Spektaklem „Być jak Beata” granym w ubiegły weekend zainaugurowaliśmy sezon 2019/2020 w Teatrze Współczesnym. W tym roku planujemy sześć premier, kontynuację Pracowni Teatralnej i nowy cykl czytań w Teatrze Małym.

We wtorek, 10 września w Teatrze Małym odbyło się spotkanie prasowe dotyczące planów na najbliższy sezon. Dyrekcja Teatru Współczesnego i konsultant programowy Piotr Ratajczak opowiedzieli dziennikarzom co czeka nas w nowym sezonie. Zapraszamy do lektury!

W Malarni „Wszystko jest dobrze, jesteśmy szczęśliwi”

Spektakl, którego przedpremierowe pokazy część widzów miała okazję zobaczyć w czerwcu, będzie miał swoją oficjalną prapremierę 27 września. Reżyseruje Natalia Sołtysik (według dramatu Maliny Prześlugi), a na scenie zobaczymy Marię Dąbrowską, Pawła Niczewskiego, Grażynę Madej, Roberta Gondka, Adama Kuzycza-Berezowskiego, Konrada Pawickiego, Ewę Sobiech i Macieja Litkowskiego. W intrygującej zapowiedzi samej autorki czytamy: „Dawno, dawno temu ludzie byli bardzo szczęśliwi. Tak szczęśliwi, że nie wiedzieli, co robić z życiem. Dlatego wymyślali sobie różne ciekawe hobby. Na przykład sweterki dla kur robione na drutach. Można było zamówić dla swojej kury sweter w wybranym kolorze i fasonie. Naprawdę, poszukajcie w google, hens in sweaters. Albo tak zwane wychowanie bez pieluch. Pracy przy tym było co nie miara. Ale przecież pupa dziecka oddychała! I to było ważne! To było ważne w wychowaniu bez pieluch! Fakt, że samo dziecko oddycha, był zwyczajny, był oczywisty, pomijany w myślach. Oddychała pupa. A przecież jej syn mógł nie oddychać. Co nie?” Wszystkich zaciekawionych zapraszamy do Malarni – prapremiera 27 września o godz. 19:00, gramy także 28 i 29 września o 17:00 oraz 3 (o 19:00) i 12 października (o 17:00).

Arkadiusz Buszko jako Eligiusz Niewiadomski

Ostatni weekend września w teatrze zapowiada się bardzo intensywnie! Oprócz prapremiery spektaklu Natalii Sołtysik, w Teatrze Małym już 28 września (w sobotę) spotkamy się na scenie z Eligiuszem Niewiadomskim (w tej roli Arkadiusz Buszko), bohaterem sztuki „Zabić prezydenta” według tekstu Piotra Rowickiego, w reżyserii Piotra Ratajczaka. Co wiemy o samym Eligiuszu? Dla jednych był psychopatą, którego należy potępić, dla innych obiektem kultu i niedoścignionym wzorem Spektakl o zabójcy pierwszego prezydenta RP Gabriela Narutowicza będzie próbą zrozumienia człowieka, szukania analogii, odniesień do współczesności i poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie – jaki jest właściwy klucz do zrozumienia istoty tego zabójstwa? Dlaczego Niewiadomski, Polak, katolik, ojciec i mąż, ceniony artysta myślał, że ratuje kraj? Dla kogo – i dlaczego, jeśli w ogóle – został bohaterem…?  Sukces dotychczasowych artystycznych przedsięwzięć trio Ratajczak-Rowicki-Buszko (m.in. „Niewierni”, „Biała siła, czarna pamięć”, „Bez znieczulenia”) zapowiada obiecującą premierę. Spektakl zagramy także 29 września o godz. 17:00 oraz w październiku: 3-ego o godz. 19:00 i 12-ego o godz. 17:00.

Tajemnicza „sierota Europy”

We wrześniu ruszają także próby do pierwszej premiery przewidzianej na Dużą Scenę. Historia Kaspara Hausera, nastolatka porzuconego przez opiekuna na ulicach Norymbergii, zwanego „sierotą Europy” w XIX wieku wstrząsnęła społeczeństwem. Zarówno życie, jak i śmierć milczącego chłopca o nieustalonej tożsamości do dziś owiane są tajemnicą i stają się przedmiotem niezliczonych interpretacji. Umieszczany w ciemnym lochu, przekazywany z rąk do rąk jak przedmiot, przyjmowany przez kolejne mieszczańskie rodziny, bez skrupułów ponownie wyrzucany… Zabawka, kuriozum, obiekt badań? W tajemniczej historii sprzed 200 lat spróbujemy odszukać zapowiedź losu milionów ludzi XX i XXI wieku – uciekinierów, ofiar systemu, bezpaństwowców, których – mimo postępującej nowoczesności – wciąż przybywa. Przedstawienie według scenariusza Grzegorza Niziołka wyreżyseruje Kuba Skrzywanek, a w spektaklu oprócz aktorów TW wystąpią także Alex Freiheit i Piotr Buratyński, muzycy znani z duetu SIKSA.

Zniknięcie „Pod Wiszącą Skałą”

W nadchodzącym sezonie w Malarni pojawi się także spektakl inspirowany słynną powieścią Joan Lindsay „Piknik pod Wiszącą Skałą” (której filmowej interpretacji dokonał w latach siedemdziesiątych reżyser Peter Weir). Rok 1900, dzień Świętego Walentego. Grupa dziewcząt z elitarnej szkoły w towarzystwie nauczycielek urządza piknik pod słynną Wiszącą Skałą. Część pensjonarek w niewyjaśnionych okolicznościach znika… Tajemnicza opowieść między jawą a snem – o sile natury i ekscytacji, a zarazem lęku przed nieznanym, które dotykają nas wszystkich. Autorem adaptacji powieści jest Marcin Miętus, a przedstawienie zrealizuje reżyserka młodego pokolenia, Mira Mańka. Premierę zaplanowano na luty 2020.

Trzecia odsłona projektu „Dorosłość”

Po owocnych spotkaniach z „Dorosłością” w ubiegłym sezonie, wiosną 2020 zobaczymy kolejny, trzeci już spektakl przygotowany w ramach projektu – „Totalnie nie nostalgię. Memuar” w reżyserii Waldemara Raźniaka. Przedstawienie będzie adaptacją obsypanego nagrodami komiksu „Totalnie nie nostalgia. Memuar” Wandy Hagedorn i Jacka Frąsia, który wyznaczył nowy styl narracji o czasach PRL-u. Autorka komiksu opowiada o swojej młodości w Szczecinie z dużą dawką poczucia humoru, bez przekłamań i upiększeń. Smak waty cukrowej miesza się tu z gorzkimi wspomnieniami z rodzinnego domu. W scenicznej wersji komiksu jej twórcy, zachowując poczucie humoru, skupiają się na bolesnej aktualności tekstu.

U progu katastrofy klimatycznej

W maju 2020 roku na Dużej Scenie zobaczymy wspólną realizację Marcina Libera i Michała Kmiecika.
Amazonia i Syberia płoną, ziemia się nagrzewa, a konsumpcja zasobów postępuje w zastraszającym tempie. W tym roku Dzień Długu Ekologicznego przypadł dwa miesiące wcześniej, niż w zeszłym – żyjemy obecnie na kredyt planety. Toczymy wojny w wirtualnym świecie, jednocześnie będąc o krok od katastrofy klimatycznej. Kto jest za to odpowiedzialny? Jaki mamy wpływ na świat, w którym z jednej strony rozpieszcza nas dobrobyt, a z drugiej – z bezpiecznej na ten moment odległości – jesteśmy świadkami rozpadu na ogromną skalę? Czy jest coś – lub ktoś – kto ucieleśnia nasze lęki o spokojną przyszłość…?

A na koniec sezonu pokażemy…

Ostatnią premierową propozycją w sezonie 2019/2020 będzie „Goła dupa”, autorski spektakl Magdaleny Drab, pełen muzyki i poczucia humoru. Sztuka w lekkiej, musicalowej formie przedstawia historie siedmiu pięknych pań w różnym wieku – w przedstawieniu wystąpią one pod pseudonimami, będącymi nazwami kolejnych dni tygodnia, ale inspiracją dla ich opowieści są źródła dokumentalne. Widzów czeka więc rozrywkowy wieczór z wyzwolonymi kobietami. Prapremiera planowana jest na czerwiec 2020 w Malarni.

Kontynuacja Pracowni Teatralnej

Przygotowaliśmy też coś specjalnego dla młodych adeptów teatru. Aktorzy Teatru Współczesnego w Szczecinie, Maciej Litkowski i Michał Lewandowski, po zeszłorocznym sukcesie, po raz drugi zorganizują całoroczny cykl spotkań warsztatowych, poświęconych zagadnieniom związanym z teatrem. Podobnie jak w zeszłym roku, w ramach zajęć Pracowni Teatralnej młodzi uczestnicy popracują m.in. nad emisją głosu, dykcją, świadomością ciała, elementarnymi zadaniami aktorskimi. Przyjrzą się też wspólnie różnym tekstom kultury, sprawdzą jak funkcjonują w teatrze i popracują nad twórczą wypowiedzią artystyczną – również we współpracy z innymi aktorami Teatru Współczesnego w Szczecinie. Warsztaty potrwają 10 miesięcy, a w czerwcu 2020 zakończy je na scenie Teatru Małego uroczysty pokaz wspólnej pracy. W planach między innymi: ćwiczenia ruchowe i rytmiczne, podstawowe zagadnienia pantomimy, pogłębianie świadomości, gry i zabawy integracyjne uczące łatwości w nawiązywaniu kontaktu i pewności siebie, ćwiczenia dykcyjne, oddechowe i fonacyjne, praca nad wyobraźnią, koncentracją i myśleniem kreatywnym, etiudy teatralne, praca z tekstem, rekwizytem czy też elementarne zadania aktorskie.

Czytania sceniczne w Teatrze Małym – „Inny kurs” na klasykę

W sezonie 2019/2020 pojawi się także nowy cykl czytań scenicznych w Teatrze Małym. Obierzemy w nim „inny kurs” na to, co stanowi „kapitał uniwersalny”, który we współczesnym świecie jest nie do przecenienia. Młodzi twórcy teatru zrealizują czytania klasycznych dzieł dramatycznych w nowym wydaniu i kontekście rezonującym z tym, co dotyka nas najbardziej. Inspiracją do powstania cyklu był esej filozoficzny „Inny kurs” autorstwa Jacques’a Derridy. W czytaniach (które odbywać się będą w Teatrze Małym cyklicznie, raz w miesiącu – od lutego do kwietnia) podobnie jak w zeszłym roku, wezmą udział aktorzy Teatru Współczesnego.

Nowy sezon zapowiada się bardzo ciekawie i  mamy nadzieję, że będziecie nam Państwo w tej teatralnej przygodzie towarzyszyć.

Ads

facebook