzy prapremiery Teatru Telewizji to trzy ważne odkrycia teatru Anny Augustynowicz. Współczesna dramaturgia w wydaniu nieznanych wcześniej w Polsce autorów: Stiga Larssona i Michaela Gowa oraz szczecińskiego pisarza - Krzysztofa Bizia, odwołuje się do intymnych, czasem bolesnych relacji pomiędzy bliskimi sobie osobami. Obejrzenie tych spektakli to także spotkanie ze znakomitym aktorstwem: Beaty Zygarlickiej, Mirosława Baki, Wojciecha Brzezińskiego, Dominiki Ostałowskiej i Borysa Szyca.

Prezentacje spektakli Teatru Telewizji poprzedzi wypowiedź Kamili Paradowskiej

15.12 /CZWARTEK/ GODZ.18:00
miejsce: STUDIO S-1 POLSKIEGO RADIA SZCZECIN

 

Krzysztof Bizio
"Toksyny"
reżyseria: Anna Augustynowicz
zdjęcia: Petro Aleksowski
scenografia: Marek Braun
kostiumy, charakteryzacja: Wiganna Papina
muzyka: Zbigniew Szmatłoch
dźwięk: Piotr Podgórski
montaż: Jarosław Robert Rybicki
kierownictwo produkcji: Krystyna Oleszczuk, Anna Włodarczyk
producent: Maciej Grzywaczewski
produkcja: Telewizja Polska (Program 2 TVP S.A.)

 

Klaustrofobiczne wnętrze wielkiego, podziemnego garażu. Utrzymane w chłodnym kolorze błękitu, prawie bezludne, niemal sterylne. Porządek tego miejsca burzy nieco pryzma piasku z wetkniętą weń łopatą, być może pamiątka porzuconych przed zakończeniem roboty prac wykończeniowych, jego pustkę zaś – obecność samotnego, monologującego mężczyzny. Nie, to nie monolog. Starszy mężczyzna nie jest sam. Ma uważnego interlokutora, cierpliwego, nieprzerywającego w pół słowa. Kiedy wreszcie zobaczymy owego idealnego słuchacza, rzekome świadectwo niechlujstwa budowlanych nabierze złowróżbnego wyglądu świeżej mogiły. Młody człowiek grzecznie słucha przemowy, bo nie może odejść, i nie śmie wdawać się w dyskusję. Leży związany w bagażniku samochodu, a w oczy zagląda mu czarny wylot lufy pistoletu...

 

OBSADA:
Wojciech Brzeziński, Krzysztof Czeczot, Grzegorz Falkowski, Sławomir Orzechowski, Borys Szyc

premiera: 12 października 2003
czas trwania: 66 minut

 

15.12 /CZWARTEK/ GODZ.20:00
miejsce: STUDIO S-1 POLSKIEGO RADIA SZCZECIN

 

Stig Larsson
"Naczelny"
przekład: Mariusz Kalinowski
reżyseria: Anna Augustynowicz
zdjęcia: Tomasz Wert
scenografia, kostiumy: Marek Braun
muzyka: Jacek Ostaszewski
montaż: Sławomir Pultyn
charakteryzacja: Wiganna Papina
kierownictwo produkcji: Krystyna Naróg
producent: Maciej Grzywaczewski
produkcja: Telewizja Polska

 

Akcja sztuki toczy się w mieszkaniu Hansa i Anny, dwojga młodych ludzi, żyjących ze sobą w tzw. wolnym związku. Pewnego dnia niespodziewanie odwiedza ich Sven, dyrektor naczelny firmy, w której pracuje Hans. Stopniowo zachowanie gościa staje się coraz bardziej dziwne, wręcz prowokacyjne. Swoimi propozycjami, kierowanymi to do Anny, to do samego Hansa boleśnie go upokarza. Wkrótce w mieszkaniu pojawia się Tage, brat Hansa, narkoman i bezrobotny z wyboru, żyjący z dnia na dzień. Gdy „Naczelny” niespodziewanie i w grubiański sposób relacjonuje, co zaszło przed jego przyjściem, rozjuszony Tage wyjmuje nóż. Perwersyjna gra zainicjowana przez Svena zamienia się w groźny koszmar.

 

OBSADA:
Anna Moskal, Beata Zygarlicka, Mirosław Baka, Arkadiusz Buszko, Jan Nowicki

premiera: 2 kwietnia 2000
czas trwania: 62 minuty

 

 

16.12 /PIĄTEK/ GODZ.17:00
miejsce: 
STUDIO S-1 POLSKIEGO RADIA SZCZECIN

 

Michael Gow
"Febe, wróć"
przekład: Małgorzata Semil
scenariusz i reżyseria: Anna Augustynowicz
zdjęcia: Tomasz Wert
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
dźwięk: Piotr Podgórski
montaż: Milenia Fiedler
charakteryzacja: Wiganna Papina
kierownictwo produkcji: Renata Łukasiak
produkcja: Telewizja Polska - Agencja Filmowa (dla Programu 2)
 

 

Młoda, wykształcona, zamożna para. Oboje mówią sporo, ale słuchają niewiele. Chyba nie mają na to dość czasu. Są zbyt zajęci własnymi sprawami. Choć żyją razem pod jednym dachem, a czasem nawet współżyją ze sobą – gdy znajdą wolną chwilę i uzgodnią: tutaj, czy na górze? Emocjonalną pustkę wypełni pewnego dnia tytułowa Febe, pies przyjaciółki pani domu. Czworonóg trafia pod dach Helen i Frazera tylko na tydzień, nie bez oporów mężczyzny zaniepokojonego nagłym dysonansem w uporządkowanej codzienności. Ale już wkrótce zapatrzeni w siebie bohaterowie zaczynają patrzeć dalej własnego, modnie wymodelowanego nosa. Czy Febe zdoła odmienić pochłoniętych tylko swoimi sprawami egoistów, czy potrafi ich uczłowieczyć?

OBSADA:
Dominika Ostałowska, Borys Szyc

premiera: 11 grudnia 2005
czas trwania: 58 minut

-----------------------------------------------------------------------------------------------

MUZYKA

 

18.12 /NIEDZIELA/ GODZ.17:00
miejsce: 
STUDIO S-1 POLSKIEGO RADIA SZCZECIN

Koncert muzyki teatralnej Jacka Wierzchowskiego

 

Muzyka w procesie powstawania spektaklu, jak i w samym przedstawieniu, jest poważnym partnerem – energią, która pomaga przetransponować fizyczność sceny w metafizykę. Służy budowaniu przestrzeni między ludźmi albo ją dekonstruuje. Kiedy przestrzeń przedstawienia staje się harmonią, nie postrzegamy muzyki jako elementu dodanego. Staje się tożsama z przestrzenią. (…).

Anna Augustynowicz dla czasopisma „Teatr”

 

 Z okazji jubileuszu Jacek Wierzchowski, stały współpracownik Anny Augustynowicz, przygotował koncert, na który złożą się rozpisane na orkiestrę utwory skomponowane do jej spektakli -  w nowej aranżacji usłyszymy muzykę m.in. z: „Oskara i Pani Róży”, „Komicznej siły”, „Powrotu na pustynię”, „Migreny”. Koncert, przygotowany we współpracy z Łukaszem Górewiczem, wykonają: szczecińska Baltic Neopolis Orchestra, instrumentaliści Filharmonii Szczecińskiej oraz przyjaciele kompozytora.

-------------------------------------------------------------------------

SCENOGRAFIA

18.12 /NIEDZIELA/ GODZ.17:00
miejsce:
STUDIO S-1 POLSKIEGO RADIA SZCZECIN


WYSTAWA „Przestrzeń gry”

„Żeby słowo znalazło się na pierwszym planie, konieczna jest surowość przestrzeni gry. Chciałam wymazać niepotrzebne detale, zostawić tylko człowieka. (…) Nic nie ma. Zamarzył mi się "teatr bez teatru", bo dziś żyjemy w zbyt wielu teatrach rzeczywistości, otacza nas świat obrazów, wizualizowanych historii. Nasza wyobraźnia została zaśmiecona. Jeśli zatem próbujemy dotknąć sensu i celu gry, jaką ludzie fundują sobie na własne życzenie, to trzeba uwolnić scenę od nadmiaru obrazów. Tło powinno być czyste.”

Anna Augustynowicz w rozmowie z Łukaszem Drewniakiem ("Gra słowami gra w słowa", Dziennik nr 196)




Zapraszamy na wystawę pt. „Przestrzeń gry”, prezentującą fotografie ze spektakli Anny Augustynowicz, zrealizowanych we współpracy ze scenografami: Markiem Braunem i Waldemarem Zawodzińskim, oraz kostiumologami:  Wandą Kowalską i Ryszardem Kają. Zgromadzone fotosy dokumentują przemiany estetyki, charakterystycznej dla przedstawień reżyserki. Wystawę będzie można oglądać do 6 stycznia w Foyer Teatru Współczesnego. Później prezentowana będzie na terenie Szczecina.

 

---------------------------------------------------

KONFERENCJA NAUKOWA „Teatr Anny Augustynowicz i jego konteksty”

Zakład Mediów i Komunikowania Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego zaprasza w dniach 15-16 grudnia 2011 do udziału w konferencji naukowej „Teatr Anny Augustynowicz i jego konteksty”. Spotkanie to, poświęcone twórczości teatralnej wybitnej reżyserki,  zaplanowaliśmy jako część obchodów 20. rocznicy jej pracy artystycznej w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Pragniemy, aby stała się ona okazją do badawczego spojrzenia na dwie twórcze dekady pracy Anny Augustynowicz.
 
Zaproszeni do udziału badacze teatru i dramatu przedstawią samodzielnie wybrane problemy badawcze. Dyskusja będzie toczyć się wokół kilku ogólnych wątków, takich jak estetyka sceny, wybory repertuarowe czy zespół aktorski, rozpatrywanych nie tylko przekrojowo, ale także w odniesieniu do wybranych realizacji. Punktem wspólnym pozostanie metoda twórcza Anny Augustynowicz, jej tożsamość reżyserska, rozpoznawalny język teatralny,  współtworzony przez aktorów, scenografów, kostiumologów, kompozytorów i reżysera światła, a także  w niemałym stopniu -  przez autorów dramatów oraz tłumaczy.
Liczymy, że podejmowane podczas konferencji zagadnienia złożą się na pełny obraz Teatru Anny Augustynowicz, a  zaprezentowane wypowiedzi przybiorą formę publikacji naukowej.
Opiekunem naukowym konferencji jest dr hab. prof. US Robert Cieślak, kierownik Zakładu Mediów i Komunikowania US. Komitet organizacyjny tworzą: mgr Katarzyna Sołtan, mgr Bartłomiej Florczak i mgr Paweł Gąsowski.

Program konferencji: 

 

15 grudnia, czwartek 
10:00 – 10:20  Uroczyste otwarcie konferencji

10:20 – 10:40  Kamila Paradowska, Uniwersytet SzczecińskiPierwsza krew. „Młoda śmierć” i „Moja wątroba jest bez sensu, albo zagłada ludu” jako początek „nowego teatru” w Polsce.  

10:40 – 11:00 Magdalena Butkiewicz, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk: Fenomenologia sceny – przestrzenie. „Wesele” Anny Augustynowicz.

11:00 – 11:20 Paweł Gąsowski, Uniwersytet Szczeciński: "Migrena” - zakochane kobiety, nieobecni mężczyźni.

11.20 – 11.50  Dyskusja

11:50 – 12:20  Przerwa

12:20 – 12:40 Irena Naumowicz, Uniwersytet SzczecińskiAnna Augustynowicz i zespół Teatru Współczesnego. Historia twórczego spotkania.

12:40 – 13:00 Joanna Flis, Uniwersytet Szczeciński: Media w przestrzeniach teatru Anny Augustynowicz

13:00 – 13:20 Tomasz Owsik-Kozłowski, Uniwersytet Szczeciński: Strategie uwodzenia w teatrze Anny Augustynowicz

13:20 – 14:00             Dyskusja

 

16 grudnia, piątek  

10:00 – 10:20 Michał Mizera, Uniwersytet Warszawski:  Teatr polityczny Anny Augustynowicz. „Miarka za miarkę” i „W małym dworku” jako reakcja na IV RP".

10:20 – 10:40  Maria Napiontkowa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii NaukTeatr narracji Anny Augustynowicz: „Miarka za miarke”, „Lilla Weneda”, „Getsemani".

10.40 – 11.10             Dyskusja

11:10 – 11:40             Przerwa

11:40 – 12:00  Agnieszka Kubaś, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie: Na początku był dom... Gry i dramaty rodzinne w teatrze Anny Augustynowicz.

 12:00 – 12:20             Mateusz Chaberski, Uniwersytet Jagielloński: Porachunki ze wspólnotą. Realność w teatrze a relacja scena-widownia w spektaklu „Wesele” Anny Augustynowicz.

 12:20 – 13:00     Dyskusja, podsumowanie i zakończenie obrad

13:00         Prezentacja książki Roberta Cieślaka „Teatr Anny Augustynowicz”.

--------------------------------------------------

PANELE:

W ramach projektu odbędą się trzy panele dyskusyjne: teatrologiczny, krytyczny i artystyczny.  Zapraszamy do rozmowy na temat teatru Anny Augustynowicz. Panele poprowadzi dr hab. prof. US Robert Cieślak

16.12 /piątek/ godz. 20.45
miejsce:
Teatr Współczesny, Malarnia

„Monochromatyczny Teatr Idei”? Twórczość reżyserska Anny Augustynowicz w perspektywie teatrologicznej

Do udziału w panelu zostali zaproszeni teatrolodzy:
Krystyna Duniec, Mirosława Kozłowska, Małgorzata Sugiera, Zenon Butkiewicz, Jan Ciechowicz
 

17.12 /sobota/ godz. 18.00
miejsce:
Teatr Współczesny, Malarnia

„Rytmy i miejsca” – Teatr Anny Augustynowicz w oczach krytyków

Do udziału w panelu zostali zaproszeni krytycy: Inga Iwasiów, Łukasz Drewniak, Maciej Nowak, Artur Daniel Liskowacki, Jacek Sieradzki

18.12 /niedziela/ godz. 21.15
miejsce:
Teatr Współczesny, małe foyer

„Spotkanie – praca - zabawa” – głos mają współtwórcy przedstawień

Do udziału w panelu zostali zaproszeni twórcy teatralni: Wanda Kowalska, Beata Zygarlicka, Krzysztof Bizio, Marek Braun, Bogusław Kierc, Jacek Ostaszewski, Jacek Wierzchowski, Waldemar Zawodziński

-------------------------------------------------------------

16.12 /PIATEK/ GODZ. 13:00
miejsce:
INSTYTUT POLONISTYKI I KULTUROZNAWSTWA


PREZENTACJA KSIAZKI  „TEATR ANNY AUGUSTYNOWICZ” AUTORSTWA ROBERTA CIEŚLAKA

Był grudzień 1991 roku. Jako początkujący wówczas recenzent teatralny obserwowałem ostatnie próby do premiery „Klątwy” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Przy stoliku reżyserskim – Anna Augustynowicz, obok niej twórca scenografii – Waldemar Zawodziński. Gdy w piątek, 13 grudnia, kurtyna poszła w górę, nie wiedzieliśmy jeszcze, że twórczyni przedstawienia obejmie wkrótce po Bogusławie Kiercu fotel dyrektora artystycznego teatru.
była pełnym ekspresji aktem założycielskim teatru Anny Augustynowicz, od tej pory utożsamianego ze sceną przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. (…) Trudno dziś wyobrazić sobie Szczecin bez Anny Augustynowicz. Niezależność i wolność jej myśli inspiruje. (…) Estetyka teatru Augustynowicz nie musi jednak odpowiadać każdemu. Niezgoda na oceny, jakich dokonuje Augustynowicz, jest chyba jednak jednoznaczna z odrzuceniem próby dialogu ze współczesnym światem – zdecydowanie bardziej, co ciekawe, światem kultury i jej cywilizacyjnych przemian, niż nieokiełznanym żywiołem polityki. Tym zagadnieniom z pewnego dystansu i pobieżnie przyglądam się w książce, zarysowując jedynie sposób istnienia jednego z ważniejszych fenomenów tego teatru – jego potencjał energetyczny ujawniający się w postulacie budowania przestrzeni międzyludzkiego obcowania.
Wiele w moich opisach subiektywizmu, sporo rozproszonych uwag krytycznych. Wszystko dlatego, że mam to szczęście, że od dwóch dekad mogę obserwować w Szczecinie nieprzerwany rozwój projektu twórczego, wraz z którym (w zgodzie i w sporze) próbuję dorosnąć do sztuki i dojrzeć do „rzeczywistego”, a przede wszystkim zrozumieć różnorodność form wyrazu, konsekwencję stosowanych środków artystycznych oraz istotę nowoczesnego spojrzenia na teatralne formy reprezentacji świata. Wszystko to za sprawą Teatru Anny Augustynowicz.


Robert Cieślak, fragment Wstępu do książki TEATR ANNY AUGUSTYNOWICZ Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011.

-------------------------------------------------

BILETY:

SPEKTAKLE:
„Pieszo”, „W małym dworku” – 40 zł
„Migrena” – 20 zł
„Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?” – 5 zł


KARNET
obejmuje spektakle: „Pieszo”, „W małym dworku”, „Migrena” oraz pierwszeństwo wstępu na wydarzenia niebiletowane – 80 zł

WYDARZENIA NIEBILETOWANE:
●spektakle Teatru Telewizji*
●koncert*
● panele
● konferencja


* Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek wydawanych w kasie Teatru Współczesnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORGANIZATOR

Teatr Współczesny w Szczecinie

 

PARTNER STRATEGICZNY:

Miasto Szczecin

 

PATRONAT HONOROWY

Prezydent Miasta Szczecin

Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie

Rektor Akademii Sztuki w Szczecinie

Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego

 

PATRONAT MEDIALNY

Kurier Szczeciński

Infoludek.pl

TVP Szczecin

Polskie Radio Szczecin

Dialog

Polityka

TVP Kultura

Bluszcz

 

PARTNERZY

Radisson

Ładoga

TVT monitory reklamowe

Akademia Sztuki w Szczecinie

Teatr Lalek Pleciuga

Uniwersytet Szczeciński

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

 

 

 

bilet facebook bip miasto szczecin


fot.