Matka Putina: monodram Anny Januszewskiej
Premiera gościnna
Mało znana historia Wiery Nikołajewny Putiny, która wbrew oficjalnej wersji Kremla, podaje się za biologiczną matkę Władimira Putina. Starsza kobieta, w oblężonej przez rosyjskie wojska gruzińskiej wiosce, w emocjonującym monologu opowiada o zaskakujących wydarzeniach sprzed lat, z okresu dzieciństwa swego nieślubnego syna.
Realizacja
- reżyseria, scenografia: Anna Januszewska
Wykonanie
Poruszająca sztuka w wykonaniu znakomitej Anny Januszewskiej, laureatki licznych nagród aktorskich, stawia niełatwe i niewygodne pytania. Czy miłość matki jest bezwarunkowa? Czy jedna krew to jedna odpowiedzialność? Co może czuć matka jednego z najbardziej znienawidzonych zbrodniarzy wojennych? „Jesteś matką – zrozumiesz...”. Zrozumiesz?
projekt: Anna Januszewska
opracowanie graficzne: Krystian Strzelecki
KONKURSY I FESTIWALE:
- spektakl pokazywany w ramach Medzinárodný Divadelný Festival ADAPTÁCIE w Spišskej Novej Vsi
- spektakl pokazywany na 38. Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora, gdzie został wyróżnionych przez Kapitułę Dziennikarzy za „precyzyjnie skonstruowany dramat i stworzenie wiarygodnego portretu wzgardzonej miłości matczynej”.
Projekt dofinansowany ze środków Związku Artystów Scen Polskich ZASP - Funduszu Socjalnego, Kulturalnego lub Edukacyjnego.
Recenzje
- "Zawiedzie się ten, który w 'Matce Putina' będzie szukać wielkiej światowej polityki. Rozczaruje się ten, który będzie liczył na tanią sensację i uwiarygodnienie mniej lub bardziej spiskowych teorii. Bez satysfakcji ze spektaklu wyjdzie też ten, który będzie oczekiwać zemsty albo współczucia czy pocieszenia wynikających z win Putina. Monodram Anny Januszewskiej to poruszający i wnikliwy psychologiczny portret kobiety, która nie zaznała w życiu szczęścia. (...) spektakl tylko pozornie [jest] prosty i surowy. W tej emocjonalnej rozmowie z widzem kryje się znacznie więcej trudnych tematów, niż ten, który wydaje się być głównym wątkiem. Opowieść Putiny jest osią narracji, od której odbiegają kolejne umowne linie, zawierające niebezpieczne pytania z tak samo groźnymi odpowiedziami. Najważniejszym z nich jest pytanie o PRAWDĘ albo PRAWDY. Ale w szerokim kontekście, bo mowa tu o prawdzie (prawdach?) historycznej, dziennikarskiej, literackiej, teatralnej czy aktorskiej. (...) To najprawdziwsze aktorskie Mistrzostwo, albo nawet brawura."– Daniel Źródlewski, Teksty Żródłowe (przejdź do źródła)