Plany na sezon artystyczny 2022/2023.

Zdjęcia ze spektaklu "Spartakus. Miłość w czasach zarazy", fot. Piotr Nykowski

Wstęp kuratorski

Aleksandra i Inez, Monika i Nora, Antoni i Oliwer – to tylko kilka z wielu par, które zawarły związki małżeńskie podczas spektaklu „Spartakus. Miłość w czasach zarazy”. W ubiegłym sezonie pytaliśmy: czy bezpowrotnie utraciliśmy nadzieję na społeczną zmianę? I chyba najlepszą odpowiedzią jest aprobata, z jaką publiczność –  nie tylko mieszkańcy Szczecina, ale też osoby z całego kraju, przyjęły organizowane przez nas ceremonie.

Ubiegły sezon był dla nas manifestem wolności, wołaniem o indywidualność i potrzebę samostanowienia, czułym opowiadaniem o tym, czego chcemy i potrzebujemy. Mury naszego teatru stały się domem dla osób reprezentujących różne poglądy, wyznania czy pochodzenie. Nasze spektakle nie powstałyby, gdyby nie zaangażowanie dziesiątek osób z różnych środowisk – by wymienić, chociażby Koło Gospodyń Wiejskich ze wsi Stobno, Stowarzyszenie Lambda Szczecin, Młodzieżową Radę Ekspercką.

Jesteśmy za to wdzięczni wszystkim tym osobom, jak i naszej publiczności, która wyraziła swoje wsparcie tak licznie uczestnicząc w organizowanych przez nas warsztatach, debatach i spotkaniach. Udowodniło nam to, że jesteśmy potrzebni, że to co robimy jest ważne, a nadzieja, której tak szukaliśmy jest w Was – naszych widzach! To Wasze wsparcie uzmysłowiło nam, że to, o co naprawdę warto zawalczyć, to miłość – i że trzeba to zrobić już, teraz! Dlatego dziękujemy, a zarazem z dumą ogłaszamy, że hasłem przyświecającym sezonowi 2022/2023 w Teatrze Współczesnym w Szczecinie będzie „TYLKO MIŁOŚĆ!”.

Jakub Skrzywanek

Dyrektor artystyczny
Teatru Współczesnego w Szczecinie

grafika TYLKO MIŁOŚĆ!

 

TYLKO MIŁOŚĆ! – premiery sezonu artystycznego 2022-2023
w Teatrze Współczesnym w Szczecinie 

__________

1.

Florian Zeller

„Ojciec”

przekład: Bogumiła Frosztęga
reżyseria: Norbert Rakowski
scenografia: Maria Jankowska
opracowanie muzyczne: Norbert Rakowski
kostiumy: Krystian Szymczak
światło: Bogumił Palewicz
materiały wideo: Wojciech Kapela

premiera: 8 października 2022, Duża Scena

 

Każdy z nas przez całe życie rozwija się, buduje swoją osobowość, tożsamość. A potem…  wszystko nagle wymyka się spod kontroli, rozpada i traci bezpowrotnie. Czy to ciągle ja? Czy można przestać być „sobą”? „Ojciec” to nie opowieść o chorobie, lecz o cierpliwości, miłości i sztuce empatii. O nieuchronności przemijania i próbie szukania siebie w rozmywającej się rzeczywistości. O tym, co się dzieje z człowiekiem, kiedy jego godność i osobowość tonie, ale też o wielkim wysiłku, jaki tonący wkłada, by utrzymać się na powierzchni.

Florian Zeller to wielokrotnie nagradzany francuski pisarz i dramaturg. Jego utwory zostały przetłumaczone na kilkanaście języków, a sztuki z powodzeniem wystawiane są na wielu europejskich scenach. „Ojciec” to siódma sztuka teatralna Zellera, tragifarsa, którą The Times uznał za „jedną z najlepszych sztuk teatralnych dziesięciolecia”, a The Guardian „najbardziej oklaskiwaną i uznaną sztuką dekady”. Ekranizacja sztuki (w reżyserii samego autora) otrzymała dwa Oscary w 2021 roku.

_____________

2.

„Dotyk za dotyk. Dancing”

reżyseria: Katarzyna Sikora

prapremiera: styczeń 2023

 

Dotykać to dzielić się. Dotykać to otwierać się na historię, której jeszcze nie słyszeliśmy, na opowieść bez początku i końca. Dotyk tworzy zdarzenie.

Niech wszystko zawiruje w stylu dancingu. Międzypokoleniowego szczecińskiego dancingu, wspólnej potańcówki na miarę lat dwudziestych XXI wieku! Szampańska zabawa, feeria barw, odblaski dyskotekowej kuli. Niech biodra rozkołyszą się, a serce zapuka w rytmie cza-cza. To może być miłość. Niech zabłysną reflektory, a parkiet zapłonie ogniem naszych ciał. Niech żyje bal!

Spektakl powstanie w ramach Rezydencji Artystycznej Scena Nowe Sytuacje.

___________

3.

William Shakespeare

 „Sen nocy letniej”

reżyseria: Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek

premiera: luty 2023, Duża Scena

 

A gdyby wyobrazić sobie miejsce, w którym miłość jest dostępna dla każdego, bez kulturowych barier i społecznych ocen? Miejsce, w którym możemy bez wstydu i lęku mówić o swoich  potrzebach, zastanawiając się równocześnie, w jaki sposób chcemy na nie odpowiadać. W jednym ze swoich najsłynniejszych dramatów, Shakespeare zaprasza do tajemniczego lasu pary kochanków, które na nowo muszą zdefiniować w nim siebie, wyruszając w podróż, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Las Shakespeare’a staje się bezpieczną przestrzenią, gdzie osoby, którym odmawiane jest prawo do miłości i seksualności, mogą jej doświadczać.

Kontynuując rewolucje zapoczątkowaną finałem spektaklu „Spartakus. Miłość w czasach zarazy”, Jakub Skrzywanek wraz z Justyną Sobczyk, reżyserką i założycielką Teatru 21, tegorocznego laureata Grand Prix festiwalu „Kontrapunkt”, zaproszą do współpracy szczecińskich artystów z niepełnosprawnościami, by wraz z zespołem Teatru Współczesnego w Szczecinie, spróbować opowiedzieć, o tym, czym dziś jest i może być pragnienie miłości.

___________

4.

„Opowieści babć szeptane córkom przez matki”

reżyseria: Gianina Cărbunariu

prapremiera: kwiecień/maj, Duża Scena

 

W latach 1966-1989, za czasów dyktatury Nicolae Ceaușescu w Rumunii, obowiązywał całkowity zakaz aborcji. Było to najbardziej restrykcyjne prawo w całym bloku sowieckim, które odcisnęło na społeczeństwie piętno, sięgające kilku pokoleń – prawdopodobnie większość rumuńskich rodzin ma do opowiedzenia historię na ten temat. Obecny kontekst międzynarodowy nie ułatwia tematu – Amerykanki właśnie utraciły konstytucyjne prawo do przerywania ciąży, a Polska i Węgry już poczyniły niebezpieczne kroki w ograniczaniu praw kobiet. Czy niedawna przeszłość i wspólne doświadczenia mogą nas czegoś nauczyć? Materiałem wyjściowym do spektaklu będą m.in. wywiady dotyczące kwestii aborcji, przeprowadzane zarówno w Rumunii, jak i Polsce. Jednak uwaga zostanie skierowana głównie na prawdziwe historie kobiet z różnych pokoleń.

Gianina Cărbunariu to rumuńska dramatopisarka i reżyserka teatralna. Jej sztuki prezentowane były na wielu międzynarodowych festiwalach, w tym na w legendarnym festiwalu Awinionie. Współpracowała z najlepszymi scenami na świecie (Kammerspiele Munich, Schauspielhaus Stuttgart czy Centro Dramatico Nacional Madrid), a jej spektakle prezentowane były m.in. w Budapeszcie, Berlinie, Brukseli, Paryżu czy Lyon. W Polsce jej przedstawienia można było oglądać podczas Festiwalu „Dialog” we Wrocławiu czy „Kontakt” w Toruniu, a także na Konfrontacjach Teatralnych w Lublinie i w TR Warszawa. Zasiadała w jury tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego.

 

_______________

grafika rezydencja artystyczna II edycja

 

Rezydencja Artystyczna Scena Nowe Sytuacje

II edycja

Rezydencja Artystyczna Scena Nowe Sytuacje to autorski projekt Teatru Współczesnego w Szczecinie, w ramach którego artyści sztuk performatywnych obok wsparcia ze strony mentorów dostają możliwość stworzenia eksperymentalnym prac w teatrze instytucjonalnym.

Rozumiejąc, jak zmienia się zarówno język teatru, jak i rzeczywistość, w jakiej przychodzi nam pracować, oddajemy twórcom i twórczyniom przestrzeń, w której mogą poszukiwać własnych dróg i kierunków rozwoju. Nasza rezydencja nie ma określonego tematu czy sztywnych ram – wierzymy, że twórcy i twórczynie sami najlepiej wiedzą, o czym chcą opowiadać i jak to robić.

Pierwszą edycję Rezydencji kierowaliśmy do debiutujących artystów i artystek. Ten rok stawia przed nami nowe wyzwania, na które nie możemy być obojętni. W związku z tym pierwszą (wiosenną) rezydencję dedykujemy artystom i artystkom z Ukrainy.

Do rezydencji jesiennej mogą zaś zgłaszać się wszystkie osoby zainteresowane (preferowane będą jednak projekty osób, które są na początku swojej pracy artystycznej).

 

Termin realizowania projektów:

I projekt: kwiecień – czerwiec 2023, II projekt: wrzesień – listopad 2023

 

_______________

TEATR POLSKA 2022

TEATR POLSKA jest ogólnopolskim programem promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, mających ograniczony dostęp do oferty teatralnej. Program TEATR POLSKA powstał, by ułatwiać dostęp do oferty teatralnej przez wspieranie aktywności teatrów poza ich siedzibami i umożliwić prezentacje spektakli w miejscowościach mających utrudniony dostęp do kultury. Dzięki dofinansowaniu w ramach programu teatry instytucjonalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość zorganizowania pokazów spektakli w miastach, których nie ma teatrów instytucjonalnych.

Inspiracją do powstania programu były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały publiczności najważniejsze osiągnięcia polskiego teatru tamtego okresu.

Pokazy spektakli TEATR POLSKA trwają od 1 września do 30 listopada 2022 r. W tegorocznej edycji programu odbędzie się aż 147 pokazów w 76 miastach.

 

Jednym z 18 finalistów tegorocznej edycji programu TEATR POLSKA jest spektakl „Edukacja seksualna” w reżyserii Michała Buszewicza.

Przedstawienie będzie grane:

⭐ 20 września w Ustroniu Morskim,

⭐ 25 października w Wałczu,

⭐26 października w Mirosławcu,

⭐ 3 listopada w Nowej Soli.

29 i 30 października do siedziby teatru Współczesnego w Szczecinie przyjadą widzowie z Tuczna, Golczewa i Maszewa.

 

W ramach projektu odbędą się również warsztaty towarzyszące spektaklowi, przygotowane przez Martę Gosecką, pedagożkę teatralną Teatru Współczesnego w Szczecinie.

TEATR POLSKA organizowany jest od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Zadanie finansowane przez Miasto Szczecin.

Więcej informacji na stronie: www.teatrpolska.pl i www.facebook.com/TeatrPolska

logo e-teatrlogo Instytutu TeatralnegoLogo Teatr Polska 2022Logo miasto Szczecin

Ads

facebook