57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontrapunkt

Logo festiwalu na czarnym tle. Po środku grafika przypominająca oko.

Festiwal odbędzie się w dniach 19 kwietnia – 1 czerwca pod hasłem „Znajdź swój punkt widzenia!”.

Organizatorem 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT jest Teatr Współczesny w Szczecinie i Teatr Lalek Pleciuga. Informacje o biletach i szczegółowy program festiwalu na stronie kontrapunkt.pl


19-21 kwietnia: otwieramy 57. KONTRAPUNKT!

 

Huczne i społeczne! TRANSGRANICZNE SPOTKANIA KULTURALNE – 7 AKTÓW MIŁOSIERDZIA to seria otwartych wydarzeń artystycznych, która otworzy 57. Międzynarodowym Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT. Akcje będą odbywać się w sześciu różnych lokalizacjach Szczecina (m.in. Ogrodach Śródmieście, Marinie Gocław czy sali sesyjnej Rady Miasta).

 

Inspirując się obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia”, zaprosiliśmy artystów i artystki, reprezentujących różne dziedziny sztuki, metody i filozofie tworzenia, żeby sami na nowo zinterpretowali ten jeden z kanonicznych konceptów etycznych. Być może miłosierdzie, odwołujące się wprost do naszych uczuć, emocji i postaw jest tym, czego dziś, w dobie podziałów, konfliktów, ogromu przemocy i nierówności, potrzebujemy szczególnie.

 

Pełny program otwarcia dostępny [tutaj].


Międzynarodowy Konkurs Formy: 21-28 kwietnia

 

Perła festiwalu to Międzynarodowy Konkurs Formy, w którym znalazło się osiem głośnych i uznanych spektakli z Polski i zagranicy. Przedstawienia oceni jury reprezentujące różne dziedziny i punkty widzenia, w skład którego wejdą: pisarka Inga Iwasiów, artystka Katarzyna Kozyra, reżyserka Anna Smolar, dziennikarz Piotr Jacoń i krytyk Marek Waszkiel. Obrady jury odbędą się podczas gali finałowej konkursu i będą publiczną debatą z udziałem mediatora.

 

Program Międzynarodowego Konkursu Formy

 

21.04 - WHITEWASHING, Rébecca Chaillon (Francja)

Pierwszy w Polsce pokaz światowej produkcji poruszającej temat rasizmu i tolerancji. Whitewashing to praktyka obsadzania białych aktorów w rolach osób z innych grup etnicznych. Wykorzystując to samo określenie, Rébecca Chaillon eksperymentuje z wybielaniem skóry, sprawdzając polityczną siłę tego gestu. Razem z Aurore Déon badają ambiwalentne napięcie, w jakim znajduje się czarna kobieta w społeczeństwie zdominowanym przez białych. Z ich gestów – ciągłego ruchu, aby oczyścić i zabrudzić przestrzeń, zabiegów dokonywanych na skórze i włosach – wynika bolesna prawda: wiele czarnych kobiet jest relegowanych do społecznie upokarzających zadań. 

 

22 i 23.04 - THE MAKING OF PINOCCHIO, Rosana Cade, Ivor MacAskill (Wielka Brytania)

Prawdziwa opowieść o miłości i tranzycji opowiedziana poprzez historię Pinokia. Artyści i kochankowie Rosana Cade i Ivor MacAskill rozpoczęli pracę nad „The Making of Pinocchio” w 2018 roku – towarzyszyła ona tranzycji Ivora i była niejako odpowiedzią na nią. W przedstawieniu, które The Guardian określił jako „wesoły, mądry i przemyślany dwugłos, pełen zabawnych obrazów” – ich czułe i złożone doświadczenie autobiograficzne spotyka się z magiczną historią kłamliwej marionetki, która chce być „prawdziwym chłopcem”. 

 

23.04 - NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU, Gosia Wdowik (Polska)

Przedstawienie na podstawie książki Marieke Lucasa Rijnevelda jest wizualną opowieścią o doświadczeniu straty oraz o jej odkładaniu się w ciele i w wyobraźni. O próbie skonfrontowania się z tragedią, która więzi 10-letnią bohaterkę i jej bliskich w świecie pogrążonym w żałobie. O potrzebie odnalezienia sensu w śmierci. To także historia o dojrzewaniu i o końcu dzieciństwa. Świat, w którym panuje wieczna zima i przenikający chłód, pełny jest magicznego myślenia, zaklęć i modlitw. Widzimy go oczami dziewczynki wchodzącej w czas dorastania. Jest ona zarówno obserwatorką, narratorką i kreatorką fantazji. 

 

23 i 24.04 - SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP, Lucy Wilke, Paweł Duduś, Kim Ramona Ranalter (Niemcy)

Opowieść o poczuciu wspólnoty, uważności i dobrej zabawie. W figlarnych interakcjach Lucy Wilke i Paweł Duduś badają zakres swojej relacji: przyjaźni, która wymyka się tradycyjnym definicjom i jest kształtowana przez poetyckość i wspólną potrzebę zmysłowości. W interakcji z muzyką na żywo Kim_Twiddle, performerzy malują intymny portret w siedmiu rozdziałach. Ten koktajl osobowości przeciwstawia się stereotypom i normatywnemu postrzeganiu. Oferuje publiczności spojrzenie na utopię – wizję ludzkich interakcji, w których priorytetem jest czułość, szczerość i poświęcenie, aby autentycznie odnosić się do siebie nawzajem. 

 

24.04 - SYN, Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel (Polska)

Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz, jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to? 

 

25 i 26.04 - AFTER ALL SPRINGVILLE, Miet Warlop  (Belgia)

Komiks o tragicznej porażce społeczności, którego wybuchowa narracja rozgrywa się wokół dymiącego domku z tektury, jego mieszkańców i sąsiadów: eleganckiego chodzącego stołu, który pragnie jedynie, aby go nakryto, mężczyzny, który chce wynieść śmieci, sfrustrowanej skrzynki bezpiecznikowej oraz bardzo długiej pary spodni. Przeżywają oni duże i małe dramaty, które mają slapstickowy charakter, choć mogą prowadzić do katastrofy. Historia opowiedziana jest z komiksową lekkością. 

 

27.04 - CZARNOKSIĘŻNIK OZ, Konrad Dworakowski (Polska)

Wyobraź sobie wiatr, który zabiera Ci to, co jest dla Ciebie cenne. Wyobraź sobie siłę, która zmienia świat wokół Ciebie. Wyobraź sobie przestrzeń, do której trafiasz wbrew własnej woli. Wyobraź sobie kraj rządzony przez wielkiego Czarnoksiężnika, którego nikt nigdy nie widział, który być może nawet nie istnieje…  Właśnie wyobraziłeś sobie OZ. Miejsce, do którego trafia tysiące dzieci i dorosłych. Każde z nich widzi je inaczej, ma inną drogę do pokonania i inne oczekiwania wobec Czarnoksiężnika. Łączy ich jedno, chcą być u siebie, żyć i czuć po swojemu. Poszukują miłości, mądrości, odwagi i tego, co da im największą siłę – wspólnoty, która pozwala w pełni wykorzystać to, co maja najcenniejszego. Jeśli ocalą samych siebie, być może ocalą coś więcej, na przykład świat. 

 

28.04 - JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ, Mateusz Pakuła (Polska)

Adaptacja głośnej książki Mateusza Pakuły. Osobista opowieść o procesie umierania jego ojca, który chorował na raka trzustki, ale też historia bezradności i wściekłości na instytucje państwa, służbę zdrowia i Kościół, które zadają chorym dodatkowe cierpienia. „Współumieranie”, o którym napisał Pakuła, nie jest jednostkowym doświadczeniem. Z bezradnością, wściekłością i gniewem mierzą się tysiące ludzi w całej Polsce, którzy nie mogą decydować o własnym losie, a ich bliskim ogranicza się prawa. To krzyk o eutanazję w chwilach przekraczania granic cierpienia. Ale myli się ten, kto myśli, że zobaczy na scenie smutną opowieść, bo w spektaklu nie zabraknie groteski i komizmu, tak bliskich wszystkim spektaklom Pakuły. 


Punkt Wyjścia i Punkt Zwrotny

 

W maju zapraszamy m.in. na spektakle w dwóch sekcjach: Punkcie Wyjścia i Punkcie Zwrotnym. 

W pierwszym z nich znalazły się spektakle skierowane do widza dziecięco-młodzieżowego – „Pradawne drzewo” inspirowane mitologią słowiańską, „Trojanki” na podstawie klasycznej greckiej tragedii, „Tata”, który opowiada o ojcu idealnym, a zarazem konfrontuje się ze stereotypami czy historia o przyjaźni dla najnajów „Kulka”. Punkt Zwrotny to przedstawienia dla dorosłej części publiczności, które zmieniły postrzeganie współczesnego teatru. W tegorocznej edycji zobaczymy projekty założyciela legendarnego Vivarium Studio, reżysera i scenografa Philippe’a Quesne’a. Jego „Farm Fatale” i „MAULWÜRFE Koncert Kretów” zabiorą widzów do tajemniczego świata pozbawionego ludzi, który zachwyca i pobudza do refleksji.

 

11.05 – Kulka (Tomasz Maśląkowski)

Historia przyjaźni. Nieoczywista, bo opowiedziana bez słów – językiem muzyki, form plastycznych i ruchu. Jej bohaterami są dwaj muzycy grający na ukulele. Ich występy, zabawy i wygłupy wydają się beztroskie, a więź silna i trwała. Ale pewnego dnia to się zmieni. Czy przyjaciele poradzą sobie z tą sytuacją? Wiek: 1+

12.05 – Trojanki (Konrad Dworakowski)

Troja upadła. W niewoli Greków pozostały tylko kobiety. Opłakujące poległych obrońców miasta mierzą się z pierwszym dniem po wojnie, złorzecząc oprawcom, bogom i losowi. Ale wojna trwa, wojna jest wieczna. Nie ma w niej zwycięzców, nikogo nie czyni szczęśliwym. Głos oddany trojańskim kobietom jest jedynym aktem sprawiedliwości, jaki możemy uczynić. Wiek: 16+

19.05 – Pradawne drzewo (Honorata Mierzejewska-Mikosza)

Spektakl inspirowany mitologią słowiańską. Historia niezwykłego drzewa, które stanowi centrum świata, jest świetną okazją do pokazania dawnych zwyczajów związanych ze zmiennością pór roku, zwrócenia uwagi na piękno, ale i kruchość Natury. Tradycje i elementy kultury ludowej prezentowane są w nowoczesnej odsłonie, operującej bogatymi środkami teatru formy. Wiek: 5+

25.05 – Tata (Tomasz Maśląkowski)

Tytułowy bohater to widziany oczyma dziecka „ojciec idealny”. Wszechwiedzący, niezłomny i niekonwencjonalny. Taki, który zna rozwiązanie każdego problemu, a jednocześnie nie wstydzi się okazywania emocji. Taki, który potrafi przeciwstawić się lekarzom, trenerowi pływania, ale też rozzłościć się czy rozpłakać. To jednocześnie zapis tęsknoty za Tatą, który kurczy się, łamie, a czasem nawet... znika. Wiek: 5+

25.05 – MAULWÜRFE Koncert Kretów, Philippe Quesne

Mając za sobą światowe tournée, muzyczny zespół gigantycznych kretów wychodzi ze swoich jaskiń, aby ponownie koncertować po tym ponurym świecie. Na ich muzykę wpływają wszelkiego rodzaju podziemne dźwięki, miękka muzyka elektroniczna i punkowa melodia głosu. Krety grają na basie, gitarze, perkusji i hipnotyzującym thereminie, by oczarować publiczność i zachęcić do tańca i zabawy.

26.05 – Farm Fatale, Philippe Quesne

Pięcioro strachów na wróble, poetów i muzyków, żyje w świecie, z którego zniknęli już ludzie. To, co zostało, zdaje się przypominać gospodarstwo wiejskie. Strachy prowadzą stację radiową, oddają się filozoficznym rozważaniom i z rozbrajającym humorem ożywiają miniony świat wspomnieniami i archiwalnymi nagraniami. To słodko-gorzka kronika ekologicznego zagrożenia, w którego obliczu zdolność do podziwiania piękna natury staje się aktem oporu.

 


Premiery 57. KONTRAPUKTU

 

„Giselle, tańcz!” w reżyserii Anny Obszańskiej, zwyciężczyni Forum Młodej Reżyserii. Przedstawienie inspirowane arcydziełem baletu romantycznego powstanie w koprodukcji z Teatrem Łaźnia Nowa i Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Boska Komedia w Krakowie. 

„Giselle” jako klasyczny balet romantyczny stanowi pretekst do opowiadania o sile eksploatacji ciała, o popychaniu go do granic niezgodnych z fizjonomią, anatomią i prawami fizyki, o wycieńczającym treningu, o zachowaniu wręcz anorektycznej sylwetki po to, by osiągnąć iluzję, by stać się nadczłowiekiem. 

 

„Gong!” – familijna sztuka lalkowa, hołdująca wartościom olimpijskim. Spektakl powstaje w kooperacji z Fundacją Moniki Pyrek.

To historia o poszukiwaniu siebie i swojej drogi. O walce z przeciwnościami i uporze w dążeniu do celu. A także to tym, że czasem coś, co wydaje się dziwactwem i ciężarem, okazuje się być najlepszym prezentem od losu. 

 


 

Źródła finansowania i partnerzy 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT:

 

 

 

57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Wartość dofinansowanie 200.000 PLN, całkowita wartość projektu 1.095.300 PLN

Data podpisania umowy: 08-05-2024

57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT to interdyscyplinarny festiwal sztuki. Największe święto teatru w regionie, a zarazem jeden z największych i najstarszych w Polsce festiwali teatralnych. Festiwal rozpocznie społeczny transgraniczny program otwarcia, inspirowany obrazem Caravaggia „Siedem czynów miłosierdzia”. Celem jest redefinicja aktów miłosierdzia w kontekście dyskursu współczesnej rzeczywistości. Otwarcie będzie angażowało lokalne społeczności z przygranicznych gmin, które będą odbiorcami i współtwórcami wydarzeń. Następnie odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Formy, interdyscyplinarna konfrontacja wielu stylistyk artystycznych – od teatru formy, poprzez taniec, sztuki wizualne, teatr lalek, pantomimę, po teatr dramatyczny. W dalszej części festiwalu w ramach „Punktu Zwrotnego” pokazane zostaną spektakle, które zmieniły postrzeganie współczesnego teatru. W wydarzeniach towarzyszących znajdą się m.in. spektakle debiutantów zaskakujące nowymi środkami ekspresji.

 

created: 15.04.2024 - 10:34

Related articles

See more articlesStrzałka w prawo