pilgrim/majewski

Lord Jim. Ćwiczenia z czytania powieści Josepha Conrada

tekst: pilgrim / majewski
reżyseria: Maciej Podstawny
scenografia, światło: Mirek Kaczmarek
muzyka: Kamil Tuszyński i Ewa Gądek
wideo: Amadeusz Nosal
asystent reżysera: Łukasz Zaleski

obsada:
trzecia od lewej: Maria Dąbrowska
druga od lewej: Barbara Lewandowska
pierwsza od prawej: Karolina Krawiec
trzecia od prawej: Grażyna Madej
drugi od prawej: Maciej Litkowski
pierwszy od lewej: Michał Kosela
czwarty od prawej: Piotr Mokrzycki
obiekt: Piotr Tokarz

koprodukcja z Teatrem im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.

prapremiera:

1 grudnia 2017 / godz. 19:00 / Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu / Scena Kameralna
9 grudnia 2017 / godz. 19:30 / Teatr Współczesny w Szczecinie / Malarnia

spektakl trwa: 125 minut (1 przerwa)

LORD JIM (1900) – powieść Josepha Conrada-Korzeniowskiego budzi powszechny zachwyt (robicie LORDA JIMA? – wspaniale! super!) i powszechne zdumienie (nie pamiętam o czym to jest… coś o morzu i o statku…).

O czym zatem jest LORD JIM i kim jest tytułowy bohater, i dlaczego jest lub może być taki ważny?
Opowieść o honorze i sumieniu dzieliła Polaków przez cały XX wiek. Dla tych, którzy umierali z imieniem Jima na ustach, stała się inspiracją do powstańczej walki, dla innych była świadectwem „moralnej miałkości kapitalizmu”, budziła niesmak, sławiła „wierność niewolników”.

Co niesie lektura LORDA JIMA w roku 2017 – Roku Josepha Conrada? Co mówi nam dziś wielki polsko-brytyjski pisarz i jak bardzo się z nim nie rozumiemy? Gdzie są współcześni czytelnicy i wobec jakich problemów stają? Jak brzmią dylematy Lorda Jima i dlaczego są tak ważne dla formacji z prawej strony sceny politycznej?

Co wynika z lektury powieści Conrada i do czego mogą służyć nam wnioski z niej wyciągnięte?
Wszystkie te pytania są efektem ćwiczeń z czytania LORDA JIMA. Dla twórców spektaklu są inspirującymi tropami. A do zapoznania się z nimi zapraszamy wszystkich, którzy lubią i cenią konfrontacje – oraz potrzebują teatralnej poezji.
Czy w teatrze da się uciec od polityki i historii i czy – w tak niespójnym świecie – należy w ogóle próbować?

Zrobimy lekturę tak, by Państwo na nowo zapragnęli ją czytać.

Spektakl powstał w ramach programu CONRAD/SZANIAWSKI. Rok Conradowski w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, dofinansowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z grantu INSTYTUTU KSIĄŻKI „ROK CONRADOWSKI 2017” oraz dzięki dofinansowaniu z Budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Media o spektaklu:

„[…] Pozorna inscenizacyjna dezynwoltura to element przemyślanej strategii twórców, polegającej na wydobywaniu z dzieła Conrada tego, co nieoczywiste, dziwne i potencjalnie współczesne.

Bo spektakl Macieja Podstawnego i Sebastiana Majewskiego to właściwie nie adaptacja, ale błyskotliwa, przewrotna wariacja na temat słynnej powieści.

Michał Centkowski, Newsweek Polska [link]

„Sprawdzone dramaturgiczne patenty zostają tu użyte z wdziękiem. Pomysł na adaptację Majewski ma prosty, skuteczny; rozgrywa zwłaszcza niepokojąco współcześnie wątki. Nie musi wiele dopisywać – w końcu pozostawienie na pastwę losu statku pełnego muzułmanów brzmi zupełnie dramatycznie, przerażająco na czasie.”

Dwutygodnik [link]

Dofinansowano ze środków Gminy Miasto Szczecin.

Trailer do spektaklu:
link


Projekt plakatu: Mirek Kaczmarek

Autorką zdjęć jest Natalia Kabanow.

Ads

facebook