William Shakespeare

Burza

przekład: Stanisław Barańczak
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
ruch sceniczny: Zbigniew Szymczyk
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
asystent reżysera: Adam Kuzycz-Berezowski

obsada:
Alonzo, król Neapolu: Marian Dworakowski
Sebastian, jego brat: Przemysław Walich
Prospero, prawowity książę Mediolanu: Bogusław Kierc (gościnnie)
Antonio, jego brat, przywłaszczyciel tytułu księcia Mediolanu: Grzegorz Młudzik
Ferdynand, syn króla Neapolu: Paweł Niczewski
Gonzalo, rzetelny stary doradca króla: Adam Kuzycz-Berezowski
Kaliban, dziki i pokraczny niewolnik: Arkadiusz Buszko
Trinkulo, błazen: Anna Januszewska
Stefano, piwniczy króla, opój: Konrad Pawicki
Miranda, córka Prospera: Adrianna Janowska-Moniuszko
Ariel, zwiewny duch: Maciej Litkowski
Nimfy: Maria Dąbrowska, Iwona Kowalska, Krystyna Maksymowicz, Magdalena Myszkiewicz, Ewa Sobczak, Magdalena Wrani-Stachowska, Paweł Adamski
oraz Duch Sykoraks: Ewa Sobiech

premiera: 19 marca 2016
spektakl trwa: 105 minut

Klasyka europejskiego dramatu w interpretacji Anny Augustynowicz. Wygnany z Mediolanu Prospero dociera na wyspę, z której czyni miniaturowe królestwo sztuki i magii. Panując nad żywiołami, bezcielesnym Arielem i dzikim Kalibanem, wychowuje córkę Mirandę. Po latach u wybrzeży wyspy rozbija się statek, a książę staje oko w oko ze swą przeszłością…

„Burza” zawiera wszystkie główne tematy dramatów Szekspira: obalenie prawowitego władcy, niebezpieczeństwo przejścia od cywilizacji do barbarzyństwa, marzenie o odzyskaniu świetności, zgubną namiętność oraz sens i potrzebę stwarzania teatru.
Spektakl prezentowany na 20. Festiwalu Szekspirowskim jako jedna z trzech najlepszych inscenizacji szekspirowskich sezonu

Media o spektaklu:

Znakomite przedstawienie. W świecie zbudowanym na konstrukcji teatru elżbietańskiego, z którym związany był Szekspir, zobaczyłam wyznanie wiary w teatr.

Gazeta Wyborcza

„Kierc stworzył rolę przejmującą, wyrazistą, kreatora wydarzeń, demiurga i sędziego, który pokazuje, że granica między sztuką a rzeczywistością (zdrowiem a chorobą) jest konwencjonalna i sztuczna. Prospero Kierca to jednocześnie reżyser i niewolnik własnej wyobraźni, twórczości i władzy, jaką dysponuje. Mówi o tym we wstrząsającym monologu finałowym.”
Kurier Szczeciński

„W „Burzy” Anny Augustynowicz można też widzieć gorzką tragikomedię o współczesnej cywilizacji. Poprzez pomarańczowe kapoki, jakie noszą rozbitkowie, sprowadzeni przez Prospera na wyspę, na której żyje, nawiązuje do tragedii uchodźców – największej tragedii naszych czasów.”
Kurier Szczeciński

„Świetna rola Arkadiusza Buszki, wyrazista kreacja Macieja Litkowskiego.”
Głos Szczeciński

To jedna z najbardziej baśniowych sztuk Williama Szekspira, która w przedstawieniu Anny Augustynowicz wyjątkowo blisko i dramatycznie dotyka rzeczywistości, w jakiej się znajdujemy.

Gazeta Wyborcza

„Chociaż wątków, także komediowych (błazen Trinkulo w wykonaniu Anny Januszewskiej!) jest w tej sztuce więcej, to ostatnie słowo należy jednak do Prospera. Bogusław Kierc, który był dyrektorem Teatru Współczesnego na początku lat 90., pięknie podsumowuje swą rolą dotychczasowa historię tej sceny. Prospero jest przecież także reżyserem, kreatorem, pragnącym ocalić wartości, ale też kimś zmagającym się ze swym ludzkim, ułomnym charakterem. Wyznania zawarte w epilogu (będącym swoistym epitafium samego Szekspira) w ustach Kierca brzmią szczególnie silnie i przejmująco.”
wSzczecinie.pl

Publiczność mogła zobaczyć, jak my, współcześni jesteśmy z Szekspira.

Gazeta Wyborcza

„Coś fantastycznego dzieje się z wyobraźnią Anny Augustynowicz, ponieważ realizowane przez nią inscenizacje klasyki tworzą fascynujący świat. Ta wykreowana rzeczywistość jest światem samym dla siebie, pełnym, zamkniętym tworem powstającym na scenie. (…) Burza zachwyca kompozycyjną perfekcją i równocześnie stojącą za nią bardzo klarowną myślą.”
Teatralny.pl

„Burza” Augustynowicz to precyzyjne, zakomponowane w najmniejszych szczegółach, znakomicie zespołowo zagrane przedstawienie.

Teatralny.pl

Ads

facebook