Goście, goście!

Cykl czytań scenicznych dramatów ukraińskich

Teatr Mały, styczeń-kwiecień 2018

pomysł i koordynacja: Maciej Litkowski

 

Ideą projektu jest dostrzeżenie zmieniającego się krajobrazu społecznego Polski i Szczecina ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości narodowych i obcokrajowców zamieszkujących naszą „małą ojczyznę”. Po raz pierwszy od dziesiątek lat Polska staje się domem dla wielu przybywających do nas imigrantów. Spotykani na ulicach Szczecina Ukraińcy, Skandynawowie czy Niemcy stali się nowymi mieszkańcami naszego miasta. Projekt zakłada nie tylko zapoznanie Szczecinian ze współczesną dramaturgią naszych sąsiadów, ale także zaproszenie ich do naszego teatru w charakterze widzów. Celem, który chcemy zrealizować, jest stworzenie z pomocą sztuki wspólnoty widzów kilku kultur i języków. W pierwszym sezonie mamy szansę zapoznać mieszkańców Szczecina ze współczesną dramaturgią Ukrainy.

Podcast o projekcie „Goście, goście!”
Listen to „Co wiemy o współczesnej Ukrainie? Projekt „Goście, goście!” – wywiad z Maciejem Litkowskim” on Spreaker.

Czwarte czytanie w ramach cyklu (kwiecień 2018):

Natalia Worożbyt

„Sasza, wynieś śmieci”

przekład: Jakub Adamowicz
reżyseria: Magdalena Szpecht

23 kwietnia godz. 19:00, Teatr Mały (deptak Bogusława X 6)

Katia, na co dzień właścicielka warzywniaków i jej córka Oksana, menadżerka w salonie zasłon, pierwszą z rozmów prowadzą nad skwierczącą patelnią. Jest jeszcze tytułowy Sasza – ojciec rodziny, niegdyś żołnierz. Jego obecność szybko okaże się jednak podejrzana… Natalia Worożbyt, po znakomitych „Dziennikach Majdanu”, tym razem konflikt wojenny wpisuje w codzienność rodziny, gdzie normalnością staje się współbycie żywych i umarłych. Worożbyt sięgając po trudny temat znajduje dla niego wentyl w postaci czarnego humoru, stąd jej dramat zaskakuje, śmieszy i wzrusza.

Trzecie czytanie w ramach cyklu (marzec 2018):

Dmytro Levitskyj, aktorzy teatru „Piękne Kwiaty”

„Przysposobienie obronne”

przekład: Joanna Wichowska, Lubov Ilnytska
reżyseria: Jakub Skrzywanek

19 marca godz. 19:00, Teatr Mały (deptak Bogusława X 6)

obsada: Maria Dąbrowska, Kateryna Boryslavska, Iwona Kowalska, Robert Gondek, Adam Kuzycz-Berezowski, Michał Lewandowski, Paweł Niczewski

„Na ziemi żałośnie maleńkiej żył sobie człowiek maleńki. Jego służba była maleńka. I bardzo maleńki był jego portfel. Pensję dostawał maleńką… Aż któregoś pięknego poranka zapukała do jego okienka niewielka, zdawało się, wojna… Automat dali mu maleńki. Buty mu dali za małe. Hełm mu dali maleńki i małego rozmiaru płaszcz…” Tak zaczynał się spektakl-przypowieść, gorzka lekcja o zadawaniu ran stworzona przez ukraiński teatr „Piękne Kwiaty”. W czasie kolejnego wieczoru w cyklu „Goście, goście!” sięgamy do skryptu, zapisu scenicznych działań niepokornej grupy teatralnej, aby w finale zapytać między innymi: „Kto to jest prawdziwy mężczyzna?”.

Spektakl „Przysposobienie obronne” powstał w ramach projektu „Opowiadając historię weteranów” stworzonego przez organizację pozarządową „Line of Concord”, partnera niezależnego teatru „Piękne Kwiaty”.

 

Drugie czytanie w ramach cyklu (luty 2018):

Den Gumenny

„FEMEN’izm”

przekład: Robert Sknadaj
reżyseria: Magdalena Miklasz

19 lutego godz. 19:00, Teatr Mały (deptak Bogusława X 6)

obsada: Magdalena Wrani-Stachowska, Adrianna Janowska-Moniuszko, Maciej Litkowski, Paweł Adamski, Grażyna Madej

Sztukę „FEMEN’izm” jej autor nazywa „kolażem o ludziach” próbując pokazać niejednoznaczny obraz założonej w Kijowie i znanej na całym świecie Grupy Femen. O działaczkach tzw. „seks-feminizmu” zrobiło się głośno, kiedy w czasie protestów zaczęły pokazywać się topless. Bohaterkami sztuki są przede wszystkim młode ukraińskie aktywistki, których działalność zrodziła się jako sprzeciw wobec narastającej prostytucji i seksturystyce na Ukrainie. W finale jeden z bohaterów mówi: „Ukraina piętnaście lat temu była krajem Czarnobyla, piłkarza Szewczenki, potem Pomarańczowej Rewolucji teraz stała się krajem, znanym głównie dzięki FEMEN-owi. Jest to powód do wstydu, czy do dumy?” O tym, co zmienił Femen w postrzeganiu Ukrainy będziemy mówić w czasie dyskusji po czytaniu sztuki Dena Gumennego.

Gościem specjalnym czytania scenicznego sztuki FEMEN’izm będzie Alex Freiheit, performerka, kulturoznawczyni i muzealniczka, głos w duecie punkowym SIKSA, z którym zagrała ponad 100 koncertów w kraju i za granicą, w klubach, na skłotach, galeriach sztuki, także podczas festiwali (m.in. OFF FESTIVAL, UNSOUND, MEZIPROSTOR). Urodzona w Gnieźnie, gdzie współorganizuje koncerty i slamy poetyckie. Poetka, której teksty można przeczytać w różnych miejscach, sytuacjach i zinach DIY, ale najczęściej ze swoją poezją występuje na żywo podczas slamów poetyckich. Performuje w spektaklu „Kordian” w Teatrze Polskim w Poznaniu w reż. Jakuba Skrzywanka. W 2016 była reprezentantką Polski podczas Międzynarodowego Poetyckiego Show w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Od niedawna prowadzi także warsztaty dla dziewczyn wspierające ich głos w życiu codziennym.

 

Pierwszy wieczór w ramach cyklu (styczeń 2018):

Natalia Worożbyt

Dzienniki Majdanu

przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
reżyseria: Grzegorz Jaremko
29 stycznia godz. 19:00, Teatr Mały (deptak Bogusława X 6)

obsada: Joanna Matuszak, Magdalena Myszkiewicz, Arkadiusz Buszko, Michał Lewandowski, Wojciech Sandach

Cykl czytań „Goście, goście!” rozpocznie głośny tekst Natalii Worożbyt „Dzienniki Majdanu”. Dokumentalny scenariusz to spisywane na gorąco relacje uczestników protestów na kijowskim Majdanie Niezależności. Natalia Worożbyt posługuje się językiem ulicy, ukazując ludzi w oku cyklonu, bada temperaturę rewolucyjnego wrzenia. W tekście poznajmy bohaterów zdarzeń – lekarzy, profesorów, studentów, gospodynie domowe, artystów i urzędników, wszystkich tych, którzy ramię w ramię stali obok siebie na ogarniętych wojną ulicach Kijowa. Jak wygląda rewolucja widziana od środka, oczami zwykłych ludzi? Co zostało z tych emocji dziś? Jakie są konsekwencje tych wydarzeń?

  • specjalistka ds. literackich i promocji Teatru Współczesnego w Szczecinie

Ads

facebook