Weronika Murek

Feinweinblein. W starym radiu diabeł pali

reżyseria: Katarzyna Szyngiera
scenografia i kostiumy: Agata Baumgart
muzyka: Jacek Sotomski
reżyseria dźwięku: Damian Pielka
ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko
reżyseria światła: Agata Baumgart we współpracy z Aleksandrem Prowalińskim
asystent reżysera: Magdalena Wrani-Stachowska

obsada:
Knauerowa: Magdalena Myszkiewicz
Knauer: Robert Gondek
Świetlicowa: Magdalena Wrani-Stachowska
Świetlicowy: Arkadiusz Buszko
Petent: Maciej Litkowski
Sadownik I: Adam Kuzycz-Berezowski
Sadownik II: Wojciech Sandach
Sadownik III: Michał Lewandowski
Telefonująca: Joanna Matuszak
Dziecko: Tomasz Piątkowski

prapremiera: 8 kwietnia 2017, Duża Scena
spektakl trwa: 55 minut

W „Feinweinblein…” żydowska synagoga jest już tylko elementem scenografii odstawionej na bok, pustej, nieużywanej. Ludzie, którzy pozostali, a których spotkamy jako bohaterów dramatu, żyją niejako bez świadomości wydarzeń, które łączą się z tragiczną przeszłością. Wypowiadana przez Świetlicową kwestia „Żeby wojna wróciła, żeby znów coś się działo” brzmi dotkliwie – oto sięgamy do do świata prowincji, gdzie instynkt przetrwania i własny interes jest silniejszy niż empatia. A jednak, nawet tutaj – jest jeszcze Dziecko, kolejne pokolenie, za które trzeba wziąć odpowiedzialność. Jak w życiu, które toczy się dalej, pomimo wszystko.

Scenografia Agaty Baumgart przypomina książkę – otwartą, wielopłaszczyznową przestrzeń zbudowaną z płaskich elementów sklejki stolarskiej. Muzyka Jacka Sotomskiego to oryginalne aranżacje znanych patriotycznych motywów muzycznych („Rozkwitały pąki białych róż”, „Legiony”, „Rota” i inne), mieszczące się pomiędzy estetyką radiowego jingla i disco polo. Najważniejszym elementem kreacji świata scenicznego stworzonego przez reżyserkę Katarzynę Szyngierę pozostaje jednak niezwykła literacka wyobraźnia Weroniki Murek.

 

Media o spektaklu:

Na scenie rozwija się polski zaścianek z jego obciążeniami – prostactwem, chciwością, nieuctwem, kompleksami, pogardą, bezdusznością. Polski jarmark z aspiracjami bycia ważnym, wyjątkowym.”

Gazeta Wyborcza

„Szyngiera i zespół bardzo umiejętnie wydobywają z tekstu Murek to, co ukryte jest między wierszami, i zmieniają początkowo nieczytelne sensy w wyjątkowo konkretne, niemal symboliczne sceny, często dobudowując do tego nowe konteksty.”

Didaskala Gazeta Teatralna

„Tajemnicze słowo „Feinweinblein” w inscenizacji Katarzyny Szyngiery to znak czegoś strasznego, co już miało miejsce i powraca we wspomnieniu – Zagłady Żydów”.

Miesięcznik „Teatr”

„Agata Baumgart (scenograf) tworzy na scenie intrygujący świat w budowie, przypominający gigantyczną makietę, czy też prowizoryczną scenografię wykonaną ze sklejki albo kartonu. Jesteśmy w powojennej Polsce, trwa wielka odbudowa – w sporej mierze ufundowana na majątku przejętym po Żydach i Niemcach.

Michał Centkowski – członek komisji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie polskiej Sztuki Współczesnej

„Warto to przedstawienie sprawdzić, bo zwłaszcza tu, w Szczecinie, jest nam tematycznie bardzo bliskie.”

wszczecinie.pl

 

 

 


Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Michał Centkowski, Adam Karol Drozdowski, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Jakub Papuczys, Joanna Puzyna – Chojka.

 

Autorem zdjęć jest Piotr Nykowski.

Ads

facebook