Publikujemy najnowszy zestaw materiałów edukacyjnych dla nauczycieli i jednocześnie gramy dwa tytuły projektu „Dorosłość”. Czas też na krótkie podsumowanie projektu.

Ćwiczenia otwierające

Jest już dostępny najnowszy zestaw ćwiczeń, które na swoich lekcjach mogą wykorzystać nauczyciele. Konspekt z zadaniami luźno nawiązuje do spektaklu „Lepsze lasy” Martina Baltscheita. Tym razem, wspólnie z reżyserem spektaklu, Tomaszem Kaczorowskim otwieramy w rożny sposób tematy zapisane w tekście. Poprzez zabawy, zadawanie pytań, improwizacje i przyjmowanie ról dotykamy tematów: odrzucenia, bycia w grupie, budowania małych wspólnot. Hasłem wyjściowym do większości ćwiczeń jest słowo GRANICA, które definiujemy w różny sposób – jako granice poznania, granice na mapie czy też granice w relacjach międzyludzkich. Mamy nadzieję, że teatralne metody pracy z tekstem literackim będą dla Was ciekawą formą do wspólnej pracy na lekcjach.

Pobierz pakiet materiałów edukacyjnych do spektaklu „Lepsze lasy” (link).

Spotkania z artystami

W pierwszym tygodniu czerwca zagramy też oba tytuły projektu Dorosłość – „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie” oraz „Lepsze lasy”. Po spektaklu odbędą się jak zawsze spotkania dla grup zorganizowanych z udziałem artystów. Rozmowy i działania z uczniami będą dotyczyły interpretacji spektaklu, jego sensu, postaw bohaterów i tego, jak możemy te opowieści odnosić do naszej codzienności. Po przedstawieniach z uczniami spotkają się: aktor Mikołaj Bańdo i reżyser Tomasz Kaczorowski („Lepsze lasy”) oraz aktor Maciej Litkowski („Malala. Dziewczyna z kulą w głowie”).

Za nami, przed nami

Za nami dwie premiery, szereg spotkań warsztatowych, zarówno dla nauczycieli jak i uczniów oraz dwie debaty transmitowane na żywo na portalu Facebook. W sieci dostępne są też dwa podcasty tematyczne związane ze spektaklami: wywiad z Aleksandrą Chrobak (link) oraz wywiad z Tomaszem Kaczorowskim (link). O tym, jak ważny jest to projekt, również w kontekście ogólnopolskim, mówili niedawno artyści związani z tytułem „Lepsze lasy” na antenie Polskiego Radia Czwórka (posłuchaj). Warto sięgnąć też po artykuły tematyczne dostępne na blogu teatru: „Kim jest Malala?” (link) i „Kto jest kim w „Lepszych lasach?”” (link).

W przyszłym sezonie ostatnia odsłona projektu – teatralna wersja komiksu „Totalnie nie nostalgia”, którą przygotuje reżyser Waldemar Raźniak. Nad adaptacją pracują, autorka – Wanda Hagedorn i Pola Sobaś-Mikołajczyk. Scenografię do spektaklu przygotuje Kuba Drzastwa. Premiera spektaklu planowana jest na marzec 2020 roku.

Czym jest „Dorosłość”?

Projekt „Dorosłość” to trzy prapremiery dla młodych widzów będących u progu dorosłości, a także rozbudowany program edukacyjny. Nastoletni widzowie Teatru Współczesnego spotykają się z trzema niezwykłymi opowieściami dedykowanymi specjalnie dla nich, a oprócz spektakli uczestniczą w wydarzeniach kontekstowych.

Tematyczne lekcje w szkołach dla uczniów prowadzą artyści (reżyserzy, autorzy tekstów i aktorzy). Ci sami spotkają się także z nauczycielami w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, gdzie odbywają się warsztaty dla pedagogów. Każdej premierze towarzyszy rozbudowany program (katalog spektaklu) oraz materiały dostępne w internecie (artykuły i podcasty). Po premierach odbywa się również debata z udziałem specjalistów transmitowana on-line. Kuratorką projektu „Dorosłość” jest Kamila Paradowska.

Ads

facebook