Grunwald Rekonstrukcja
- reżyseria i inscenizacja: Ewelina Węgiel i Anna Mazurek
- tekst: Anna Mazurek
„Tylko ci, którzy pracują siłą swojego ciała, odnajdą spokój. Tylko ci, którzy porzucili słowa”.
Konie, krwawe płótna, duchy i upiory, świetlista łąka i… konie: „Wystawa po końcu świata – Grunwald 2410” czeka nas Was! To jedyna okazja, by doświadczyć żyjącego muzeum. Wędrując po mrocznych korytarzach Sceny Nowe Sytuacje, poznamy historię artystów amatorów, którzy poświęcili wiele lat pracy na tworzenie kopii obrazu Jana Matejki. O co chodzi z tym Grunwaldem?
Obsada
Realizatorki i realizatorzy
- reżyseria i inscenizacja: Ewelina Węgiel i Anna Mazurek
- tekst: Anna Mazurek
- scenografia i wideo: Ewelina Węgiel
- inicjatorzy projektu i badania terenowe: Ewelina Węgiel, Jan Kanty Zienko
- muzyka: Wojciech Kosma
- kostiumy: Michał Dobrucki
- konsultacje z fechtunku: Adrianna Janowska-Moniuszko
- asystent reżyserek: Wojciech Sandach
- inspicjentka: Jolanta Szadkowska
Oryginał obrazu, zaginiony w czasie II wojny światowej, został przypadkowo odnaleziony w stodole w jednej z podlubelskich wsi. Obecnie znajduje się w stanie rozkładu. Przed sześćsetną rocznicą bitwy, trzy niezależnie działające grupy artystów – malarz Ireneusz Rolewski, rzeźbiarz Jan Papina i hafciarki pod wodzą Janiny Panek – wykonały w swoich technikach kopie obrazu w formatach 1:1.
Twórcy i twórczynie instalacji performatywnej „Grunwald Rekonstrukcja” spędzili dwa lata, dokumentując prace artystów amatorów. Spotkania i rozmowy stały się inspiracją do stworzenia muzeum wybiegającego w przyszłość. Czy patrzenie na przeszłość z perspektywy przyszłości odmieni naszą teraźniejszość?
Premiera w ramach rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje.
Podcast teatralny: Próba przekroczenia swojego oceniania – rozmowa z Eweliną Węgiel i Anną Mazurek, realizatorkami spektaklu.
Zdjęcie z prywatnego archiwum Jana Papiny. Opracowanie graficzne: Pełnia Studio
Spektakl realizowany w ramach Rezydencji Artystycznej Scena Nowe Sytuacje, dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Tutorką rezydencji artystycznej spektaklu była Agnieszka Polska.
Spektakl brał udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
W spektaklu wykorzystano utwory skomponowane przez Wojciecha Kosmę, a także „Bogurodzicę” i Nokturny op. 55 Fryderyka Chopina.
Recenzje
- „Jeden z najciekawszych spektakli teatralnych zimy 2022”.– Vogue Polska
- „Grunwald. Rekonstrukcja łączy w sobie (…) nie tylko krytyczny rys, ale też humor. A w dodatku: realną empatię, co w teatrze politycznym nie jest wcale częste”.– Witold Mrozek, Dwutygodnik