Bezpłatne warsztaty dla grup zorganizowanych, które widziały spektakl.

Spartakus. Miłość w czasach zarazy – ćwiczenia z empatii
Rzeczywistość nie jest łatwa do przeżycia. Człowiek mierzy się z ciągłym ocenianiem, etykietowaniem, oczekiwaniem, że odzwierciedli jakiś wzorzec zachowania narzucony przez społeczeństwo. Jeśli spełni oczekiwania, zostanie nagrodzony. Jeśli nie, kara może być okrutna – brak akceptacji, wyszydzanie, wyśmiewanie, dyskryminacja, odrzucenie. Człowiek często karze siebie sam za to, że nie jest jak inni, co może prowadzić do zachowań autodestrukcyjnych czy depresji.
Czy możemy temu zapobiec? Warto próbować. Warsztat do spektaklu Jakuba Skrzywanka nazwałam ćwiczeniami z empatii, ponieważ w jego trakcie postaramy się porozumiewać się językiem empatycznym. Nasze słowa mają znaczenie. Mogą zapraszać drugą osobę do rozmowy, do tworzenia przestrzeni bezpiecznej, gdzie łatwiej jest mówić o swoich potrzebach i budować życzliwe relacje.
Zastanowimy się też, czy naprawdę musimy spełniać oczekiwania społeczne zamknięte we wzorcach stworzonych dawno temu i tych tworzonych dziś w świecie mediów społecznościowych. Możliwe, że uda nam się je rozbić w pył a słowo „inność” zastąpić słowem „rożność”.
Czas trwania 90 minut
Podstawa programowa:
Język polski: II.3.8, II.3.9, II.3.10, III.2.2, III.2.3, IV.1, IV.2, IV.7; poziom rozszerzony: II.3.4
WOS (wymagania ogólne): I.1, III.1, III.2, III.3, III.4
Lekcja teatralna – ślub i taniec jako znaki kulturowe
Pamiętacie Artura, bohatera Tanga Sławomira Mrożka, który za wszelką cenę dążył do ślubu? Po co ślub, zapytała Ala, niedoszła panna młoda. Dla idei, odparł niedoszły pan młody a następnie ideę wyłożył w najdrobniejszych szczegółach. Dlaczego Artur wybrał ślub, nie inną ceremonię? W niemal wszystkich społecznościach ślub jest symbolicznym rytuałem przejścia zwiastującym zmianę.
Na lekcji teatralnej przyjrzymy się, w jaki sposób ten rytuał się odbywa, z jakich elementów się składa i co one znaczą, oraz czy i co zmienia w danej społeczności. Przyjrzymy się ślubowi jako części spektaklu, jako działaniu performatywnemu i jako rytuałowi. Zastanowimy się, co dzieje się z parą młodą, publicznością i społeczeństwem. Czy następuje zmiana, a jeśli tak, na ile jest trwała.
Czas trwania 45 minut /lekcja może odbyć się w szkole
Podstawa programowa:
Język polski: I.1.2, i.1.5, I.1.6, I.1.7, 1.1.8, I.1.9,I.1.11, I.1.12, I.1.13, I.1.15, I.2.6; poziom rozszerzony: I.1.12, I.1.12;
WOS: (wymagania ogólne): I.1, III.1, III.2, III.3, III.4
Lekcja teatralna – scenograficzna opowieść o krzywdzie i szczęściu
Uczniowie zostaną zaproszeni na wycieczkę po scenografii Daniela Rycharskiego. Zastanowią się, co wspólnego mają pacjenci szpitala psychiatrycznego ze zwierzętami hodowanymi w ciasnych klatkach. Jaką rolę pełnią słomiane postaci okalające podest dla nowożeńców. I jaką wartość dodaną ma scenografią tworzona w partycypacji z kołem gospodyń wiejskich i członków stowarzyszenia Lambda Szczecin. Porównają motyw pasów z karnej piżamki i ludowego stroju weselnego. Zastanowią się nad znaczeniem wieloznakowego kontrastu w spektaklu Sparkakus. Miłość z czasach zarazy.
Czas trwania 45 minut/lekcja może odbyć się w szkole
Podstawa programowa:
Język polski: I.1.13, I.2.6, I.2.7; poziom rozszerzony: I.1.2, I.2.4, I.2.7;
Plastyka: I.3, I.4, III.3, III.4
WOS: (wymagania ogólne): I.1, III.1, III.2, III.3, III.4
Lekcja teatralna – reportaż i rekonstrukcja w teatrze
Jakie cechy gatunkowe reportażu dziennikarskiego odnaleźć można w spektaklu teatralnym. Na czym polega rekonstrukcja zdarzeń i sytuacji. Kim są eksperci codzienności i jakie wartości wnoszą do powstającego spektaklu. Czy Spartakus. Miłość w czasach zarazy to spektakl dokumentalny, realistyczny, czy może symboliczny. Na te i inne pytania odpowiemy siebie w lekcji – warsztacie poświęconym gatunkowi dramatycznemu.
Czas trwania 45 minut/ lekcja może odbyć się w szkole
Podstawa programowa:
Język polski I.1.2, I.1.3, I.1.5, I.1.6, I.1.7, I.1.9, I.1.10, I.2.2, I.2.3, I.2.6, II.3.3, II.3.7;
Zajęcia przeznaczone są dla grup zorganizowanych, które widziały spektakl – liczba uczestników min. 15 osób, maks. 30 osób.
Poprowadzi je pedagożka teatru Marta Gosecka. Od ponad 15 lat związana z młodzieżowymi grupami teatralnymi, które charakteryzują się otwartością i różnorodnością. W pracy z dziećmi i młodzieżą największą wagę przywiązuje do procesu twórczego i relacji.
Zgłoszenia mailem: m.gosecka@wspolczesny.szczecin.pl lub telefonicznie: tel. 451071155