Za nami szereg działań edukacyjnych w kontekście najnowszej premiery „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie“. Tekst dramatu konsultowali uczniowie szkół podstawowych. Twórcy spektaklu spotkali się też na warsztatach z nauczycielami. Przed nami kolejne wydarzenia zbliżające widzów do tematów poruszanych w najnowszym spektaklu TW.
Publiczność testuje pomysły

Próby do pierwszego spektaklu w ramach projektu „Dorosłość“ zaczęły się w połowie października. Jednym z pierwszych punktów programu było odwiedzenie szczecińskiej szkoły podstawowej i skonfrontowanie z uczniami pomysłów na spektakl. Prywatna Szkoła Podstawowa Leonarda Piwoni ugościła zarówno twórców spektaklu (reżysera Roberta Drobniucha, autorkę kostiumów Hankę Podrazę), jak i całą obsadę spektaklu (Adriannę Janowską-Moniuszko, Arkadiusza Buszkę, Macieja Litkowskiego, Wojciecha Sandacha). Miałam też wielką przyjemność po raz kolejny odwiedzić tę szkołę, tym razem jako kuratorka projektu „Dorosłość“.

projekt dorosłość malala
na zdjęciu: Wojciech Sandach czyta fragmenty sztuki „Malala…” uczniom szkoły podstawowej

Spotkaliśmy się z klasą prowadzoną przez nauczycielkę języka polskiego – Iwonę Waligórską, która wspierała nas w teatralnej pracy z uczniami. Mieliśmy szansę sprawdzić pomysł na spektakl i przedstawić naszą bohaterkę – Malalę, najmłodszą laureatkę Pokojowej Nagrody Nobla (przeczytaj artykuł o Malali Yousafzai). Aktorzy przeczytali uczniom fragmenty sztuki „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie“. Tematy podjęte przez spektakl sprowokowały rozmowy na tematy związane z akceptacją w środowisku lub jej brakiem, odpowiedzialnością, a nawet hejtem internetowym.

Staraliśmy się też pokazać Malalę jako bohaterkę pozytywną i inspirującą. Podczas ćwiczenia dotyczącego skojarzeń z postacią, uczniowie wskazywali na takie wartości jak: inteligencja, wolność, edukacja, pokój, swoboda, równouprawnienie, sprawiedliwość, wytrwałość w dążeniu do celu.

Twórcy spektaklu, po akceptacji i żywym zainteresowaniu uczniów – swoich przyszłych widzów – ruszyli do pracy nad przedstawieniem.

Robert Drobniuch, fot. Kamila Paradowska
na zdjęciu: Robert Drobniuch w czasie lekcji z uczniami szkoły podstawowej
Nauczyciele i narzędzia do pracy

Tydzień temu mieliśmy szansę spotkać się także z nauczycielami. Warsztat dla pedagogów w siedzibie partnera projektu „Dorosłość“ – Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli – poprowadzili Elżbieta Chowaniec, autorka sztuki oraz reżyser Robert Drobniuch.

Działania w ramach warsztatów obejmowały serię ćwiczeń otwierających na tematy związane z problemami życia w nowej, zmieniającej się wspólnocie – akceptacja, stereotypy, uprzedzenia, napięcia powstające pomiędzy młodymi ludźmi w okresie dorastania. Warsztat był też szansą na podzielenie się swoimi doświadczeniami dotyczącymi pracy z młodzieżą, na dzielenie się pomysłami na integrację młodych ludzi i budowanie wzajemnego zaufania.

Elżbieta Chowaniec, fot. Kamila Paradowska
na zdjęciu: Elżbieta Chowaniec w trakcie warsztatów z nauczycielami
Box edukacyjny w prezencie

To jeszcze nie koniec naszej współpracy z nauczycielami. Wraz z Elżbietą Chowaniec i Robertem Drobniuchem przygotowujemy specjalny box edukacyjny, który będzie zawierał serię propozycji ćwiczeń otwierających tematy, nad którymi pracują nauczyciele z młodzieżą.

Każdy nauczyciel będzie mógł odebrać box bezpłatnie w Biurze Obsługi Widzów lub pobrać plik ze strony internetowej. Boxy będą dostępne od dnia premiery – 8 grudnia, a ich dopełnieniem będzie program do spektaklu, w którym znajdziemy m.in. tłumaczenie na język polski przemówienia Malali po otrzymaniu Pokojowej Nagrody Nobla.

9 grudnia odbędzie się też dyskusja z udziałem artystów i zaproszonych gości, którą będzie można obejrzeć on-line.

Dowiedz się więcej o projekcie „Dorosłość”.

  • kuratorka projektu "Dorosłość", autorka książki "Teraz! Ilustrowana historia Teatru Współczesnego w Szczecinie"

Ads

facebook