Witamy w nowym sezonie! W tym roku przed nami siedem premier (z czego dwie z nich są częścią nowego projektu), a także cykl czytań, który rozpoczęliśmy w zeszłym sezonie – tym razem z nowym gościem.

We wtorek, 4 września w Teatrze Małym odbyło się spotkanie prasowe dotyczące planów na najbliższy sezon. Zapraszamy do lektury oraz „podsłuchania” spotkania – link do podcastu znajdziecie Państwo na końcu artykułu.

W świecie Bergmana

Sezon 2018/2019 rozpoczniemy prapremierą spektaklu „Fanny i Alexander” w reżyserii Justyny Celedy. Będzie to pierwsza w Polsce teatralna adaptacja jednego z najpiękniejszych dzieł światowego kina. Akcja dzieje się rodzinie dyrektora prowincjonalnego teatru, który oglądamy oczami nastolatka Aleksandra i jej młodszej siostry Fanny. Ingmar Bergman zabiera nas do świata namiętności, inicjacji, mówi o obowiązkach wobec ludzi, a także o obcowaniu żywych i umarłych. To sen o dzieciństwie, w którym groza miesza się ze śmiechem, idea świętości z sympatyczną rozpustą, a tęsknota za wiarą ze zwątpieniem. Premierę spektaklu „Fanny i Alexander” zaplanowaliśmy na 17 listopada na Dużej Scenie, a wśród aktorów zobaczymy dwie nowe twarze – Jakuba Golę i Dominikę Kimaty (którą mogliście Państwo już oglądać w „Ożenku”).

z Malalą u progu dorosłości

Grudniowa prapremiera – „Malala” Elżbiety Chowaniec, odbędzie się 8 grudnia, w Malarni i będzie pierwszym spektaklem realizowanym w ramach nowego projektu „Dorosłość”, którego kuratorką jest Kamila Paradowska. Historia tytułowej Malali zaczyna się tuż po wystrzale. Jako pierwsza wyłania się opowieść Malali, piętnastoletniej pakistańskiej dziewczyny, która w 2012 roku, z powodu działalności na rzecz obrony praw dziewcząt do nauki, została postrzelona przez talibów. To będzie opowieść wiodąca, choć pojawią się też inni bohaterowie i inne historie. Inscenizacja „Malali” będzie wykraczała poza klasyczny język teatru. Twórcy zamierzają wykorzystać do tego nowe media oraz eksperymenty muzyczne częściowo realizowane na żywo przez aktorów. Spektakl wyreżyseruje Robert Drobniuch, na co dzień związany z teatrem dziecięcym i młodzieżowym.

Beata jest tylko jedna!

Z reżyserką kolejnego prapremierowego spektaklu spotkaliśmy się już przy okazji zeszłorocznej serii czytań „Goście, goście!”. Magdalena Miklasz podejmie się realizacji niezwykłego przedsięwzięcia – spektaklu muzycznego złożonego z piosenek jednej z najbardziej charyzmatycznych wokalistek naszych czasów, Beaty Kozidrak, o której twórczości Dorota Masłowska pisze tak: „Te piosenki można kochać albo odrzucać, ale one jasno pokazują, że w całym swoim gwiazdorstwie Beata Kozidrak nie była figurantką, firmującą piękną twarzą i silnym głosem wytwory producentów – wyjadaczy. Była oryginalną, wrażliwą, rezonującą z rzeczywistością artystką, dającą ekspresję swojemu istnieniu i czasom, w których żyła.”  Do spektaklu „Być jak Beata” scenariusz napisał Piotr Domalewski (znany z realizacji nagradzanego filmu „Cicha noc”, którego premiera odbyła się w zeszłym roku). Muzyczny spektakl zobaczycie Państwo na Dużej Scenie w styczniu 2019.

Wilk wśród owiec

Kolejna propozycja (tym razem na deskach Malarni), „Lepsze Lasy” niemieckiego autora Martina Baltscheita, to druga w tym sezonie premiera realizowana w ramach projektu „Dorosłość”. W drodze do mitycznych lepszych lasów, w śnieżnej zawierusze, rodzice małego wilka Ferdynanda giną z rąk myśliwych. Niczego nieświadome szczenię trafia pod opiekę pary owiec, które dawno już straciły nadzieję na posiadanie jagniątek. Owce wychowują Ferdynanda na wzorową owieczkę, śpiewającą najpiękniej w całym stadzie dumę owczego rodu. Tymczasem splot okoliczności sprawia, że Ferdynand zaczyna poznawać prawdę o sobie… Choć głównymi bohaterami są zwierzęta (relacje wilka i owiec) – główną ramą inscenizacyjną jest zabawa, podczas której pięcioro aktorów konstruuje teatralną przypowieść i popową baśń, dzięki której wchodzi w dialog z młodzieżą. Spektakl wyreżyseruje Tomasz Kaczorowski, a premierę zaplanowaliśmy na początek marca 2019.

Augustynowicz, „Wracaj”!

W nadchodzącym sezonie pojawi się także spektakl w reżyserii Anny Augustynowicz, Dyrektor Artystycznej Teatru. „Wracaj” autorstwa Przemysława Pilarskiego Augustynowicz zrealizuje w koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Łodzi. To historia człowieka o pseudonimie Bobby Kleks, który powraca po latach do powojennego Radomia. Bohater próbuje odnaleźć się w swojej, nie-swojej przestrzeni, która jest już zasiedlona przez mieszkańców, którzy też są „nie u siebie”. Zanurzeni w przeszłości bohaterowie balansują między tym, co widzialne, a tym, co ukryte; między natręctwem zacierania pamięci, a obsesyjnym tropieniem jej śladów. To także historia o zagubieniu młodych ludzi w otaczającej rzeczywistości i o tym, jak bardzo na to, kim jesteśmy, składają się energie innych osób – tych, które spotykamy, ale także tych, po których zajmujemy pewne przestrzenie. Premierę zaplanowaliśmy wiosną 2019 na Malarni.

Współczesne czarownice

Kolejna repertuarowa propozycja to spektakl na Dużą Scenę – Adam Orzechowski zrealizuje na deskach teatru słynne „Czarownice z Salem”. Wszystko zaczyna się od decyzji grupki dziewcząt, które postanawiają tańczyć nocą w lesie. Ich gest zmieni wkrótce oblicze miasteczka i pociągnie za sobą nieoczekiwane konsekwencje. Sztuka Arthura Millera to jeden z najważniejszych dramatów amerykańskich XX wieku oparty na prawdziwych wydarzeniach – procesach i egzekucjach rzekomych czarownic, które odbyły się 1692 roku w miasteczku Salem w USA. „Czarownice z Salem” są pretekstem do dyskusji o współczesnym świecie: świecie rozpiętym pomiędzy religią a polityką. To także opowieść o tym, jak pozornie błahe wydarzenie uruchamia spiralę zdarzeń, w której wszystkie ciosy są dozwolone. Premiera „Czarownic z Salem” odbędzie się pod koniec maja przyszłego roku.

„Pani Furia” i kobieca wściekłość

Na koniec sezonu w Malarni spotkają się Państwo z „Panią Furią” Grażyny Plebanek w reżyserii Natalii Sołtysik. Spektakl opowiada o rodzinie imigrantów z Konga, która na różne sposoby próbuje radzić sobie z obcością w Europie. Główną bohaterka jest Alia – obca w europejskim kraju i w pewien sposób wyobcowana wewnętrznie, w której rośnie bunt.. „Pani Furia” będzie więc opowieścią o emigracji wyrosłej z niesprawiedliwości dziejowej i naznaczonej stygmatem skóry. Plebanek portretuje kobiecą wściekłość i kierunki, w jakich się ona wyładowuje, jednocześnie inspirując i dając siłę nie tylko kobietom we współczesnym świecie.

„Goście, goście!” blisko jak nigdy

Powróci także cieszący się w zeszłym roku dużym powodzeniem cykl czytań scenicznych „Goście, goście!” pomysłu Macieja Litkowskiego. W ubiegłym sezonie projektu czytaliśmy teksty ukraińskie, w tym natomiast sięgniemy po teksty imigrantów, którzy tworzą niemiecką społeczność, stąd podtytuł cyklu – „Nowi Niemcy”. Ideą projektu jest dostrzeżenie zmieniającego się krajobrazu społecznego Polski i Szczecina ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości narodowych i obcokrajowców zamieszkujących naszą „małą ojczyznę”. Po raz pierwszy od dziesiątek lat Polska staje się domem dla wielu przybywających do nas imigrantów. Spotykani na ulicach Szczecina Ukraińcy, Skandynawowie czy Niemcy stali się nowymi mieszkańcami naszego miasta. Projekt zakłada nie tylko zapoznanie Szczecinian ze współczesną dramaturgią naszych sąsiadów, ale także zaproszenie ich do naszego teatru w charakterze widzów. Celem, który chcemy zrealizować, jest stworzenie z pomocą sztuki wspólnoty widzów kilku kultur i języków.

Czytania będą odbywać się w Teatrze Małym cyklicznie, raz w miesiącu – od stycznia do kwietnia.

 

Posłuchaj jak o nowym sezonie mówi Dyrektor Artystyczna Teatru, Anna Augustynowicz:

Listen to „Anna Augustynowicz o nowym sezonie 2018/2019” on Spreaker.

Ads

facebook