O teatrze

Teatr Współczesny w Szczecinie

Zawodowa scena teatralna wystawiająca sztuki współczesne, klasykę dramaturgii oraz, sporadycznie, przedstawienia dla dzieci. Teatr kierowany jest przez dyrektora naczelnego Mirosława Gawędę (od 2009 roku) i dyrektor artystyczną Annę Augustynowicz (od 1992 roku).

Teatr, uznawany obecnie za jedną z czołowych scen w Polsce, powstał w 1976 roku po rozłączeniu się powołanych w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku Państwowych Teatrów Dramatycznych. Obecnie posiada trzy sceny: dużą  (344 miejsc na widowni) w reprezentacyjnym budynku na Wałach Chrobrego, w którym mieści się także Muzeum Narodowe, małą, zwaną Malarnią (60 miejsc na widowni) oraz kameralną – Teatr Mały (40 miejsc na widowni) zlokalizowany w śródmiejskiej kamienicy Szczecina na Deptaku Bogusława.

Dyrektorami artystycznymi sceny byli reżyserzy: Maciej Englert (1976-1979), Andrzej Chrzanowski (1979-1981), Ryszard Major (1982-1990) i Bogusław Kierc (1990-1992). Najdłużej w historii Teatru Współczesnego kieruje nim obecna dyrektor artystyczna Anna Augustynowicz, która jest jedną z najbardziej docenianych reżyserek w Polsce (1992 – do dziś).

Teatr – zgodnie ze swoją nazwą – wystawia przede wszystkim sztuki współczesne, polskie i obce, których inscenizacje są często prapremierami jak np. „Młoda śmierć” Grzegorza Nawrockiego, „Moja wątroba jest bez sensu albo zagłada ludu” Wernera Schwaba, „Polaroidy” Marka Ravenhilla, czy realizowane niedawno: „Migrena” Antoniny Grzegorzewskiej, „Getsemani” Davida Hare’a, „Dziewczyna na kanapie” Jona Fossego, „Męczennicy” Mariusa von Mayenburga, „Jak umierają słonie” Magdy Fertacz.

Teatr Współczesny to również modelowy przykład teatru, który harmonijnie łączy ryzykowne poszukiwania w inscenizacjach najnowszych tekstów z ciekawymi interpretacjami dramatów klasycznych. Warto wymienić tu „Wesele” w reżyserii Anny Augustynowicz, uznane za najwybitniejszą realizację dramatu Stanisława Wyspiańskiego przez jury Festiwalu Wyspiański 2007. W 2015 roku reżyserka zrealizowała „Akropolis” – trzecią, po „Weselu” i „Wyzwoleniu”, sztuką dotykającą polskiej tożsamości.

Opinię sceny poszukującej ciekawych rozwiązań teatralnych Współczesny zyskał również dzięki rozwijającej się współpracy z pokoleniem młodych reżyserów, których odważne realizacje budują repertuar teatru, odzwierciedlając nowe spojrzenie na rzeczywistość nie tylko poprzez dobór tekstów, ale również rozwiązania formalne, czego przykładami są, „Judyta”, „Życie to sen” – Klemma czy „Utwór o Matce i Ojczyźnie”  i „Makbet” – Marcina Libera,  a także spektakle tworzone przez Natalię Sołtysik, Antoninę Grzegorzewską i Katarzynę Szyngierę.

Teatr prowadzi działalność edukacyjną: Letnie Warsztaty Teatralne skierowane do dzieci i młodzieży oraz projekt „Otwieracz” – cykl warsztatów teatralno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych. Oba przedsięwzięcia kończą się premierami spektakli dziecięcych przygotowanych przez artystów związanych z teatrem – aktorów, kompozytorów i scenografów.

Teatr postrzegany jest jako ośrodek zajmujący się popularyzującą współczesnej dramaturgii – polskiej i obcej. Przez wiele sezonów na tej właśnie scenie prowadzony był przez Piotra Ratajczaka projekt oparty za scenicznym czytaniu sztuk pt. Inwazja Barbarzyńców. Najnowszy projekt kuratorski Piotra Ratajczaka nosi nazwę „Pikseloza”. W 2008 roku teatr był organizatorem „Dni dramatu i teatru austriackiego”. Teatr Współczesny w Szczecinie jest jednym z gospodarzy międzynarodowego Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt.

Teraz! Ilustrowana historia Teatru Współczesnego

Barwna publikacja ucieszy zarówno zaawansowanych teatromanów, jak i widzów, którzy poszukują dodatkowej wiedzy ciekawostek i anegdot. W książce znajdziemy materiały unikalne – najciekawsze plakaty z 40-letniej historii teatru, fotografie ze spektakli i życia teatru, a także ukazujące teatralną architekturę. Na zdjęciach archiwalnych, obok wielkich postaci szczecińskiej sceny (Jacek Polaczek, Tadeusz Zapaśnik, Anna Januszewska, Beata Zygarlicka) odnajdziemy aktorów grających niegdyś w Teatrze Współczesnym, którzy pełnią role pierwszoplanowe w polskim życiu artystycznym: Danutę Stenkę, Marię Seweryn, Marię Peszek. Przebogaty zbiór fotografii uzupełniają mniej oficjalne dokumenty, wspomnienia i nieznane opowieści zawarte w żywej narracji, która otwiera drzwi do wnętrza teatralnego świata.

Książkę można kupić:

– w kasie teatru na Wałach Chrobrego
– w Teatrze Małym na Deptaku Bogusława
– w kluboksięgarni FiKa w Muzeum Narodowym

(Cena: 35 zł)

facebook