Przemysław Pilarski

Wracaj

reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
wideo: Wojciech Kapela
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
muzyka: Jacek Wierzchowski
kostiumy: Wanda Kowalska
asystent reżysera: Adam Kuzycz-Berezowski/Małgorzata Goździk

obsada:
Matka (Bożena): Maria Dąbrowska
Bobby Kleks: Anna Januszewska
Córka: Monika Kępka
Esterka: Małgorzata Goździk
Syn (Janusz): Adam Kuzycz-Berezowski
Gombrowicz: Jakub Kryształ

koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Łodzi

spektakl zrealizowany w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

prapremiera:
29 marca 2019, Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena (w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych)
26 kwietnia 2019, Teatr Współczesny w Szczecinie, Malarnia
spektakl trwa: 75 minut

 

Postać przypominająca Boba Dylana, standuppera (w tej roli nagrodzona Anna Januszewska) wraca do miejsca nazywanego niegdyś domem, nie mogąc odnaleźć w nim śladów przeszłości. Nagrodzony Złotą Maską spektakl porywa niezwykłą rytmicznością i wyrazistym obrazem.

Wysłuchaj rozmowy z Anną Augustynowicz [link]

Media o spektaklu:

Prapremiera zrealizowana siłami Teatru Współczesnego w Szczecinie i Teatru Powszechnego w Łodzi długo może być najlepszą inscenizacją tej sztuki.

Monotonny, hipnotyzujący rytm, wystukiwany przez aktorów w różny sposób, i wypowiadane w tym rytmie kwestie, jakby przesunięte wobec akcji, metaforyczność oraz aluzyjność obrazów i słów, tragizm przełamany humorem (Zęby umyć? To cię pies nie pozna) – wszystko to sprawia, że całość jest intrygująca, poruszająca. Jest zagadką do rozwiązania dla widzów.”

(Piotr Grobliński, „Pamiętnik festiwalowy”, sngkultura.pl)

„Najciekawszy w spektaklu Anny Augustynowicz jest przedstawiony obraz miru domowego. Prowadzeni przez reżyserkę aktorzy wspaniale eksponują tekst Przemysława Pilarskiego. W jego aluzyjności, kiedy pojawiają się migające, zwykle ukryte sensy, jesteśmy gotowi łowić każdą wypowiedź z ciekawością dziecka. Pod cieniutką powierzchnią komizmu kipią absurd i tragizm postaci.”

portal Czas Kultury

„Reżyserka, starannie tuszując zbyt oczywiste aluzje i nawiązania, uniwersalizuje przesłanie sztuki Pilarskiego. W żadnym jednak razie go nie upraszcza.”

Henryk Mazurkiewicz, miesięcznik „Teatr”

„Znakomita jest Anna Januszewska w męskiej (!), powściągliwiej i zdystansowanej roli Bobby’ego Kleksa. Świetne kreacje przygotowali Maria Dąbrowska w roli kulawej Matki (wystukująca kulami główny rytm) oraz Adam Krzycz-Berezowski jako Syn. Ciekawie, w nieco obcej dla siebie stylistyce teatru Augustynowicz, wypadają łódzcy aktorzy – Małgorzata Goździk i Jakub Kryształ. Jednak spektakl należy do Moniki Kępki, której rola, szczególnie w warstwie wokalnej (przedziwnie pociągająca, wykrzywiona maniera słowa) poraża i zachwyca jednocześnie. Piękne są także wykonywane przez nią (sylabizowane) pieśni.”

Daniel Źródlewski, Prestiż – magazyn szczeciński

 

Nagrody:
  • Złota Maska za najlepszy spektakl sezonu 2018/2019 oraz Złota Maska za rolę Bobby’ego Kleksa dla Anny Januszewskiej (wrzesień 2019);
  • Subiektywny Spis Aktorów Teatralnych sezonu 2018/2019 Jacka Sieradzkiego: Anna Januszewska wyróżniona za „mistrzostwo” w spektaklu „Wracaj”
  • Nagroda za jeden z dwóch najlepszych tekstów dla Przemysława Pilarskiego za sztukę „Wracaj” w reżyserii Anny Augustynowicz w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (czerwiec 2019);

 

Autorką zdjęć jest Katarzyna Chmura.

 

projekt plakatu: Ola Zielińska, foto: Katarzyna Chmura

Ads

facebook