Kongres futurologiczny
- reżyseria: Agnieszka Jakimiak
Futurologia to nauka o przyszłości. Bierzemy, za Lemem, tę naukę w nawias i rzucamy się w wir futurystycznych fikcji. Przyszłość to historia do opowiedzenia. Alternatywne wizje potencjalnych światów to przestrzeń kłębiących się możliwości i niemożliwego. To świat, w którym posiadanie dzieci może być szkodliwe społecznie, a grupowy seks jest normą. „Kongres futurologiczny” jest ćwiczeniem dla wyobraźni.
Obsada
- Futurolog: Mariusz Bąkowski (Wrocławski Teatr Współczesny)
- Futurolożka: Maria Dąbrowska
- Futurolożka: Anna Kieca (Wrocławski Teatr Współczesny)
- Futurolog: Michał Lewandowski
- Futurolożka / Futurolog Ijon Tichy: Paulina Wosik (Wrocławski Teatr Współczesny)
- Futurolożka: Magdalena Wrani-Stachowska
Realizatorki i realizatorzy
- reżyseria: Agnieszka Jakimiak
- adaptacja: Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman
- scenografia, dramaturgia, wideo, światła: Mateusz Atman
- kostiumy: Tomasz Armada
- choreografia: Oskar Malinowski
- muzyka: Łukasz Jędrzejczak
- asystentka kostiumografa: Julia Kremplewska
- asystentka reżyserki: Anna Kieca
Choroba, która zatrzymała ludzkość, sprawiła, że nasze długoterminowe prognozy i plany stały się bardziej niepewne, a może nawet niemożliwe. Podróż myślami w przyszłość staje się podróżą w Kosmos, która sprawia, że z punktu widzenia Drogi Mlecznej człowiek nie różni się od bałwana.
„Kongres futurologiczny” to teatr, który staje się kongresem, który zamienia się w teatr. Naukowe fikcje sztuki traktuje się jako rozrywkę i formę ucieczki od rzeczywistości, ale to także lekarstwo — kapsułka, dzięki której nasze strachy stają się mniej straszne, kapsułka, w której mieszają się nasze marzenia i nadzieje. Interesująca jest tu terapeutyczna wartość sztuki. Żywa iluzja teatru może mieć uzdrawiającą moc.
„Kongres futurologiczny” wchodzi z dialog z naszym poprzednim spektaklem, „Martwą naturą”, w którym przyszłość oglądaliśmy przez pryzmat depresji klimatycznej, ale „Kongres futurologiczny” to spektakl, w którym z przymrużeniem oka spoglądamy w otchłań przyszłości.
koprodukcja z Wrocławskim Teatrem Współczesnym
Projekt: Tomasz Armada
Recenzje
- „Zaproponowana przez artystyczny duet Jakimiak i Atman adaptacja prozatorskiego utworu Lema to ćwiczenie z optymizmu. W spektaklu Kongres futurologiczny twórcy zaproponowali pozytywną wizję przyszłości, w której odmienność nie prowokuje agresji, a ludzie nie ranią się nawzajem słowami”.– Piotr Dobrowolski, pismo TEATR
- „(…) The actors and actresses of the two Contemporary Theatres whose co-production is the Congress - in Szczecin and Wrocław - take us on a successful combination of meditation, stand-up and group therapy. And all in little more than an hour”.– Dwutygodnik