DALEKO JESZCZE? Plany na sezon artystyczny 2023-2024

Na grafice zdjęcie: Z ciemności wyłaniają się osoby o trupich twarzach, trzymając w rękach lampy naftowe.

 Niebawem ruszymy w kolejną podróż. Znów udajemy się w nieznane, pełni nadziei, ale też lęku, nieobojętnie przyglądając się współczesności. Zbierając wszystko to, co już sobie nawzajem opowiedzieliśmy, ale też to, co jeszcze chcemy sobie powiedzieć, pytamy: DALEKO JESZCZE? 

 

Bo jak długo można bać się jutra? Tego co przynoszą nam wiadomości o 

                kolejnych wojnach, 

                               konsekwencjach zmian klimatycznych, 

                                               nieakceptowalnych aferach i 

niczym nieuzasadnionej przemocy praktykowanej przez tych, którzy mają choć trochę więcej siły i władzy. 

 

Przecież gdzieś jest kres podróży, która teraz wydaje się nie mieć końca. Podróży, której każdy się obawia, ale też wie, że nie ma od niej ucieczki. 

Przecież wciąż mamy nadzieję, że coś się wydarzy, że wszystko w czym trwamy, to tylko jakiś błąd systemu, jego chwilowe zawieszenie, majak, który zaraz się skończy. 

Wyruszmy razem w kolejny sezon, wyruszmy wspólnie, nikogo nie zostawiając w tyle, pozwólmy sobie na smutek i radość, śmiech i łzy. Po raz kolejny przyznajmy, że potrzebujemy teatru i siebie na wzajem. Znów bądźmy razem! Być może bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Jakub Skrzywanek 

Dyrektor artystyczny
Teatru Współczesnego w Szczecinie

 

 


PREMIERY 

 

Joël Pommerat

Czerwony Kapturek

reżyseria: Anna Smolar
przekład: Maryna Ochab

polska prapremiera: 22 września 2023, Duża Scena
 

Czego się boisz?
Ale tak naprawdę, w prawdziwym życiu, czego się boisz?
A teraz wyobraź sobie, że temu czemuś patrzysz prosto w oczy, 
że to coś ma kształt, 
wydaje nawet dźwięki, 
może do ciebie mówi. 
Co mówi?
I co ty na to?
Czy widzisz czerwień?
Gdzie ona jest?
A kim jest wilk? I jaki jest ten wilk? Kto tak naprawdę odgrywa rolę wilka? 
A ty – jaką rolę odgrywasz?
Podobno warto czasem zanurzyć się w głębokim ciemnym lesie, zmierzyć się z bestią i sprawdzić swoje siły, sprawdzić swoją moc.

„Czerwony Kapturek” to czwarty po „Jedną ręką”, „Pinokiu” i „Kopciuszku” spektakl Anny Smolar, na podstawie tekstu współczesnego francuskiego dramatopisarza i reżysera – Joëla Pommerata. 

Zapraszamy do tajemniczego, muzycznego świata, w którym nieustannie się ścierają groza 
i śmiech, a relacje opowiadane są językiem choreograficznym, w rytmie bębnów na żywo.

Spektakl dla widzów 7+

 

 

XD dramma per musica 

na podstawie „Pastrami” Malcolma XD 
 

reżyseria, choreografia: Aleksandra Matlingiewicz

reżyseria, adaptacja, muzyka: Jacek Sotomski

prapremiera: 24 listopada 2023, Scena Nowe Sytuacje

 

Premiera w ramach II edycji rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje

 

Inscenizacja „Pastrami” Malcolma XD ujęta w formie nawiązującej do barokowego gatunku muzyczno-scenicznego dramma per musica. 

Pozornie niepolityczna powieść internetowego twórcy pod osnową humoru podejmuje tematy pokoleniowe osób urodzonych na przełomie lat 80-tych i 90-tych XX wieku. Dziki i nieudany przeszczep kapitalizmu, dziedzictwo transformacji i dorastanie w gospodarce wolnorynkowej, a z drugiej strony nieudolność i załamanie systemu wartości wyznawanych przez pokolenia rodziców i dziadków.

Spektakl będzie nie tylko nostalgiczną podróżą, lecz próbą wspólnotowego doświadczenia skomplikowanej historii. Czy pozwoli to na uwolnienie się od kompleksów i zbudowanie nowej, silnej tożsamości pokoleniowej?

 

 

Gianina Cărbunariu

Opowieści babć szeptane córkom przez matki

tekst, reżyseria: Gianina Cărbunariu

prapremiera: grudzień 2023, Duża Scena

 

W latach 1966-1989, za czasów dyktatury Nicolae Ceaușescu, w Rumunii obowiązywał całkowity zakaz aborcji. Było to najbardziej restrykcyjne prawo w całym bloku sowieckim, które odcisnęło na społeczeństwie piętno, sięgające kilku pokoleń. Współcześnie Polska i Węgry wciąż czynią niebezpieczne kroki ograniczające prawa kobiet, a Amerykanki niedawno utraciły konstytucyjne prawo do przerywania ciąży. Czy przeszłość Rumunii i wspólne doświadczenia mogą nas czegoś nauczyć? Materiał wyjściowy do spektaklu stanowią wywiady przeprowadzane zarówno w Rumunii, jak i w Polsce – prawdziwe historie kobiet z różnych pokoleń.

Gianina Cărbunariu to dramatopisarka i reżyserka teatralna. Współpracowała z najlepszymi scenami na świecie (Kammerspiele Munich, Schauspielhaus Stuttgart czy Centro Dramatico Nacional Madrid). Jej spektakle prezentowane były w Budapeszcie, Berlinie, Brukseli, Paryżu czy Lyonie, a także na wielu międzynarodowych festiwalach, w tym na legendarnym festiwalu w Awinionie. W Polsce jej przedstawienia można było oglądać podczas Festiwalu „Dialog” we Wrocławiu czy „Kontakt” w Toruniu, a także na Konfrontacjach Teatralnych w Lublinie i w TR Warszawa. Zasiadała w jury Festiwalu Szekspirowskiego.

 

 

Dobry piesek

reżyseria: Mateusz Atman, Agnieszka Jakimiak 

premiera: marzec 2024, Duża Scena

 

„Jak być najlepszym człowiekiem dla naszych psów?”, „Jak zrozumieć psi język?” – nawołują do nas okładki książek. Behawioryści i zoopsychologowie wyparli dawnych treserów. Nasze współbycie z psami uległo diametralnej zmianie od czasu, w którym nieposłusznym zwierzętom zakładało się kolczatkę, a psy pasterskie trzymano na krótkim łańcuchu. 

Praca nad spektaklem podąża za przyszłymi, teraźniejszymi, prawdziwymi i możliwymi relacjami między psami i osobami, które sprawują nad nimi opiekę. Czy kiedykolwiek będzie to kontakt oparty na współistnieniu i symbiozie? Czy jesteśmy w stanie przekroczyć wpisany w niego stosunek władzy i posiadania? Przyglądamy się portretom psów i ich ludzi, mieszamy i odwracamy perspektywy ludzkie i zwierzęce. Poddajemy refleksji procesy dehumanizacji i uczłowieczania, badając sploty natury i kultury. 

Autorski spektakl reżyserowany przez opiekunów czarnej pudelki – Ksenii: Mateusza Atmana i Agnieszkę Jakimiak. W procesie tworzenia spektaklu wezmą też udział psie osoby, które towarzyszą zespołowi Teatru Współczesnego w Szczecinie oraz realizatorom i realizatorkom projektu.

 

 

Udar. Giselle 

reżyseria: Anna Obszańska

premiera: maj 2024, Duża Scena 

Premiera w ramach II rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje. Koprodukcja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT i Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. 


Opowieść o walce, jaką trzeba stoczyć, by odzyskać sprawność organizmu dotkniętego zawałem mózgu. W centrum znajduje się ciało. Ciało zaniedbane i niesłuchane. W czasach bezustannego pośpiechu z jednej strony ignorowane, a z drugiej – doprowadzane do granic możliwości. 

„Giselle” jako emblematyczny balet romantyczny stanowi pretekst do opowiadania o sile eksploatacji ciała, o popychaniu go do granic niezgodnych z fizjonomią, anatomią i prawami fizyki, o wycieńczającym treningu, o zachowaniu wręcz anorektycznej sylwetki po to, by osiągnąć iluzję, by stać się nadczłowiekiem. 

Studium tego dzieła staję się również przyczynkiem do pracy ze wspomnieniami i prywatnym doświadczeniem autorki spektaklu. Walka, którą stacza główna bohaterka baletu, balansując pomiędzy światami życia i śmierci to sytuacja, z której autorka czerpie, by opowiedzieć swoją własną historię walki z ciałem – zbuntowanym i obumierającym…

 

 

Zdążę!

reżyseria: Tomasz Cymerman

premiera: czerwiec 2024, Teatr Mały

 

Spektakl inspirowany reportażem Olgi Gitkiewicz pt. „Nie zdążę” – opowieść o kuriozum, jakim jest polski transport publiczny. Autorzy doświadczeni podróżowaniem po kraju wybrali dla niego adekwatną formę – musicalu. Oficjalne statystyki nie są już jednak tak zabawne: wykluczeniem komunikacyjnym dotknięta jest jedna trzecia Polaków.  „W 2016 roku do ponad 20% sołectw w Polsce nie docierał żaden transport publiczny”. Sytuacja ta pogarsza się w dalszym ciągu z roku na rok. 

Jak opowiedzieć o tym w teatrze? Twórcy postanowili skorzystać ze starego jak świat wątku dwojga kochanków, którzy nie ustają w wysiłkach, by się odnaleźć. Bohaterowie spektaklu to para, która chce spotkać się w rocznicę swojego związku. Obydwoje wyruszają w podróż z dwóch krańców Polski, mając nadzieję, że wieczorem uda im się wypić lampkę wina w Szczecinie. Podróż okazuje się jednak zadaniem zupełnie karkołomnym. Bohaterowie spektaklu wciąż jednak wierzą, że ich miłość wszystko przezwycięży. Czyżby? 

Pełne muzyki i anegdot wydarzenie teatralne, w którym publiczność rozpozna całe spektrum emocji, jakie towarzyszą podróżującemu przez polskie wertepy, rozjazdy i torowiska. Łącząc wątki humorystyczne z zupełnie niehumorystyczną prawdą na temat transportu publicznego, twórcy chcą wciągnąć widzów w dyskusję nad przyszłością. Okazuje się bowiem, że za wieloma problemami potencjalnie nie do rozwiązania stoją –  jak zwykle, przyzwyczajenia, uprzedzenia i brak wiedzy. Czy Polskę stać na to, by w nich grzęznąć? 

 

 

Kobieta, która zajęła się ogniem

reżyseria: Ewa Rucińska

dramaturgia: Ewa Rucińska, Maria Dąbrowska 

premiera: 15 września 2023, Teatr Mały

 

Premiera Środowiska Inicjatyw Artystycznych Hybadu w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie 

 

Komediowy spektakl muzyczny, stworzony na bazie prawdziwych kobiecych historii – kontynuacja mającej gorące grono fanów i fanek „Kobiety zagrożonej niskimi świadczeniami emerytalnymi”. 

Opowieść o artystce, która podejmuje się misji naprawy świata, choć ten ciężar ewidentnie ją przygniata. Maria chce wziąć na siebie wszystkie opisane przez kobiety problemy. Te, z którymi mierzą się po cichu, w domu i w pracy, zmuszając się do odgrywania roli świetnie radzącej sobie ze wszystkim heroski. Interaktywna, lekka forma musicalu budzi śmiech i zachęca do rozmowy, dodając wydarzeniu wspólnotowy, terapeutyczny wymiar. 

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

 

 


57. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRALNY KONTRAPUNKT 

20 kwietnia – 1 czerwca 2024

To pierwszy w Polsce, tak duży festiwal, organizowany wspólnie przez teatr lalek i teatr dramatyczny. Wyrastający z „wolnościowego” potencjału Szczecina i autorskich dróg teatralnych instytucji, które go tworzą. Jednocześnie hołdujący dawnym hasłom Kontrapunktu – idei sprzeczności ścierających się form.

W programie znajdą się zarówno wielkie superprodukcje, jak i mniejsze, kameralne spektakle. Zobaczymy przedstawienia łączące teatr, sztuki wizualne i muzykę – od spektakli dramatycznych, lalkowych, tanecznych po pantomimę.

Spektakle festiwalowe pokazywane będą w dwóch nurtach – międzynarodowym konkursie formy (polskie i zagraniczne realizacje dla widzów dorosłych, interesujące ze względu na operowanie formą), a także w nurcie „Arcy?dzieła” i „Arcy?dzieła Junior”, w których znajdą się przedstawienia skierowane do widzów dorosłych, dzieci i młodzieży. O statusie „arcydzieła” dyskutować będzie szczecińska publiczność, a najlepsze spektakle w nurcie konkursowym wyłoni jury złożone z przedstawicieli różnych środowisk, nie tylko artystycznych. Obrady jury będą jawne i otwarte.

Pokazom spektakli będą towarzyszyły spotkania i rozmowy kontekstowe, a także dodatkowe wydarzenia. Czekają nas także dwie kontrapunktowe premiery przygotowane przez Teatr Współczesny i Teatr Lalek Pleciuga.

 


EDUKACJA TEATRALNA

W nowym sezonie artystycznym zapraszamy na cykle warsztatowe:

  • Od integracji do wakacji – pakiet 4 warsztatów dla całej klasy, zaplanowany na rok szkolny. Cykl składa się z 4 modułów: integracja (wrzesień-październik), komunikacja (listopad-grudzień), zespół (marzec-kwiecień) i pożegnanie (czerwiec),

     
  • Zadbaj o siebie –  8 warsztatów z dobrostanu dla nauczycieli i nauczycielek, inspirowanych m.in. „Ćwiczeniami z dobrostanu” – pracą zbiorową powstałą w dziale pedagogiki teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. 

Nowością w ofercie edukacyjnej są również warsztaty metodyczne do spektakli – bezpłatne warsztaty dla nauczycieli, którzy widzieli spektakl. Warsztaty będą odbywać się w każdym drugim secie po premierze nowego spektaklu.

 


TEATR MAŁY

Teatr Mały będzie kontynuować i rozwijać współpracę z trzema fundacjami: Lambdą Szczecin, Oswajaniem Miasta i Stowarzyszeniem Mi-gracja. Zaprasza również inne fundacje do kontaktu i współpracy.

Zapraszamy:

19 października – na międzypokoleniowe spotkanie społeczności LGBT, połączone z dyskusją o akcji Hiacynt (wraz z Lambdą Szczecin)

27-29 października – Święto Dzielnicy (razem ze Stowarzyszeniem Oswajania Miasta)

 

Więcej szczegółów jesienią!

 

created: 21.08.2023 - 10:24