Odlot
- reżyseria: Anna Augustynowicz
Pasażerki i pasażerowie Sławnych Linii Lotniczych Dawne Bohatery wznoszą się w niebo. Tytułowy „Odlot” nie jest jednak tylko relacją z podniebnej podróży, ale przede wszystkim opowieścią o narodowym stanie ducha – po katastrofie smoleńskiej i zbiorowych koszmarach z ostatnich lat.
Obsada
- Anna Januszewska
- Irena Jun (gościnnie, wideo)
- Barbara Biel
- Grażyna Madej
- Magdalena Myszkiewicz
- Paweł Adamski
- Wojciech Brzeziński (gościnnie)
- Grzegorz Falkowski (gościnnie)
- Mirosław Gawęda (gościnnie)
- Bogusław Kierc (gościnnie)
- Nikodem Księżak (gościnnie)
- Adam Kuzycz-Berezowski
- [Wiesław Orłowski]
- Zbigniew Szymczyk (gościnnie)
- Przemysław Walich
- Mateusz Wiśniewski (gościnnie)
- Bartosz Włodarczyk (gościnnie)
- Zofia Walich (gościnnie)
Realizatorki i realizatorzy
- reżyseria: Anna Augustynowicz
- scenografia : Marek Braun
- kostiumy: Tomasz Armada, Martyna Konieczny
- muzyka: Jacek Wierzchowski
- wideo: Wojciech Kapela
- ruch sceniczny: Zbigniew Szymczyk
- reżyseria światła: Krzysztof Sendke
- asystent reżysera: Adam Kuzycz-Berezowski
- asystentka scenografa: Karolina Babińska
Nowatorska forma tej opowieści wprowadza odbiorcę w przestrzeń teatru książki wyzwolonej z wszelkich konwencji, w duchu liberatury – zainicjowanego przez jej autora nurtu współczesnej awangardy literackiej.
Dariusz Kosiński w posłowiu do książki „Odlot” pisał:
„Müller powiedział kiedyś, że najlepszy tekst dla teatru to taki, dla którego odpowiedni teatr jeszcze nie istnieje. Tekst, który rzuca wyzwanie, sam z ciekawością przyglądając się temu, co się z nim na scenie stanie. Obserwując od lat polski teatr, zarówno stabilnie instytucjonalny, jak i niezależnie efemeryczny i wciąż poszukujący, jestem przekonany, że wielu działających w nim artystów i zespołów może na wyzwanie 'Odlotu’ odpowiedzieć […]”.
Teatr Współczesny w Szczecinie odpowiada na to wyzwanie jako pierwszy.
NAGRODY I FESTIWALE:
– Grand Prix 28. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
– Nagroda im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2021/2022 dla Anny Augustynowicz za reżyserię „Odlotu”
– Najlepszy Spektakl XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (nagroda publiczności)
– Bursztynowy Pierścień: najlepszy spektakl sezonu 2021/2022
– spektakl pokazywany na 42. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
– spektakl pokazywany w konkursie głównym INFERNO podczas 15. edycji festiwalu Boska Komedia w Krakowie
– spektakl pokazywany na Grudziądzkiej Wiośnie Teatralnej (2023)
projekt: Karolina Babińska
W spektaklu zacytowano fragmenty następujących utworów:
„Fortepian Szopena” Cyprian Kamil Norwid
„Moja piosnka” Cyprian Kamil Norwid
„Pierwszy maja” Władysław Broniewski
„Ślub” Witold Gombrowicz
„Wesele” Stanisław Wyspiański
„Wyzwolenie” Stanisław Wyspiański
Recenzje
- „To niesamowite, ile polskich traum narodowych można zmieścić w jednym przedstawieniu, wykrzyczeć je wulgarnymi i nienawistnymi odzywkami oraz okrasić poezją polskich romantyków. Odlot w reżyserii Anny Augustynowicz jest gęsto naszpikowany znaczeniami. To lot, w którym nie sposób się zatrzymać”.– Małgorzata Klimczak, Dziennik Teatralny
- „Radzę ściśle i dokładnie zapiąć pasy, bo lot będzie niezwykle turbulentny, jak na dogłębną anatomię polskiej duszy, rozpiętej między romantycznym mitem a miernymi realiami, przystało. Aeroplan jest bowiem obciążony, choć uczciwiej byłoby rzec przeładowany, nadbagażem narodowych traum, pęknięć (…)”.– Tomasz Mlącki, Dziennik Teatralny
- „This performance is a must see. It unfolds slowly, Augustynowicz does not cut with an axe like Smarzowski or Słobodzianek, but subtly but emphatically tells what we have been through and what we are still struggling with”.– Tomasz Dostatni, Monitor Szczeciński