Piotr Rowicki
Zabić prezydenta
reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak
scenografia i kostiumy: Katarzyna Sobolewska
projekcje: Kinga Dalska
obsada:
Eligiusz Niewiadomski: Arkadiusz Buszko
prapremiera: 28 września 2019, Teatr Mały
spektakl trwa: 60 minut
Dla jednych psychopata, którego należy potępić, dla innych obiekt kultu i niedościgniony wzór. Spektakl o Eligiuszu Niewiadomskim, zabójcy pierwszego prezydenta RP Gabriela Narutowicza jest próbą zrozumienia człowieka, szukania analogii, odniesień do współczesności i poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie – jaki jest właściwy klucz do zrozumienia istoty tego zabójstwa? Dlaczego Niewiadomski, Polak, katolik, ojciec i mąż, ceniony artysta myślał, że ratuje kraj? Dla kogo – i dlaczego, jeśli w ogóle – został bohaterem…? Sztuka Piotra Rowickiego w reżyserii Piotra Ratajczaka z Arkadiuszem Buszką w roli Niewiadomskiego, to kolejna artystyczna współpraca tego trio.
Media o spektaklu:
„Zabić prezydenta” uderza celnie – można rzec gorzko: jak kula Niewiadomskiego – trafiając w nasze dzisiejsze problemy i lęki. Czy raczej w nasze coraz mniej skrywane i śmielej obecne fascynacje i obsesje.”
A.D. Liskowacki, Kurier Szczeciński
„Spektakl „Zabić prezydenta” to nie tylko fenomenalnie wygrana, pozbawiona zapychaczy (skromną, lecz wymowną scenografię dopełniają wyłącznie ubogacające całość projekcje z wycinkami prasowymi i fragmentami filmu Kawalerowicza „Śmierć prezydenta”, przygotowane przez Kingę Dalską) i przemyślana co do centymetra realizacja sztuki Piotra Rowickiego. Osobiście postrzegam go także jako ważne i aktualne ostrzeżenie przed podsycaniem agresywnych społecznych nastrojów, za którym w równym stopniu stoją obliczone na zysk działania mediów (sterowanych przez różne strony), jak i hejt rozsiewany przez jednostki – czasem dla określonych korzyści, częściej z małostkowości, rozżalenia prywatnymi sprawkami i zwykłego braku wyobraźni.”
Agnieszka Moroz, dziennikteatralny.pl
„”Zabić prezydenta” to także swoisty wernisaż. Widzowie w Teatrze Małym oglądają prace mordercy prezydenta w postaci projekcji jego obrazów na białych, umieszczonych na scenie ekranach. Czasami pojawiają się też fragmenty archiwalnych filmów tworzących tło, dodających oddechu opowiadanej historii i sączących nam różne skojarzenia i metafory (wnikliwe oko dostrzeże tu nawet wypalony budynek szczecińskiego komitetu wojewódzkiego PZPR z 1970 r.).”
Adam Zadworny, Gazeta Wyborcza – Szczecin
[…] Monodram Buszce po prostu się należał! Albo inaczej: monodram Buszki po prostu się należał, ale widzom! To absolutnie wybitna kreacja, zagrana na najwyższym skupieniu, wyrazista, emocjonalna, porażająca i poruszająca.
Daniel Źródlewski, Prestiż Szczecin [link]

Teatr Współczesny dziękuje Trafostacji Sztuki za udostępnienie przestrzeni na potrzeby sesji promocyjnej do spektaklu.
Zdjęcia: Piotr Nykowski.
Przeczytaj artykuły kontekstowe o zamachach na polskich polityków:
Kryminalny scenariusz historii, czyli mroczna prawda o polskich zamachach – część I
Kryminalny scenariusz historii, czyli mroczna prawda o polskich zamachach – część II
Posłuchaj rozmowy z autorem i widzami po premierze [link].
Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Hubert Michalak, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący).