WIĘCEJ ŚWIATŁA

Grafika sezonowa. Jasna szara ramka z hasłem sezonu więcej światła i zdjęcie pokazujące reflektor rozświetlający ciemność jasnym strumieniem.

Narastające radykalizmy polityczne coraz ciaśniej zamykają nas w swoich „bańkach”. Tożsamościowo-narodowe usztywnienie, klimatyczna krótkowzroczność, trudności komunikacyjne i brak przestrzeni na dobrostan. Ciągle przybywa tematów i zjawisk, które zaciemniają nam obraz, zawężając pole widzenia, zatrzymując horyzont tuż przy czubku nosa.

Szukanie rozwiązań odkładamy na bliżej nieokreślone „później” albo poddajemy się z poczuciem, że „i tak nic się nie zmieni”. Czasem przeszkodą bywa zwykła wygoda czy lenistwo. Powtarzane wymówki zamieniają się w przyzwyczajenia, które ciążą jak kula u nogi.

Tylko jak, w coraz gęstszej ciemności, wyznaczyć kierunek i przestać udawać, że „nic się nie dzieje”?

Potrzebujemy WIĘCEJ ŚWIATŁA.

Biorąc jako przewodnie – rzekome ostatnie słowa Johanna Wolfganga von Goethego – będziemy szukać iskier nadziei albo przyglądać się przyczynom, dla których nadzieja ta bywa zbyt słaba. W nowym sezonie spotkamy postacie, które wobec mroku starają się zachować jasny umysł, ale też i te, które uparcie zaciemniają nam obraz. 

Na koniec, chciałbym przypomnieć fragment książki Rebeki Solnit „Nadzieja w mroku”, który zwraca uwagę na rolę wspólnoty i budowania więzi, pozwalających rozpraszać ciemności. Myślę, że to samo potrafi robić Teatr Współczesny w Szczecinie.

„Jak powrócić do walki o przyszłość? Myślę, że musimy mieć nadzieję – zaś nadzieja w tym znaczeniu, o którym tu mówię, nie jest nagrodą czy darem, ale czymś, co zdobywamy dzięki nauce, dzięki opieraniu się łatwej pokusie rozpaczy, czymś, co zdobywamy, kopiąc tunele, wybijając okna, otwierając drzwi i znajdując ludzi, którzy czynią podobnie”.

 

Michał Buszewicz
dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie

 


WIĘCEJ ŚWIATŁA 
sezon jubileuszowy Teatru Współczesnego w Szczecinie

Sezon artystyczny 2025/2026 to sezon, w którym będziemy świętować nasze 50-lecie. Z tej okazji w dużym foyer teatru pojawi się obiekt artystyczny, odnoszący się do hasła sezonu: „Więcej światła”. Będzie to neon Anny Królikiewicz „In light I trust”.

 „Słowa, które są osobistą deklaracją Anny wyrażoną w formie świecącego jasno neonu, stanowią parafrazę słynnej dewizy In God We Trust. (…) Anna Królikiewicz przygotowała własną interpretację słynnego cytatu – świecący białym światłem neon o prostym liternictwie tworzy napis IN LIGHT I TRUST, czyli wierzę w światło. Z jednej strony, praca Królikiewicz zawiera uniwersalne przesłanie, którego znaczenia moglibyśmy się doszukiwać już w poemacie O naturze Parmenidesa z Elei: światło dla greckiego filozofa – w odróżnieniu od mroku utożsamianego z nie-bytem i przekłamaniem – oznaczało prawdę. Światło naturalnie przenosi nas również do skojarzeń z oświeceniem, z (samo)edukacją jako drogą do poznania samych siebie, samoświadomością, wyrazem dążenia do doskonałości. Z drugiej strony zaś, jest to osobista deklaracja trójmiejskiej artystki – wszak wiele osób zna jej niespożytą energię i wyjątkowy élan vital, przejawiający się we wszystkich jej działaniach, część tego wewnętrznego światła Ania Królikiewicz emituje tą pracą”. – Piotr Stasiowski, kurator

Neon powstał 2018 roku w ramach 10. edycji gdańskiego festiwalu „Narracje”. Dziękujemy Instytutowi Kultury Miejskiej w Gdańsku za możliwość prezentacji tego dzieła w Szczecinie.


PREMIERY

 

VERY IBSEN

tekst: Patrycja Kowańska, reżyseria: Dominika Knapik 
premiera: październik 2025, Scena Nowe Sytuacje

Czarna komedia z elementami skandynawskiego horroru. Postaci zaczerpnięte z uniwersum ikonicznego norweskiego dramatopisarza Henrika Ibsena, spotykają się po śmierci ojca. To klasyczne figury dramatu rodzinnego: Matka, Ojciec, Córka, Syn, Żona, Mąż. Punktem wyjścia dla spektaklu nie są konkretne dramaty autora, ale to, co po nich pozostaje: emocjonalne wzorce, język traumy – dziedziczony zarówno w domu, jak i w teatrze. Wspólnie prześledzimy skrywane tajemnice opakowane w wełniane norweskie swetry. Te, które gryzą najbardziej.

 

NIE CAŁUJ MNIE TERAZ

tekst: Julia Nowak, reżyseria: Olga Ciężkowska
premiera: listopad 2025, Duża Scena

Spektakl opowiada historię dwóch queerowych artystek i bojowniczek ruchu oporu – Claude Cahun i Marcel Moore – które działały w trakcie niemieckiej okupacji wyspy Jersey. Wykorzystując swoje artystyczne doświadczenie, tworzyły ulotki, banery i graffiti, by podważać morale nazistowskich żołnierzy. Ich twórczy opór był tak skuteczny, że niemiecka policja podejrzewała o działalność wywrotową wywiad brytyjski.

Spektakl pokazuje, jak z pozycji pozornej bezsilności można podejmować wytrwałą walkę z systemem opartym na przemocy i dominacji. To opowieść o małych (ale znaczących) aktach odwagi, aktach  politycznego nieposłuszeństwa, które przełamują bierność i bezradność wobec faszyzujących narracji.

 

POV: MASZ 12 LAT I PRZE*****E

tekst: Mariusz Gołosz, reżyseria: Agata Biziuk
premiera: listopad 2025, Teatr Mały
 

Spektakl prezentowany będzie w formacie „Teatr w klasie”.

„POV: masz 12 lat i prze****ne” to opowieść o Arku, za którego plecami ciągle skrada się Uporczywa Myśl w Głowie. Myśl, która towarzyszy mu cały czas, mimo że nie jest on najbardziej towarzyską osobą. Myśl nie odstępuje go na krok, jest z nim w każdej, najgorszej sytuacji. A przecież, kiedy ma się 12 lat, najgorsze sytuacje zdarzają się codziennie.

Spektakl w reżyserii Agaty Biziuk na podstawie dramatu Mariusza Gołosza porusza problem przemocy rówieśniczej. Arek jest zamkniętym w sobie chłopakiem, który większość czasu spędza, słuchając muzyki lub doświadczając bullyingu. Jego nieodłącznym towarzyszem jest stary kaseciak znaleziony w piwnicy. Fragmenty zgranych z radia piosenek i składanek odziedziczonych po starszym kuzynie przestają go jednak interesować, gdy na jednej z kaset słyszy głos Ciemności. Chodź tutaj, chłopcze.

 

SZTUKA PROTESTU

tekst i reżyseria: Michał Buszewicz
premiera: luty 2026, Duża Scena

Przedstawienie przygotowywane wspólnie z osobami z grupy Ostatnie Pokolenie – międzynarodowego ruchu aktywistów ekologicznych, stosujących formy nieposłuszeństwa obywatelskiego na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi. Będzie to praca dotycząca potrzeby bycia wysłuchanym w sprawach klimatu i szacunku dla planety. Spektakl powstanie zgodnie z zasadami zero waste.

 

PIĘKNY I KRÓTKI SPEKTAKL O KOMUNIKACJI

tekst i reżyseria: Piotr Wawer jr, dramaturgia: Marta Szlasa-Rokicka
premiera: marzec 2026, Scena Nowe Sytuacje

Prosimy o wyłączenie telefonów, pozostanie na swoich miejscach, zachowanie ciszy. Te ograniczenia mają stworzyć sytuację lepszej komunikacji na linii artyści – publiczność. Siadając na widowni zazwyczaj znamy je i rozumiemy czemu służą. A czy stając na scenie, aktorzy podlegają podobnym restrykcjom? Czy muszą mówić? Czy muszą mówić głośno? Składnie i fabularnie? Czy muszą się ruszać? Gestykulować? Stać w świetle? Co jest niezbędne do utrzymania sytuacji spektaklu i porozumienia z widownią, a bez czego można się obejść?

Dzisiejsza komunikacja jest nadmierna, hałaśliwa, chaotyczna i egotyczna. A zarazem niewierząca w samą siebie, potrzebująca usprawiedliwiania się tematem, ważnością, intensywnością. A może nie musimy się usprawiedliwiać? Może wartością komunikacji jest sama komunikacja?

 

TRUMP. NA KRÓLEWSKIM SZLAKU

tekst: Elfriede Jelinek, dramaturgia i adaptacja: Joanna Bednarczyk, reżyseria: Paweł Miśkiewicz 
premiera: maj 2026, Duża Scena 

Spektakl na podstawie „Królewskiej drogi” oraz innych tekstów Elfriede Jelinek, laureatki Literackiej Nagrody Nobla, poświęconych postaci Donalda Trumpa. Reżyserii podejmie się Paweł Miśkiewicz, z sukcesem wystawiający teksty austriackiej pisarki. Będzie to pierwsza realizacja reżysera na szczecińskiej scenie. 

 

MOZAIKA 

tekst i reżyseria: Eugenia Balakireva
premiera: maj 2026, Scena Nowe Sytuacje
 

Pewnej nocy mężczyzna wyrusza nad Odrę, by przemyśleć swoje życie. 

Spektakl oparty na treściach z trzech książek, opowiadających o historii Ziem Uzyskanych: Poniemieckie Karoliny Kuszyk, Odrzania Zbigniewa Rokity oraz Niedopolska Sławomira Sochaja. Przedstawia kolaż, mozaikę przeplatających się historii ludzi, przedmiotów i miejsc, których przeszłość i przyszłość splatają się w Szczecinie. Mieście, w którym rozpoczął się „jeden z największych eksperymentów demograficznych w Europie XX wieku”. W tym sensie spektakl opowiada o tożsamości – trudnej, bolesnej, pełnej tajemnic i niedopowiedzeń. To opowieść o niejasnej historii i niepewnym pochodzeniu.


KONTYNUACJA AUTORSKICH PROGRAMÓW

 

RAMY DRAMY 
program rezydencji dramaturgicznej 

W ramach otwartego naboru wybrano dwie artystki – Ludmiłę „Miłkę” Dziasek oraz Kamilę Kucię – które zrealizują pięciotygodniowe rezydencje dramaturgiczne w Teatrze Współczesnym. Efektem ich pracy będą dwa wydarzenia artystyczne: mikrowydarzenie oraz projekt finałowy.

Finały rezydencji odbędą się w październiku i listopadzie w Teatrze Małym.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

O CO CHODZI W TYM TEATRZE
program edukacji teatralnej

W programie uczestniczą 33 osoby, które rozpoczęły pracę warsztatową już w czerwcu. Obejmuje on dwa nurty: warsztaty pisania o teatrze oraz warsztaty tworzenia teatru. W nowym sezonie zajęcia będą kontynuowane, a ich finał zaplanowano na 6 grudnia w Teatrze Małym.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.


58. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT

58. edycja festiwalu odbędzie się w dniach 10–26 kwietnia 2026 roku, po raz drugi w formule biennale, kontynuując kierunek wyznaczony podczas poprzedniej edycji.

W programie ponownie pojawi się Międzynarodowy Konkurs Formy, prezentujący nowatorskie i interdyscyplinarne spektakle. Oprócz konkursu festiwal zaoferuje uczestniczkom i uczestnikom szereg wydarzeń towarzyszących – spotkania, rozmowy, działania performatywne i muzyczne.


EDUKACJA TEATRALNA 

W nowym sezonie kontynuujemy działania edukacyjne towarzyszące naszym spektaklom:

  • Fakultety do spektakli – spotkania z ekspertkami i ekspertami, które wprowadzają w jeden z wątków spektaklu (2 tygodnie przed premierą).
  • Rozmowa z twórcami i twórczyniami – prowadzona na żywo rozmowa po spektaklu, podczas setu premierowego.
  • Co widzieliśmy w teatrze – otwarte rozmowy dla publiczności w dużym foyer po spektaklu.

Zapraszamy również na wyjątkowe oprowadzania po teatrze. Dlaczego wyjątkowe? Bo powoli żegnamy się z dotychczasową przestrzenią…

Pełna oferta edukacyjna dostępna na stronie naszego teatru.

 

created: 3.09.2025 - 11:53