Daniel Kotowski i Wojciech Grudziński nominowani
Daniel Kotowski (performer i współreżyser ZNAKU Z JĘZYKIEM) nominowany do Paszportów Polityki w kategorii Sztuki wizualne! Wśród nominowanych w kategorii Scena (która zastąpiła kategorię Teatr) znalazł się Wojciech Grudziński, twórca choreografii w spektaklu DOBRY PIESEK.
‘Daniel Kotowski - po raz pierwszy w historii Paszportów POLITYKI nominację otrzymał twórca głuchy. Jego artystyczny głos okazał się głośny, wyrazisty i oryginalny. Urodzony w 1993 r. w Łomży Daniel Kotowski studiował architekturę wnętrz w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, obecnie jest doktorantem na ASP w Gdańsku. W swojej twórczości wykorzystuje fotografię, filmy wideo, instalacje i obiekty, ale głównym środkiem artystycznego wyrazu pozostaje performans. Służy mu do poznawania i ujawniania relacji na styku dwóch społeczności, które sam nazywa „światem kompletnych i niekompletnych”. Co ciekawe, w swych projektach posługuje się nie językiem migowym, ale mową, jak w wideoperformansie „Czytam na głos”, w którym odczytywał tekst hymnu Polski. Przed dwoma laty artysta przygotował w Komunie Warszawa spektakl „Rytuał miłosny”, w tym roku m.in. w stołecznym Teatrze Studio stworzył spektakl „Scenografia głosów”, współpracuje z Centrum Sztuki Włączającej i Teatrem 21, z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej'.
'Wojciech Grudziński - tancerz i choreograf, twórca spektakli, których cechami wspólnymi są, obok wykonawczej wirtuozerii, sięganie do osobistych doświadczeń oraz poczucie humoru. „Rodos”, zrealizowany w 2019 r. w Komunie Warszawa pierwszy zespołowy spektakl Wojciecha Grudzińskiego – wcześniej tańczył w przedstawieniach innych choreografów oraz tworzył projekty solowe – tytuł wziął od skrótu oznaczającego Rodzinne Ogródki Działkowe Otoczone Siatką. W tej scenerii rozgrywała się szalona, działkowa wersja „snu nocy letniej”, psychodeliczno-queerowa rewia, w której performerom towarzyszył m.in. łabędź ze zużytych opon samochodowych. W „Dance Mom” (2021 r., Nowy Teatr w Warszawie i Teatr im. Żeromskiego w Kielcach), eksplorującym relacje matki i syna, intymnym i wzruszającym, występował z tancerką, kontratenorem i własną matką, z wykształcenia ekonomistką. W rozwijanym podczas warsztatów z amatorami „Studium ukłonów” kontekst jest społeczny: ukłon jako ruch wykonywany przez mniejszości wobec większości. Najnowszy, solowy, spektakl „Threesome/Trzy” (szwajcarski festiwal Belluard Bollwerk i warszawski Nowy Teatr) bywa opisywany jako „mglisty pośmiertny balet, wyparta spuścizna, reenactment, somatyczny rabunek i transformacja” czy „taneczno-seksualny egzorcyzm”. Grudziński w brawurowy, poruszający, a momentami też zabawny sposób przywołuje w nim duchy baletmistrzów Teatru Wielkiego z czasów PRL: Stanisława Szymańskiego, Wojciecha Wiesiołłowskiego i Gerarda Wilka, stając się medium dla ich – często przemilczanej – queerowości.
Inspiracją do zajęcia się biografiami mistrzów była warszawska Szkoła Baletowa, którą Grudziński (ur. w Warszawie w 1991 r.), skończył, by następnie postawić na taniec współczesny i na Holandię (studia w Rotterdam Dance Academy i DAS Graduate School w Amsterdamie). Brał udział w przedstawieniach takich choreografów, jak Jérôme Bel czy Dries Verhoeven, jest artystą zrzeszonym z Frascati Producties w Amsterdamie. Karierę choreografa rozwija od 2013 r., dziś jego spektakle wyróżniają się nie tylko świetną choreografią i wykonaniem, ale także przemyślaną dramaturgią (Joanna Ostrowska, Paweł Soszyński, Klaudia Hartung-Wójciak), oryginalną muzyką (Wojtek Blecharz, Lubomir Grzelak), czy projekcjami wideo (Rafał Dominik)'.
fot. Leszek Zych / Tygodnik Polityka
Serdecznie gratulujemy i trzymamy kciuki!
Laureatów Paszportów Polityki poznamy 14 stycznia.