Scenografia „Kaspara Hausera” na World Stage Design

To prestiżowa międzynarodowa wystawa prezentująca wizualną stronę sztuk performatywnych.

Zdjęcie ze spektaklu KASPAR HAUSER, fot. P. Nykowski

World Stage Design odbywa się co cztery lata w różnych miejscach, w tym roku będzie to Calgary (Kanada). WSD przedstawia prace indywidualnych projektantów z szeroko rozumianych sztuk performatywnych: teatru, opery, filmu, teledysków, koncertów i grafiki gier video. Na wystawie zaprezentują się czołowi artyści z całego świata: scenografowie, kostiumografowie, reżyserzy światła, twórcy projekcji i video, twórcy muzycznych i dźwiękowych performansów, a także ci, których prace wykraczają poza te kategorie i tworzą dyscyplinę alternative design.

Wyboru scenografii ze spektaklu „Kaspar Hauser” w reż. Jakuba Skrzywanka dokonała Agata Skwarczyńska. Autorka uczestniczyła w ostatniej edycji WSD 2017 w Tajpei na Tajwanie i otrzymała nagrodę główną – Golden Award w kategorii performance design (osiągniecie łączące wiele dyscyplin, w tym przypadku: scenografia, kostiumy i reżyseria świateł) za spektakl „Trędowata. Melodramat” w reż. Wojciecha Farugi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

W tegorocznej edycji Agata Skwarczyńska została zaproszona do kapituły jury wybierającej z około 800 zgłoszonych prac z całego świata ostateczną setkę, która zostanie zaprezentowana na wystawie. Dodatkowo organizatorzy postanowili utworzyć sekcje mistrzowską, w której będą pokazywane prace jurorów. Każdy juror mógł wybrać jedną pracę z ostatnich pięciu lat, którą zaprezentuje w Kanadzie. Bardzo cieszymy się, że wybór padł na nas!

Scenografię Kaspara Hausera stanowi gigantyczny namiot. W początkowej fazie jest jedynie nieokreślonym, czarnym kształtem, poruszającym się niczym dogorywające zwierzę. Finalnie namiot unosi się odsłaniając wnętrze sali pałacowej – jest to ścisła replika jednej z sal pałacu w Wenecji (Palazzo Grimani). Wybór tego konkretnego pomieszczenia jest bardzo znaczący: XV-wieczna sala z mnóstwem antycznych rzeźb i dekoracji reprezentuje sztukę humanizmu w pigułce. Intencją autorki było zadanie pytania o to, czym jest humanizm wobec losu pojedynczego człowieka.

Na potrzeby World Stage Design został stworzony klip, w którym można podziwiać działanie Marii Dąbrowskiej w relacji z obiektem – scenografią ze spektaklu. Obecność ciała aktorki wydobywa skalę i nadaje znaczenie obiektowi. Autorce (Agacie Skwarczyńskiej) zależało na zaakcentowaniu relacji między tymi elementami. Często powtarza, że jej prace scenograficzne łakną ludzkiego ciała i dopiero wtedy zyskują swój charakter i sensy.

 

O dalszych losach na WSD będziemy z pewnością informować. Trzymajcie kciuki!

Ads

facebook