TYLKO MIŁOŚĆ: Podsumowanie sezonu 2022/2023

Para wirująca w tanecznym uścisku, oświetlona pomarańczowym światłem.

Kolejny pracowity sezon za nami, w ramach którego przygotowaliśmy pięć premier – dwie na Dużej Scenie, dwie na Scenie Nowe Sytuacje i jedną w przestrzeni Dużego Foyer. 

Pierwszą premierą była tragifarsa Floriana Zellera „Ojciec” w reżyserii Norberta Rakowskiego, ze znakomitym Jackiem Piątkowskim w roli głównej. 11 listopada na Scenie Nowe Sytuacje wystawiona została sztuka powstała w ramach rezydencji artystycznej – „Grunwald Rekonstrukcja” w reżyserii Eweliny Węgiel i Anny Mazurek. W lutym na Dużej Scenie swoją premierę miał „Sen nocy letniej” na motywach komedii Williama Shakespeare’a oraz w oparciu o wywiady z osobami z niepełnosprawnościami, ich rodzinami  i osobami zajmującymi się asystenturą seksualną i pracą seksualną. Spektakl wyreżyserowali Justyna Sobczyk i Jakub Skrzywanek, a w przedstawieniu, oprócz aktorów Teatru Współczesnego, wystąpili gościnni performerzy z niepełnosprawnościami. Na początku nowego roku Duże Foyer przeobraziło się w czwartą scenę, a jednocześnie dansingowy parkiet – 21 stycznia swoją premierę miał rezydencyjny „Dotyk za dotyk. Dansing” według koncepcji i choreografii Katarzyny Sikory. Sezon zakończyła premiera spektaklu „Powiem Ci jutro” w reżyserii Niny Khyzhny z tekstem Liuby Ilnytskiej, również w ramach rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje.

10 nagród, 9 festiwali

Miniony sezon upłynął pod znakiem festiwalowych wyjazdów, nagród i konkursów. Rozpoczęliśmy go podróżami „Edukacji seksualnej” (reż. Michał Buszewicz) w ramach programu Teatr Polska. Spektakl odwiedził Ustronie Morskie, Mirosławiec, Wałcz i Nową Sól. W konkursie głównym INFERNO 15. edycji festiwalu Boska Komedia w Krakowie i podczas Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej pokazany został „Odlot” Zenona Fajfera w reżyserii Anny Augustynowicz. „Edukację seksualną” Buszewicza zagraliśmy również w Zabrzu na festiwalu „Rzeczywistość przedstawiona”, na festiwalu Korczak Dzisiaj w Warszawie, a także Divadelní svět Brno w Czechach. W Brnie został pokazany także spektakl „Spartakus. Miłość w czasach zarazy” w reż. Jakuba Skrzywanka, który odwiedził również Międzynarodowy Festiwal Młodych Artystów Nova Komedie w Pradze, XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, a także 43. Warszawskie Spotkania Teatralne. Na tegorocznych WST zagraliśmy także „Dotyk za dotyk…” Katarzyny Sikory.

W tegorocznym plebiscycie „Bursztynowy Pierścień”, najstarszym plebiscycie teatralnym na Pomorzu Zachodnim, nasz teatr uzyskał najwięcej nominacji. Nagrodę dla Najlepszej Aktorki odebrała Ewa Sobiech (za rolę w spektaklu „La Pasionaria”); nagrodę za najlepszy spektakl poprzedniego sezonu otrzymał „Odlot”, a Helena Urbańska została odznaczona Srebrną Ostrogą za mocne wejście na deski Teatru Współczesnego (debiut w „Edukacji seksualnej”).

Spektakl „Spartakus. Miłość w czasach zarazy” znalazł się w finale 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej; „Edukacja seksualna” otrzymała Nagrodę Stefanii Wilczyńskiej i Nagrodę Machulskich podczas Festiwalu Korczak DZISIAJ, została także wyróżniona podczas Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” i znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Nasz dyrektor artystyczny Jakub Skrzywanek został laureatem Lauru Konrada – nagrody głównej 21. Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje; otrzymał także Paszport Polityki w kategorii Teatr i Nagrodę Artystyczną Miasta Szczecin, a Anna Augustynowicz odebrała Nagrodę im. Konrada Swinarskiego (nagroda dla najlepszego reżysera/ki minionego sezonu teatralnego) za spektakl „Odlot”.

Co nowego w teatrze?

W tym roku artystycznym zorganizowaliśmy pierwszy w historii teatru showcase, który podsumowywał I edycję rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje. Pokazaliśmy wszystkie trzy spektakle rezydencyjne – „Wiarołomną” Hany Umedy, spektakl „Grunwald Rekonstrukcja” Eweliny Węgiel i Anny Mazurek, a także „Dotyk za dotyk. Dansing” Katarzyny Sikory. Podczas 6-dniowego świętowania nasz teatr odwiedziło ponad 1200 osób!

Dzięki staraniom pedagożki teatru Marty Goseckiej powołane do życia zostało Zaplecze Teatralne. Niezależny organ wspierający, złożony z miłośników i miłośniczek teatru w różnym wieku. Teatralne Zaplecze okazało się wszechstronnie uzdolnione – zorganizowało m.in. czytania performatywne, oprowadzania po teatrze w stylu gonzo czy plenerowy reset miejski.

Do zespołu Współczesnego w roli dramaturżki dołączyła Anna Mazurek, która (wśród wielu prowadzonych zadań) ożywiła Teatr Mały. Warsztaty dla osób z doświadczeniem migracji, warsztaty dramatopisarskie, spotkanie autorskie z Anouk Herman, koncert Di Liebe brent wi a nase Szmate (jid. Miłość płonie jak mokra Szmata) czy ogródkowa strefa kibica podczas finału Eurowizji, to tylko niektóre z działań podjętych w Małym. Czekamy na więcej!

Realizację wielu wydarzeń umożliwiło nam wsparcie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przez cały sezon wybrane spektakle pokazywaliśmy z audiodeskrypcją, napisami w języku polskim i tłumaczeniem na polski język migowy, a pracownicy naszego teatru wzięli udział w szeregu szkoleń z dostępności. Wciąż staramy się poprawiać naszą ofertę i docierać do szerszej publiczności – wraz z Domem Skandynawskim zorganizowaliśmy warsztaty „Dostępność jako narzędzie twórcze” (wydarzeniu towarzyszyła audiodeskrypcja i tłumaczka PJM), a na Małym Foyer pokazaliśmy performatywne miganie reportażu Anny Goc pt. „Głusza”. Pracowaliśmy ponadto nad nową stroną internetową, w całości dostępnej cyfrowo, na potrzeby której nakręciliśmy trzy przedprzewodniki ułatwiające poruszanie się po przestrzeniach teatru. Mamy nadzieję, że podoba Wam się nasza nowa odsłona!

Koniec to nowy początek

Mimo, że oficjalnie kończymy sezon artystyczny, to nie przerywamy pracy. Nieustannie działamy, by w przyszłym sezonie zaprosić Was na 57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT w nowej formule i odsłonie, który organizujemy wraz z Teatrem Lalek „Pleciuga”. Na naszej Dużej Scenie już stoi scenografia spektaklu, którego premierę planujemy na drugą połowę września – będzie to „Czerwony Kapturek” Joëla Pommerata w reżyserii Anny Smolar. A najbliższy planowany przystanek przed nami to Trójmiasto, gdzie wybieramy się wraz ze „Snem nocy letniej” (reż. Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek) na 27. Festiwal Szekspirowski!

Trzymajcie kciuki i do zobaczenia w teatrze!

 

created: 13.07.2023 - 13:16