William Szekspir

BURZA

PRZEKŁAD
Stanisław Barańczak

REŻYSERIA
Anna Augustynowicz

SCENOGRAFIA
Marek Braun

KOSTIUMY
Wanda Kowalska

MUZYKA
Jacek Wierzchowski

RUCH SCENICZNY
Zbigniew Szymczyk

REŻYSERIA ŚWIATŁA
Krzysztof Sendke

ASYSTENT REŻYSERA
Adam Kuzycz-Berezowski

premiera: 19 marca 2016
spektakl trwa: 105 minut

Klasyka europejskiego dramatu w interpretacji Anny Augustynowicz. Wygnany z Mediolanu Prospero dociera na wyspę, z której czyni miniaturowe królestwo sztuki i magii. Panując nad żywiołami, bezcielesnym Arielem i dzikim Kalibanem, wychowuje córkę Mirandę. Po latach u wybrzeży wyspy rozbija się statek, a książę staje oko w oko ze swą przeszłością…

 

„Burza” zawiera wszystkie główne tematy dramatów Szekspira: obalenie prawowitego władcy, niebezpieczeństwo przejścia od cywilizacji do barbarzyństwa, marzenie o odzyskaniu świetności, zgubną namiętność oraz sens i potrzebę stwarzania teatru.

Spektakl prezentowany na 20. Festiwalu Szekspirowskim jako jedna z trzech najlepszych inscenizacji szekspirowskich sezonu

 

Fragmenty recenzji: 

Znakomite przedstawienie. W świecie zbudowanym na konstrukcji teatru elżbietańskiego, z którym związany był Szekspir, zobaczyłam wyznanie wiary w teatr.
Gazeta Wyborcza

 

Kierc stworzył rolę przejmującą, wyrazistą, kreatora wydarzeń, demiurga i sędziego, który pokazuje, że granica między sztuką a rzeczywistością (zdrowiem a chorobą) jest konwencjonalna i sztuczna. Prospero Kierca to jednocześnie reżyser i niewolnik własnej wyobraźni, twórczości i władzy, jaką dysponuje. Mówi o tym we wstrząsającym monologu finałowym.
Kurier Szczeciński

 

W „Burzy” Anny Augustynowicz można też widzieć gorzką tragikomedię o współczesnej cywilizacji. Poprzez pomarańczowe kapoki, jakie noszą rozbitkowie, sprowadzeni przez Prospera na wyspę, na której żyje, nawiązuje do tragedii uchodźców – największej tragedii naszych czasów.
Kurier Szczeciński

 

Świetna rola Arkadiusza Buszki, wyrazista kreacja Macieja Litkowskiego.
Głos Szczeciński

 

To jedna z najbardziej baśniowych sztuk Williama Szekspira, która w przedstawieniu Anny Augustynowicz wyjątkowo blisko i dramatycznie dotyka rzeczywistości, w jakiej się znajdujemy.
Gazeta Wyborcza

 

Chociaż wątków, także komediowych (błazen Trinkulo w wykonaniu Anny Januszewskiej!) jest w tej sztuce więcej, to ostatnie słowo należy jednak do Prospera. Bogusław Kierc, który był dyrektorem Teatru Współczesnego na początku lat 90., pięknie podsumowuje swą rolą dotychczasowa historię tej sceny. Prospero jest przecież także reżyserem, kreatorem, pragnącym ocalić wartości, ale też kimś zmagającym się ze swym ludzkim, ułomnym charakterem. Wyznania zawarte w epilogu (będącym swoistym epitafium samego Szekspira) w ustach Kierca brzmią szczególnie silnie i przejmująco.
wSzczecinie.pl

 

Publiczność mogła zobaczyć, jak my, współcześni jesteśmy z Szekspira.
Gazeta Wyborcza

 

Coś fantastycznego dzieje się z wyobraźnią Anny Augustynowicz, ponieważ realizowane przez nią inscenizacje klasyki tworzą fascynujący świat. Ta wykreowana rzeczywistość jest światem samym dla siebie, pełnym, zamkniętym tworem powstającym na scenie. () Burza zachwyca kompozycyjną perfekcją i równocześnie stojącą za nią bardzo klarowną myślą.

Teatralny.pl

 

 

Burza Augustynowicz to precyzyjne, zakomponowane w najmniejszych szczegółach, znakomicie zespołowo zagrane przedstawienie.

Teatralny.pl

 

Partner premiery: 

 


 

 

 FESTIWALE: 

20. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (04.08.2016)

 

 

bilet facebook bip miasto szczecin


fot. Piotr Nykowski