„Ania z Zielonego Wzgórza” już w maju na Dużej Scenie

Rozpoczęły się próby do spektaklu o najsłynniejszej rudowłosej bohaterce światowej literatury, czyli „Ani z Zielonego Wzgórza” z serii książek autorstwa kanadyjskiej pisarki, Lucy Maud Montgomery. Spektakl wyreżyseruje Marek Pasieczny, a autorką tłumaczenia i adaptacji jest Joanna Gorecka-Kalita.
Kto jest kim?

Tytułową rolę charyzmatycznej, ognistowłosej dziewczynki zagra Magdalena Wrani-Stachowska (na zdjęciu), w role jej opiekunów – Maryli i Mateusza – wcielą się Magdalena Myszkiewicz i Grzegorz Młudzik. W spektaklu zobaczymy także Adriannę Janowską-Moniuszko, która zagra Dianę, Krystynę Maksymowicz w roli Małgorzaty Linde, Wojciecha Sandacha jako Gilberta, a także Barbarę Lewandowską i Ewę Sobczak, które wcielą się w różne postaci kobiece (między innymi koleżanki ze szkoły), oraz Michała Lewandowskiego i Pawła Adamskiego w rolach męskich.

Spektakl reżyseruje Marek Pasieczny (znany szczecińskiej publiczności z realizacji „Pocałunku”, „Małych zbrodni małżeńskich”, „Królewicza i żebraka” czy też „Pinokia” – za tę ostatnią reżyser został w 1999 roku nagrodzony Bursztynowym Pierścieniem). Pasieczny współpracował z wieloma teatrami z Polski, m.in. z Teatrem Nowym w Zabrzu, Teatrem Starym w Krakowie, Teatrem Montownia w Warszawie, łódzkim Teatrem Nowym czy też Teatrem Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. Ma również doświadczenie pedagogiczne, prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci z krakowskiej szkoły podstawowej Montessori, prowadzi także wykłady z reżyserii dla nauczycieli, szkolenia z retoryki, emisji głosu czy też formy teatralnej.

Autorką przekładu i adaptacji „Ani…” jest dr Joanna Gorecka-Kalita (która w Teatrze Współczesnym tłumaczyła także „Kaligulę” w realizacji Anny Augustynowicz), mediewistka, na co dzień wykładająca historię literatury na Wydziale Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Za przygotowanie scenografii odpowiada Ryszard Warcholiński, scenograf, a na co dzień także kierownik techniczny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, autor scenografii do przedstawień Teatru Współczesnego („Pinokio” i „Książę i Żebrak” w reżyserii Marka Pasiecznego), a także licznych przedstawień realizowanych w łódzkim Teatrze im. Stefana Jaracza czy tamtejszym Teatrze Logos.

Kostiumy dla aktorów zaprojektuje Anna Sekuła, kostiumografka i scenografka, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Studium Scenografii ASP w Krakowie. Sekuła przez ponad dwadzieścia lat związana była z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Współpracowała także z Teatrem Starym, Teatrem Ludowym i Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem Polskim we Wrocławiu oraz z teatrami w Gdańsku, Opolu, Rzeszowie i Toruniu. Szczecińskiej publiczności znana jest z projektów scenograficznych do przedstawień Tomasza Obary („Chory z urojenia”, „Tajemniczy ogród”) czy Andrzeja Bubienia („Mąż i żona”).

Muzykę do spektaklu skomponuje Robert Łuczak, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, który pracował już z Markiem Pasiecznym także przy okazji realizacji w szczecińskim Współczesnym („Pocałunek”, „Zwiastowanie”, „Łucja i jej dzieci”, „Małe zbrodnie małżeńskie”, „Morze otwarte”). Łuczak współpracuje z wieloma teatrami lalkowymi i dramatycznymi w Polsce  (m.in. z Teatrem Nowym w Zabrzu, Teatrem „Maska” w Rzeszowie, Teatrem Animacji w Poznaniu, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach czy też Opolskim Teatrem Lalki i Aktora).

Jak i dla kogo?

Pierwsza i najsłynniejsza część serii książek Lucy Maud Montgomery – „Ania z Zielonego Wzgórza” ukazała się dokładnie 20 czerwca 1908 roku w Kanadzie, historia ma już zatem ponad sto lat! Szczecińska realizacja „Ani…” skierowana ma być do dzieci w wieku dorastania (to znaczy około dziesięcioletnich i starszych), choć wszyscy wiemy przecież, jak wdzięczną materią jest historia rudowłosej dziewczynki z sierocińca w Nowej Szkocji – zapraszamy więc nie tylko tych najmłodszych, ale także zupełnie dużych i dorosłych (i wcale niekoniecznie płci żeńskiej!). Na scenie zobaczymy najważniejsze rozdziały z życia Ani – między innymi jej przybycie na Zielone Wzgórze, proces „oswajania” dziewczynki przez otaczającą ją społeczność, szkolne perypetie, a także pierwsze dojrzałe decyzje nieomal już dorosłej Ani.
Reżyser podczas próby tłumaczył, że chciałby w poetycki sposób pokazać piękną i uniwersalną prawdę płynącą z tej opowieści – o sile przyjaźni i miłości, która pozwala nie wątpić, że życie ma sens. Marek Pasieczny już podczas pierwszej próby podkreślił jak wielką wartość mają słowa Mateusza. W odpowiedzi na pytanie Maryli (powątpiewającej w słuszność obecności Ani w ich życiu) o to, na co ta dziewczyna miałaby się im przydać, dobroduszny Mateusz odpowiada: A może my byśmy się jej na coś zdali….?

Green Gables w Cavendish, pierwowzór powieściowego Zielonego Wzgórza, fot. wikipedia

Wygląda na to, że w maju Wały Chrobrego przeistoczą się w Zielone Wzgórze, a płynąca nieopodal Odra – w Jezioro Lśniących Wód (cytując Anię). Z wielką niecierpliwością zapraszamy na to spotkanie małych i dużych! Zagramy na Dużej Scenie, premiera zaplanowana jest na 5 maja 2018 roku.

 

 

 

 


Zwiastun do filmu fabularnego o przygodach Ani (1985), reż. Kevin Sullivan

  • specjalistka ds. literackich i promocji Teatru Współczesnego w Szczecinie

Ads

facebook