Sara Stridsberg

Beckomberga

(Beckomberga)

 

przekład: Dominika Górecka
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Tomasz Armada
muzyka: Jacek Wierzchowski
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
asystenci reżyserki: Barbara Lewandowska, Adam Kuzycz-Berezowski oraz Ewa Galica ( studentka III roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie)
asystentka scenografa: Karolina Babińska
asystentka kostiumografa: Julia Kremplewska

obsada:

Olga: Krystyna Maksymowicz
Bird: Anna Januszewska
Olof: Paweł Niczewski
Edvard: Paweł Adamski
Córka: Joanna Matuszak
Matka: Magdalena Myszkiewicz
Sabina: Barbara Lewandowska
Henning: Jacek Piątkowski
Harriet: Ewa Sobiech
Ojciec: Konrad Pawicki
Bernard: Marian Dworakowski
Paul: Przemysław Walich
Anna: Grażyna Madej

oraz:
Adrianna Janowska-Moniuszko
Iwona Kowalska
Ewa Sobczak
Wiesław Orłowski

premiera online: 29 stycznia 2021, platforma VOD Teatru Współczesnego w Szczecinie
spektakl przedpremierowy: 24 września 2021, Duża Scena
premiera: 25 września 2021, Duża Scena

Sztuka Sary Stridsberg, najczęściej obecnie granej szwedzkiej dramatopisarki, opiera się na historii rodzinnej samej autorki. Głównym bohaterem dramatu jest tytułowa Beckomberga – opustoszały szpital psychiatryczny nieopodal Sztokholmu, do którego pacjenci powracają po latach. Przyciągani niezwykłą siłą tego miejsca bohaterowie wędrują w przeszłość – jak pisze autorka – “przez świetlne korytarze, które prowadzą do dawnych sal szpitalnych, resztek marzeń, skrawków wspomnień z życia w szpitalu. […] Czas płynie wstecz, szpital znów wypełniony jest ludźmi i ich głosami. […] To czas snu, czas wieczności, gdzie wszystko, co było, co zostało, to oczekiwanie, koła, fragmenty ludzkich losów i wspomnień”. Dokąd zaprowadzi nas ta wędrówka? Za czym tęsknimy w izolacji i co czeka nas
na zewnątrz…?

 

Media o spektaklu:

 

“Spektakl transmitowany jest w czerni i bieli, co można traktować jako nowość w sposobie kreacji scenicznego obrazu. Nowatorskie jest też prowadzenie kamery – to ona decyduje, na co skierowany jest wzrok widza. Pozwala zobaczyć wyraźnie lekkie drżenie kącików ust aktora, umożliwia odczytanie ukrywanych emocji.”

Wiola Imiolczyk, e.teatr.pl

“Cały spektakl to kolejne potwierdzenie faktu, że zespół aktorski Teatru Współczesnego to mocny kolektyw, który nawet w tak trudnym dla kultury czasie, pracuje także sprawnie.”

wszczecinie.pl

projekt plakatu: Ola Zielińska, fot. Karolina Babińska

Fot. P. Nykowski.

  • sekretarz literacka Teatru Współczesnego w Szczecinie

Ads

facebook