Stanisław Lem
Kongres futurologiczny
reżyseria: Agnieszka Jakimiak
adaptacja: Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman
scenografia, dramaturgia, wideo, światła: Mateusz Atman
kostiumy: Tomasz Armada
choreografia: Oskar Malinowski
muzyka: Łukasz Jędrzejczak
asystentka kostiumografa: Julia Kremplewska
asystentka reżyserki: Anna Kieca
obsada:
Futurolog: Mariusz Bąkowski (WTW)
Futurolożka: Maria Dąbrowska
Futurolożka: Anna Kieca (WTW)
Futurolog: Michał Lewandowski
Futurolożka/Futurolog Ijon Tichy: Paulina Wosik (WTW)
Futurolożka: Magdalena Wrani-Stachowska / Adrianna Janowska-Moniuszko
koprodukcja z Wrocławskim Teatrem Współczesnym
premiera: 13 marca 2021 Duża Scena (Szczecin), 11 czerwca 2021 (Wrocław)
spektakl trwa: 90 minut
Choroba, która zatrzymała ludzkość, sprawiła, że nasze długoterminowe prognozy i plany stały się bardziej niepewne, a może nawet niemożliwe. Podróż myślami w przyszłość staje się podróżą w Kosmos, która sprawia, że z punktu widzenia Drogi Mlecznej człowiek nie różni się od bałwana.
Futurologia to nauka o przyszłości. Bierzemy, za Lemem, tę naukę w nawias i rzucamy się w wir futurystycznych fikcji. Przyszłość to historia do opowiedzenia. Alternatywne wizje potencjalnych światów to przestrzeń kłębiących się możliwości i niemożliwego. To świat, w którym posiadanie dzieci może być szkodliwe społecznie, a grupowy seks jest normą. „Kongres futurologiczny” jest ćwiczeniem dla wyobraźni.
„Kongres futurologiczny” to teatr, który staje się kongresem, który zamienia się w teatr. Naukowe fikcje sztuki traktuje się jako rozrywkę i formę ucieczki od rzeczywistości, ale to także lekarstwo — kapsułka, dzięki której nasze strachy stają się mniej straszne, kapsułka, w której mieszają się nasze marzenia i nadzieje. Interesująca jest tu terapeutyczna wartość sztuki. Żywa iluzja teatru może mieć uzdrawiającą moc.
„Kongres futurologiczny” wchodzi z dialog z naszym poprzednim spektaklem, „Martwą naturą”, w którym przyszłość oglądaliśmy przez pryzmat depresji klimatycznej, ale „Kongres futurologiczny” to spektakl, w którym z przymrużeniem oka spoglądamy w otchłań przyszłości.
Mateusz Atman
Media o spektaklu:
Zaproponowana przez artystyczny duet Jakimiak i Atman adaptacja prozatorskiego utworu Lema to ćwiczenie z optymizmu. W spektaklu Kongres futurologiczny twórcy zaproponowali pozytywną wizję przyszłości, w której odmienność nie prowokuje agresji, a ludzie nie ranią się nawzajem słowami.”
Piotr Dobrowolski, pismo TEATR [link do recenzji]
„[…] Aktorzy i aktorki dwóch Teatrów Współczesnych, których koprodukcją jest „Kongres” – w Szczecinie i we Wrocławiu – zabierają nas w udane połączenie medytacji, stand-upu i terapii grupowej. A wszystko w niewiele więcej niż godzinę.”
Dwutygodnik
„Teatralna próba „przećwiczenia” nieodległej przyszłości w ciekawej oprawie dźwiękowej i wizualnej: scenografia buduje znaczące tło, a kostiumy świetnie współtworzą postaci. Jak w dobrym science-fiction, spektakl mówi wiele ważnego także o dniu dzisiejszym. Jakimiak z powodzeniem wykorzystuje różne konwencje, przechodząc płynnie, czasem wręcz w jednej scenie, od liryzmu do slapsticku. Cała obsada wypada znakomicie, ale klasą dla siebie jest tu Paulina Wosik w głównej roli Ijona Tichego.”
instagram guldapoleca

Fot. P. Nykowski.