Kill the President
- direction and musical arrangement: Piotr Ratajczak

For some, a psychopath to be condemned, for others, an object of worship and an unrivalled role model. A play about Eligiusz Niewiadomski, assassin of Poland's first president Gabriel Narutowicz.
Obsada
- Eligiusz Niewiadomski: Arkadiusz Buszko
Creators
- direction and musical arrangement: Piotr Ratajczak
- scenography and costumes: Katarzyna Sobolewska
- projekcje: Kinga Dalska
An attempt to understand the man, looking for analogies, references to the present day and seeking answers to the question - what is the right key to understanding the essence of this murder? Why did Niewiadomski, a Pole, a Catholic, a father and husband, a respected artist think he was saving the country? For whom - and why, if at all - did he become a hero...? Piotr Rowicki's play, directed by Piotr Ratajczak and starring Arkadiusz Buszka as Niewiadomski, is another artistic collaboration between this trio.

poster design: Ola Zielińska, photo by: Karolina Babińska
The play took part in the 26th National Competition for the Exhibition of Polish Contemporary Art.
Recenzje
- „'To Kill the President' strikes accurately - one might say bitterly: like Niewiadomski's bullet - hitting at our contemporary problems and fears. Or rather, in our ever less concealed and more daringly present fascinations and obsessions”.– A.D. Liskowacki, Kurier Szczeciński
- „Spektakl Zabić prezydenta to nie tylko fenomenalnie wygrana, pozbawiona zapychaczy (skromną, lecz wymowną scenografię dopełniają wyłącznie ubogacające całość projekcje z wycinkami prasowymi i fragmentami filmu Kawalerowicza „Śmierć prezydenta”, przygotowane przez Kingę Dalską) i przemyślana co do centymetra realizacja sztuki Piotra Rowickiego. Osobiście postrzegam go także jako ważne i aktualne ostrzeżenie przed podsycaniem agresywnych społecznych nastrojów, za którym w równym stopniu stoją obliczone na zysk działania mediów (sterowanych przez różne strony), jak i hejt rozsiewany przez jednostki – czasem dla określonych korzyści, częściej z małostkowości, rozżalenia prywatnymi sprawkami i zwykłego braku wyobraźni”.– Agnieszka Moroz, dziennikteatralny.pl
- „It is an absolutely outstanding creation, played with the utmost concentration, expressive, emotional, striking and moving”.– Daniel Źródlewski, Prestiż Szczecin
content.multimedia
