To nowa oferta dla szkół średnich w Teatrze Współczesnym!

Zdjęcie do spektaklu LA PASIONARIA, fot. K. Babińska
Warsztaty do spektaklu La Pasionaria, reż. Karolina Szczypek

Zajęcia przeznaczone są dla grup zorganizowanych, które widziały spektakl – liczba uczestników min. 15 osób, maks. 30 osób. Poprowadzi je pedagożka teatru Marta Gosecka. Od ponad 15 lat związana z młodzieżowymi grupami teatralnymi, które charakteryzują się otwartością i różnorodnością. W pracy z dziećmi i młodzieżą największą wagę przywiązuje do procesu twórczego i relacji.

Warsztat I – Jej biografia/ herstoria
Warsztat skupiający się na opowiadaniu historii kobiet z różnych perspektyw – tradycyjnej, kobiecej, prywatnej, publicznej. Porozmawiamy o znaczeniu kobiet w historii i przejrzymy się różnym rolom przyjmowanym przez kobiety – matki, polityczki, żony, rewolucjonistki, itp. Co tracą, co zyskują i czy da się pogodzić wszystkie te role? Warsztat wykorzystuje również plakat teatralny, jako tekst kultury do interpretacji.

Cele z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego
i pięcioletniego technikum: język polski: I.2.2, I.2.6, II.3.5, II.1.7, IV.1,IV.7; poziom rozszerzony: I.2.4; IV.2. Czas trwania 90 minut.

Warsztat II – Zakryte/odkryte,  głośno/cicho – gra z przestrzenią, światłem i dźwiękiem spektaklu
Warsztat, którego punktem wyjścia jest scenografia spektaklu i jego warstwa dźwiękowa. Przyjrzymy się temu, co widoczne i temu co ukryte. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co widać w szklanej „klatce” i co dzieje się, gdy gaśnie sceniczne światło. Jakie dźwięki towarzyszą bohaterom spektaklu? Na czym polega siła rewolucyjnego przemówienia? Czy równie silne są słowa szeptane przez matki? Warsztat ma na celu zbadanie chwytów wspierających przekaz retoryczny różnych komunikatów. Uczestnicy warsztatu staną przed zadaniem stworzenia teatralnego reportażu dźwiękowo-słownego na wybrany temat.

Cele z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego
i pięcioletniego technikum: język polski: I.2.2, I.2.7, II.3.3, 4, 8, III.1.1, 2, 3, 4, III.2.2, III.2.9, III.2.10; poziom rozszerzony: I.2.4, IV.2. Czas trwania 90 minut.

Warsztat III – Człowiek między totalitaryzmami – ćwiczenia z gniewu
Warsztat, w którym zbadamy emocje człowieka doświadczającego niesprawiedliwości społecznej. Jego reakcje na cierpienie, cierpienie innych. Co rodzi gniew i do czego ten gniew może doprowadzić? Odniesiemy się do postaci z La Pasionarii i fragmentów Zniewolonego umysłu, fragmentów biografii Wandy Wasilewskiej, Michaliny Tatarkówny-Majkowskiej i własnych doświadczeń. Uczestnicy warsztatu poszukają odpowiedzi na uniwersalizm zachowań i postaw wobec terroru doktryn i ideologii.

Cele z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego
i pięcioletniego technikum: język polski: I.2.1, 6, II.2.8, III.2.4, IV.6, IV.7; poziom rozszerzony: I.2.4., IV.2. Czas trwania 90 minut.

Zdjęcie do spektaklu LA PASIONARIA, fot. K. Babińska

La Pasionarię [link do spektaklu tutaj] gramy na deskach Malarni 30 listopada, a także 1, 2, 3, 4 i 5 grudnia o godz. 19.00. Polecamy również tekst kontekstowy o historii Dolores Ibárruri Gómez [do przeczytania tutaj].

W sprawie rezerwacji miejsc na warsztaty prosimy pisać na adres: m.gosecka@wspolczesny.szczecin.pl.

Ads

facebook