Stanisław Wyspiański

AKROPOLIS

OPRACOWANIE DRAMATURGICZNE TEKSTU
Włodzimierz Szturc

REŻYSERIA
Anna Augustynowicz

SCENOGRAFIA
Marek Braun

KOSTIUMY
Wanda Kowalska

MUZYKA
Jacek Wierzchowski

RUCH SCENICZNY
Zbigniew Szymczyk

PROJEKCJE WIDEO
Wojciech Kapela

REŻYSERIA ŚWIATŁA
Krzysztof Sendke

ASYSTENCI REŻYSERA
Tomasz Kaczorowski, Adam Kuzycz-Berezowski


premiera: 20 marca 2015
spektakl trwa: 100 minut

„Akropolis”,  jeden z najbardziej zagadkowych dramatów Wyspiańskiego, którego akcja rozgrywa się „na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania”, powołuje do życia wawelskie Anioły i postaci z arrasów – Helenę i Parysa, Priama, Hekubę i Kasandrę, Izaaka i Rebekę, Jakuba i Ezawa, wiążąc przeszłość z teraźniejszością i otwarciem na czas przyszły.

Czy dzisiejsze Akropolis, miasto zapatrzone w przeszłość, jest zdolne otwierać perspektywę ku przyszłości?

 


 

Spektaklowi towarzyszą działania edukacyjne: wykłady, warsztaty, lekcje teatralne. Więcej informacji w zakładce www.wspolczesny.szczecin.pl/edukacja - zobacz

 

Fragmenty recenzji:

 

Teatralne arcydzieło. Fascynujące w formie, mądre i ważne w przekazie.
prestizszczecin.pl


Spektakl Augustynowicz niczym Teatr Wyspiańskiego też jest „ogromny”. Nie tylko w liczbie aktorów, ale przede wszystkim w ogromnej sile odważnej interpretacji. Ogromnie wnikliwej, współczesnej i aktualnej. Ogromna tu rzeczona odwaga, ale i rozwaga jednocześnie. Ogromne wreszcie wrażenia, bo dramat Wyspiańskiego to kipiący narodowo – patriotyczną symboliką kocioł emocji.
prestizszczecin.pl

 

[Augustynowicz] buduje proste piękne obrazy, świetne rozwiązania formalne scen zbiorowych. Odnajduje w „Akropolis” muzyczność, rytm, gest. Uwalnia pewien rodzaj energii, która przenosi się na publiczność. My bardzo zagubieni ludzie znajdujemy wspólnotę w teatrze.
„Gazeta Wyborcza”

 

Widziałam "Akropolis" w dniu powszednim teatru, z połową licealistów na widowni. Myślałam, będą patrzeć w komórki, a oni jak zahipnotyzowani patrzyli na scenę.
 „Gazeta Wyborcza”

 

Widowisko prezentuje się fascynująco. W tempie, bez przestojów, bez aktorskich fałszów, w pełni zespołowo.
„Kurier Szczeciński”

 

Augustynowicz za Wyspiańskim buduje dramat narodowej egzystencji, by sprawdzić naszą osobną i narodową świadomość.
„Gazeta Wyborcza”


Spektakl trzyma widza w nieustającym napięciu, fascynuje go przedstawianymi obrazami.
 „Głos Szczeciński”

 

Nasycone witalnością, poetyckim słowem i muzyką. Imponująco brzmią partie chóralne, a sceny zbiorowe są poruszające.
wszczecinie.pl

 

Festiwal emocji, kontekstów i wyobraźni.
prestizszczecin.pl

 

Siłą spektaklu jest jego atmosfera. Jak zwykle na wysokości zadania stanął zgrany zespół Teatru Współczesnego. Na wyjątkowe uznanie zasługuje gościnnie występująca w spektaklu aktorka i skrzypaczka Maria Wieczorek. Świetnie spisali się realizatorzy. Scenograf Marek Braun stworzył tak charakterystyczne dla realizacji Augustynowicz funkcjonalne i symboliczne aluminiowe konstrukcje, Wanda Kowalska zaproponowała ascetyczne kostiumy. Wielkie brawa dla Jacka Wierzchowskiego, którego opracowanie muzyczne potęguje wymowę trudnego dramatu i nadaje mu niezwykły rytm.

prestizszczecin.pl

 

FESTIWALE: 

MITEM  - The Third Madách International Theatre Meeting, Budapeszt, Węgry (24 kwietnia 2016)

 

XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi (6 listopada 2016)

 

 

 ----------------------------------------------

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

 

 

 

         

         

 

      

    

 

 

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl

 

 Zobacz


NAGRODY:

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” 2015
- nagroda w dziedzinie muzyki dla Jacka Wierzchowskiego

 

KULTURA DOSTĘPNA:

W ramach akcji Kultura Dostępna - bilety na listopadowe spektakle  "Akropolis" w cenie 12 zł

bilet facebook bip miasto szczecin


fot. Piotr Nykowski