Wiarołomna
- reżyseria: Hana Umeda

Spektakl-performance jest autobiograficznym rozliczeniem reżyserki Hany Umedy z doświadczeniem religijności ukształtowanej przez Ruch Rodzin Nazaretańskich. Oparta o ideę zawierzenia życia Maryi duchowość Ruchu kładła szczególny nacisk na posłuszeństwo i mistyczne zjednoczenie z Bogiem. W 2009 roku, ze względu na zarzut noszenia znamion sekty, wspólnota została zreformowana. Spektakl jest publicznym „wyznaniem utraty wiary”, stawiającym pytanie o skuteczność aktu apostazji.
Obsada
- Rytualnica 1 / Samarytanka: Maria Dąbrowska
- Rytualnica 2 / Oblubienica: Joanna Matuszak
- Hana Umeda: Hana Umeda/ Sada Hanasaki
- Rytualnik 3 / Zawierzona: Arkadiusz Buszko
- Rytualnik 4 / Dziecko: Przemysław Walich
Realizatorki i realizatorzy
- reżyseria: Hana Umeda
- tekst: Weronika Murek, Hana Umeda
- dramaturgia: Daria Kubisiak
- choreografia: Katarzyna Sitarz
- muzyka: Olga Mysłowska
- kostiumy: Marta Szypulska
- reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
- asystentka reżyserki: Maria Dąbrowska
- inspicjentka: Magdalena Kaźmierska
W spektaklu wykorzystana została praca wideo Jagody Valkov z cyklu „Szczęśliwa wina”.
W spektaklu wykorzystywane są fragmenty z archiwalnych nagrań konferencji ks. Andrzeja Buczela i ks. Tadeusza Dajczera, materiałów formacyjnych Ruchu Rodzin Nazaretańskich „Ku nowej ewangelizacji” i dokumentu „Aktu oddania się Matce Bożej na wyłączną służbę Kościołowi”.
Premiera w ramach rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje.
Podcast teatralny: Boga nie ma, a nawet jeśli jest, to nie jest to Bóg miłosierny – rozmowa z reżyserką Haną Umedą.

fot. Karolina Babińska, skład: Pełnia Studio
Tutorką rezydencji artystycznej spektaklu była Małgorzata Wdowik.
Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Recenzje
- „Wiarołomna jest o traumie zetknięcia ze skrajnym, „sekciarskim” odłamem wewnątrz Kościoła katolickiego, ale też o tym, jak Kościół katolicki, przynajmniej w Polsce, przemocowo traktuje dzieci. (…) Powstaje z tego bezpretensjonalne, poprowadzone zaskakująco lekko przedstawienie o rzeczach strasznych”.– Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza
- „Wiarołomna pozbawiona jest nachalnej i moralizatorskiej ideologii. Z empatią i cierpliwością przedstawia naturalny etap kryzysu wiary. Nie atakuje, ale próbuje zrozumieć sytuację ofiary-dziecka, wprzęgniętego wbrew woli w machinę kościelnych nadużyć i manipulacji. Spoglądając na krzywdy z perspektywy czasu Umeda nabiera dystansu, nie traci humoru. Na co dzień artystka praktykująca tradycyjny taniec japoński Jiutamai niejako przenosi jego idee i zasady nim kierujące na formułę spektaklu. Nad inscenizacją unosi się aura troski i subtelności, współodczuwania i delikatności”.– Natalia Karpińska, Teatr dla Wszystkich
Multimedia
