TROLLGATAN. ULICA TROLLI

SCENARIUSZ I REŻYSERIA
Tomasz Kaczorowski

DRAMATURGIA
Mariusz Babicki

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY
Agnieszka Wielewska

MUZYKA I ARANŻACJA
Barbara Lewandowska

ASYSTENT REŻYSERA
Michał Lewandowski

prapremiera: 24 października 2015
spektakl trwa: 55 minut

Andżela marzy o wyjeździe do Szwecji i nawiązuje znajomość z Larsem, poznanym na czacie Szwedem. Nie wie, że w krainie Ikei może czekać na nią niebezpieczeństwo. Miętus, facet z Grodziska już tam jest, ale czy to o tym naprawdę marzył? Tymczasem Sven, dziennikarz, pisze nowy teatralny tekst dotyczący neonazistów. #wszwecjinieznajdzieszjużniebieskookichblondynów #przyjdźizobacztenspektakl

 

Zapraszamy do śledzenia fanpage'a spektaklu na FB (zobacz) 

 

Fragmenty recenzji: 

Spektakl mocny, na długo zapisujący się w pamięci widzów.

„Dziennik Teatralny Szczecin”

  

„Trollgatan. Ulica trolli” to umiejscowiony we współczesnej Szwecji traktat o kryzysie tożsamości Europy. To rzecz o lękach i obawach, które tu w Polsce (jeszcze ?!) obserwujemy w serwisach informacyjnych - terroryzm, wojna, radykalny islam, kontrasty ekonomiczne, populizm czy wreszcie emigracja.

„Prestiż – magazyn szczeciński”

 

 

Elementem dynamizującym ten – i tak już porywający spektakl – są ponadto rockowe piosenki (m.in. Nirvany i Led Zeppelin) śpiewane na żywo przez aktorów

„Dziennik Teatralny Szczecin”

 

Na szczególną uwagę zasługuje język spektaklu doskonale oddający kod otaczającej nas rzeczywistości. To połączenie komputerowej nowomowy, w której wyrazu „troll" używa się na określenie intruza (w tym przypadku – emigranta), a przed każdym słowem dodaje się hasztag, tworzący rodzaj wirtualnej (lecz właśnie – tylko wirtualnej) więzi między rozmówcami z językiem komunikatu przesyconego informacjami i nadawanego niemal z prędkością światła. Takim językiem bombardowani jesteśmy przez media, zanieczyszczające nasze umysły pustymi hasłami czy przerażającymi doniesieniami i tym samym odbierające nam wewnętrzny spokój. Takim językiem rozmawia dziś ze sobą także pokolenie Facebooka, które nie potrafi już zbudować prawdziwego dialogu opartego na emocjonalnej więzi. Poprowadzenie całej narracji w tak specyficznej nowomowie zdecydowanie wzmocniło wydźwięk „Trollgatanu", ukazując, że w rzeczywistości gęstej od pytań i sprzecznych opinii – paradoksalnie – nikt nie ma czasu ani chęci na rozmowę.

„Dziennik Teatralny Szczecin”

 

Sztuka Tomasza Kaczorowskiego to zderzenie mitu ze szwedzką rzeczywistością. To także dyskurs o problemach współczesnego świata . W czas, kiedy rozstrzygają się losy powyborczej Polski, Tomasz Kaczorowski i jego „Trollgatan” wpisują się znakomicie.

„Głos Szczeciński”


Mówi się tu o sprawach natrętnie obecnych – micie raju, emigrantach (tytułowe trolle), aktach terroru, ekspansji nienawiści, ale twórcy znaleźli dla nich nowy wyraz. Posługują się bezosobowym językiem komputerowego skrótu, chłodnym komunikatem nieotwierającym pola do dialogu. Sześć postaci, każda ma osoby ciąg narracyjny; montaż dokonuje się w głowie widzów. Rzecz dzieje się w sprasowanej, ograniczonej przestrzeni, ale precyzyjny układ sytuacji buduje dramaturgię. Wszystko konsekwentnie prowadzi do tragicznej kulminacji.
prof. Lech Śliwonik

 

 

Wyrazistą wizję sceniczną Kaczorowskiego wspaniale uzupełnia scenografia i kostiumy zaprojektowane przez Agnieszkę Wielewską.

„Dziennik Teatralny Szczecin”

 

Materiały edukacyjne dla grup szkolnych: 

Zapraszamy do korzystania ze scenariusza lekcji przygotowanego przez reżysera przedstawienia:  Pobierz

 

FESTIWALE I WYJAZDY:

Barlinecki Ośrodek Kultury (14 września 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Festiwal 7. Koszalińskie Konfrontacje Młodych m-teatr (16 września 2016)

 

Regionalne Centrum Kultury – Fabryka Emocji w Pile (20 września 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Ośrodek Kultury w Mirosławcu (21 września 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Centrum Kultury im. Eugeniusza Poniatowskiego w Drawsku Pomorskim (22 września 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Stargardzkie Centrum Kultury (27 września 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Stowarzyszenie Edukacyjno-Społeczno-Kulturalne Teatr Brama, Goleniów (15 listopada 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Kłodzkie Centrum Kultury, Sportu  i Rekreacji (28 listopada 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Nowosolski Dom Kultury (29 listopada 2016 - pokaz w ramach programu TEATR POLSKA)

 

Spektakl realizowany w ramach projektu PIKSELOZA - projektu kuratorskiego Piotra Ratajczaka


 

 

Projekt kuratorski Piotra Ratajczaka PIKSELOZA - to program Teatru Współczesnego w Szczecinie, polegający na cyklu realizacji niskobudżetowych na scenie „Malarni”, których twórcami będą interesujący reżyserzy młodego pokolenia. Projekt obejmuje realizację spektakli poświęconych najbardziej gorącym globalnym zjawiskom polityczno-społecznym wychodzących naprzeciw dzisiejszym lękom o przyszłość naszego świata. Terroryzm, zagrożenie wojnami, ekspansja radykalnego islamu, globalne kontrasty ekonomiczne, skrajny populizm polityczny, emigracja biednego południa do bogatej północy, globalne ocieplenie - to tylko przykłady tematów (inspirowanych często tak popularnymi dziś reportażami), którymi zajmą się młodzi twórcy.

Każda premiera poprzedzona będzie wydarzeniami kontekstowymi dotyczącymi tematyki przedstawień – debatami, warsztatami, wykładami, projekcjami filmów oraz kontaktem z widzami w przestrzeni Internetu.

 

Spektakl bierze udział w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

 

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Ewa Hevelke, Andrzej Lis, Zofia Smolarska, Szymon Spichalski, Izabela Szymańska, Katarzyna Waligóra.

 

 

 

 

 

 Uwaga! Miejsca nienumerowane

 

bilet facebook bip miasto szczecin

TROLLGATAN. ULICA TROLLI
fot. Piotr Nykowski