Bezpłatne warsztaty dla grup zorganizowanych, które widziały spektakl.

Zdjęcie ze spektaklu LALKA, fot. P. Nykowski

Warsztaty maja charakter praktyczny, wykorzystują formy pojawiające się w spektaklu, dzięki czemu widzowie aktywnie za pomocą metod teatralnych pogłębiają interpretację spektaklu i poszerzają konteksty odbiorcze.

 

Warsztaty do spektaklu „Lalka”, reż. Piotr Ratajczak

 

Społeczne gry i zabawy
„Lalka” Bolesława Prusa jako epicka panorama drugiej połowy XIX wieku przedstawia mechanizmy społeczne, które dotyczą każdego człowieka. Piotr Ratajczak w spektaklu Teatru Współczesnego sprawdza, co zostało z dawno minionej epoki, czy ten sam mechanizm dotyczy współczesnego Wokulskiego i współczesnej Łęckiej.

W warsztacie sprawdzimy, jak tworzą się i działają mechanizmy społeczne, czym jest stereotyp. Zbadamy, na ile jednostka jest w stanie przeciwstawić się ekonomicznej machinie, i czy uprzywilejowana pozycja jest faktyczne przywilejem. Wykorzystując ćwiczenia teatralne, odpowiemy na pytanie, czy wobec oczekiwań społecznych,  człowiek  może pozostać sobą.

Cele podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum: język polski: I.2.8, I.2.13, I.1.13, I.1.14, I.1.16, I.2.6, II.3.10, IV.1, IV.2, IV.7; poziom rozszerzony IV.2. Czas trwania 90 minut.

 

Maskarada marionetek
Czy jesteśmy w stanie poznać dobrze drugiego człowieka? Czy sami pozwalamy poznać się drugiej osobie, nawet najbliższej? A może przybieramy maski zależne od sytuacji, w jakiej jesteśmy, i ludzi, których spotykamy. Przeglądając się w lustrze, jakim są potrzeby i wymagania innych, widzimy siebie, czy kogoś innego? Co definiuje nas jako ludzi – określenie „panna na wydaniu”, „biznesmen”, „altruista”, „szlachcic”, „romantyczka”, „matka”?  Kogo widzimy na scenie – prawdziwego Wokulskiego, czy wizerunek człowieka stworzony z obrazów widzianych oczyma innych?

W warsztacie młodzież przejrzy się w różnych lustrach i nałoży różne maski. Podda w wątpliwość to, co zna i widzi. Odpowie na pytanie, na ile nasza rzeczywistość jest iluzoryczna i na ile jesteśmy jako ludzie jednoznaczni.

Cele podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum: język polski: I.1.2, I.1.8, I.1.13, I.1.14, I.1.16, I.2.6, II.3.10; poziom rozszerzony: IV.2. Czas trwania 90 minut.

 

Zajęcia przeznaczone są dla grup zorganizowanych, które widziały spektakl – liczba uczestników min. 15 osób, maks. 30 osób.

Poprowadzi je pedagożka teatru Marta Gosecka. Od ponad 15 lat związana z młodzieżowymi grupami teatralnymi, które charakteryzują się otwartością i różnorodnością. W pracy z dziećmi i młodzieżą największą wagę przywiązuje do procesu twórczego i relacji.

Zgłoszenia mailem: m.gosecka@wspolczesny.szczecin.pl lub telefonicznie: tel. 451071155

Ads

facebook