Przemysław Pilarski

Wracaj

reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
wideo: Wojciech Kapela
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
muzyka: Jacek Wierzchowski
kostiumy: Wanda Kowalska
asystent reżysera: Adam Kuzycz-Berezowski/Małgorzata Goździk

obsada:
Matka (Bożena): Maria Dąbrowska
Bobby Kleks: Anna Januszewska
Córka: Monika Kępka
Esterka: Małgorzata Goździk
Syn (Janusz): Adam Kuzycz-Berezowski
Gombrowicz: Jakub Kryształ

koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Łodzi

spektakl zrealizowany w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

prapremiera:
29 marca 2019, Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena (w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych)
26 kwietnia 2019, Teatr Współczesny w Szczecinie, Malarnia
spektakl trwa: 75 minut

 

„Wracaj” Przemysława Pilarskiego to historia człowieka o pseudonimie Bobby Kleks, który powraca po latach do powojennego Radomia. Bohater próbuje odnaleźć się w swojej, nie-swojej przestrzeni, która jest już zasiedlona przez mieszkańców, którzy też są „nie u siebie”. Zanurzeni w przeszłości bohaterowie balansują między tym, co widzialne, a tym, co ukryte; między natręctwem zacierania pamięci, a obsesyjnym tropieniem jej śladów. To także historia o zagubieniu młodych ludzi w otaczającej rzeczywistości i o tym, jak bardzo na to, kim jesteśmy, składają się energie innych osób – tych, które spotykamy, ale także tych, po których zajmujemy pewne przestrzenie.

Wysłuchaj rozmowy z Anną Augustynowicz [link]

Media o spektaklu:

Prapremiera zrealizowana siłami Teatru Współczesnego w Szczecinie i Teatru Powszechnego w Łodzi długo może być najlepszą inscenizacją tej sztuki.

Monotonny, hipnotyzujący rytm, wystukiwany przez aktorów w różny sposób, i wypowiadane w tym rytmie kwestie, jakby przesunięte wobec akcji, metaforyczność oraz aluzyjność obrazów i słów, tragizm przełamany humorem (Zęby umyć? To cię pies nie pozna) – wszystko to sprawia, że całość jest intrygująca, poruszająca. Jest zagadką do rozwiązania dla widzów.”

(Piotr Grobliński, „Pamiętnik festiwalowy”, sngkultura.pl)

„Najciekawszy w spektaklu Anny Augustynowicz jest przedstawiony obraz miru domowego. Prowadzeni przez reżyserkę aktorzy wspaniale eksponują tekst Przemysława Pilarskiego. W jego aluzyjności, kiedy pojawiają się migające, zwykle ukryte sensy, jesteśmy gotowi łowić każdą wypowiedź z ciekawością dziecka. Pod cieniutką powierzchnią komizmu kipią absurd i tragizm postaci.”

portal Czas Kultury

„Reżyserka, starannie tuszując zbyt oczywiste aluzje i nawiązania, uniwersalizuje przesłanie sztuki Pilarskiego. W żadnym jednak razie go nie upraszcza.”

Henryk Mazurkiewicz, miesięcznik „Teatr”

„Znakomita jest Anna Januszewska w męskiej (!), powściągliwiej i zdystansowanej roli Bobby’ego Kleksa. Świetne kreacje przygotowali Maria Dąbrowska w roli kulawej Matki (wystukująca kulami główny rytm) oraz Adam Krzycz-Berezowski jako Syn. Ciekawie, w nieco obcej dla siebie stylistyce teatru Augustynowicz, wypadają łódzcy aktorzy – Małgorzata Goździk i Jakub Kryształ. Jednak spektakl należy do Moniki Kępki, której rola, szczególnie w warstwie wokalnej (przedziwnie pociągająca, wykrzywiona maniera słowa) poraża i zachwyca jednocześnie. Piękne są także wykonywane przez nią (sylabizowane) pieśni.”

Daniel Źródlewski, Prestiż – magazyn szczeciński

 

Autorką zdjęć jest Katarzyna Chmura.

 

projekt plakatu: Ola Zielińska, foto: Katarzyna Chmura

Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.

Ads

facebook